Zanim na dobre rozpocznie się sezon jesienno-zimowy lepiej zadbać o profilaktykę w swoim aucie. O ile o wymianie opon na zimowe wszyscy kierowcy pamiętają, o tyle rzadziej interesują się układami współpracującymi z układem rozrządu. A ten również może ulec awarii w trudnych warunkach atmosferycznych.
Kontrola stanu napędu układu rozrządu jest możliwa?
Wizualna kontrola stanu paska zębatego nie zawsze jest możliwa bez demontażu wielu części w komorze silnika. Oględziny samego paska niewiele nam dadzą, a już na pewno nie określą stanu łożysk oraz rolki i pompy cieczy. A w przypadku łańcuchowego układu rozrządu kontrola będzie jeszcze trudniejsza. Zwłaszcza, że nie da się sprawdzić ewentualnych opóźnień pracy napinacza. Co zatem można zrobić?
Trzeba zadbać o układy współpracujące
Przed okresem zimowym dobrze jest sprawdzić układu współpracujące z układem rozrządu. Mowa o układzie chłodzenia – jeśli pompa cieczy jest napędzana paskiem rozrządu oraz układzie smarowania silnika w przypadku rozrządu łańcuchowego.
Stary i zanieczyszczony płyn w układzie chłodzenia może bardzo szybko doprowadzić do awarii, zwykle rozszczelnienia pompy cieczy i prawdopodobnie zanim zauważycie wyciek, to uszkodzona pompa zdąży już doprowadzić do awarii układu napędu rozrządu.
W przypadku płynu w układzie chłodzenia powinno się sprawdzić jego krzepliwość oraz punkt wrzenia. Jeśli nie znacie dokładnej daty zalania silnika płynem, wówczas najlepiej z góry założyć konieczność jego wymiany. To ważne, ponieważ z biegiem czasu i cyklu pracy płyn będzie tracił swoje właściwości – zmieni się jego punkt krzepnięcia oraz wrzenia, a sam płyn stopniowo traci właściwości smarujące części układu.
Ma to duże znaczenie dla utrzymania właściwej charakterystyki temperaturowej silnika, bo umożliwia szybkie osiągnięcie i utrzymanie temperatury roboczej, co zapewnia prawidłową pracę jednostki napędowej.
Olej – kiedy trzeba o nim pamiętać?
W układzie rozrządu sterowanego łańcuchem gęstość oraz zdolność przepływu oleju ma duży wpływ na napięcie łańcucha, a więc jeśli w silniku znajdzie się niewłaściwy olej lub jest on zbyt mocno wyeksploatowany, wówczas niskie temperatury mocno zmienią charakterystykę jego pracy. A to bezpośrednio przełoży się na zmianę ciśnienia w magistrali olejowej i niebezpiecznie opóźni reakcję napinacza, który jest sterowany ciśnieniem oleju w magistrali.
Nie będzie już w stanie napiąć odpowiednio szybko łańcucha po wciśnięciu pedału gazu i zbyt długo będzie go napinał po odjęciu gazu, co powoduje pracę pulsacyjną i skokową łańcucha w skrajnych pozycjach. To zagrożenie dla sworzni ogniw łańcucha.
Nie można weryfikować układów według sztywnych reguł
Trzeba pamiętać, że rozrząd paskowy jest zależny od wydajności i układu chłodzenia, a rozrząd łańcuchowy od sprawności układu smarowania.
Kiedy powinniście pomyśleć o kompleksowej wymianie układu napędu rozrządu?
- Gdy widzicie stary lub zanieczyszczony płyn w układzie chłodzenia – wówczas trzeba wypłukać dokładnie cały układ i zalać nowym płynem, który jest dedykowany do Waszego samochodu.
- Gdy zauważycie ściery z paska zębatego lub odbarwienia rolek od wysokich temperatur – wymieńcie cały paskowy układ napędu rozrządu i wszystkie współpracujące elementy, również płyn w układzie, który trzeba będzie przepłukać.
- Gdy usłyszycie niepokojące odgłosy w okolicach kół zmiennych faz rozrządu – to już ostatni sygnał do wymiany!
- Gdy po uruchomieniu zimnego silnika słyszycie grzechotanie łańcucha rozrządu przez kilka następnych sekund. Te dźwięki to nic innego jak brak napinania i smarowania, być może góra silnika nadaje się już do remontu!