08.04.2024

Klimatyzacja dwustrefowa w samochodzie

Klimatyzacja dwustrefowa jest coraz popularniejszym rozwiązaniem w nowszych samochodach. Dzięki temu systemowi możliwe jest zachowanie wysokiego komfortu podróży dla pasażera i kierowcy. Jak działa klimatyzacja dwustrefowa? Poznajcie szczegóły!

Klimatyzacja dwustrefowa – co to jest?

Klimatyzacja dwustrefowa to zaawansowany system, na który składają się dwa niezależne układy klimatyzacji, dostarczające różne temperatury do innych stref w pomieszczeniu.

Taki rodzaj klimatyzacji oferuje kilka funkcji – wietrzenie, ogrzewanie i chłodzenie wnętrza pojazdu. Na rynku dostępne są różne modele, ale najczęściej spotykanym wariantem jest podział na lewą i prawą stronę kabiny, czyli na kierowcę i pasażera. Z kolei, podział stref temperaturowych na przód i tył jest bardziej popularny w vanach.

Jak działa klimatyzacja dwustrefowa?

Zadaniem tego układu jest utrzymanie niezależnych temperatur w dwóch strefach zdefiniowanych strefach w kabinie pojazdu.

W przypadku automatycznej klimatyzacji dwustrefowej, odpowiada za to komputer, który automatycznie podtrzymuje temperaturę wybraną przez użytkowników, na podstawie odczytów z czujników, które znajdują się w kabinie. System dobiera zarówno odpowiednią siłę nawiewu, jak i kierunek.

Z kolei, w manualnej klimatyzacji dwustrefowej można sterować wszystkim samodzielnie, za pomocą pokręteł. Nie jest to bardzo precyzyjne rozwiązanie, bowiem użytkownicy sami muszą regulować temperaturę w swojej strefie, wraz z natężeniem nawiewu.

Klimatyzacja jednostrefowa a dwustrefowa – jakie są różnice?

Klimatyzacja jednostrefowa to znacznie prostszy układ, który stosowano w starszych modelach samochodów. Nowsze są już wyposażone w układ dwustrefowy, który doskonale sprawdza się w kabinach o większej powierzchni, gdzie znacznie łatwiej uzyskać zróżnicowane temperatury w obu strefach.

Podstawową różnicą pomiędzy tymi rodzajami klimatyzacji, jest to że w jednostrefowej klimatyzacji określona temperatura będzie panować w całej kabinie, natomiast w dwustrefowej zostanie określona dla stref – lewej i prawej lub przedniej i tylnej.

W klimatyzacji jednostrefowej oraz w dwustrefowej można kontrolować siłę nadmuchu i sugerowaną temperaturą dla kierowcy jest od 19 do 21 stopni Celsjusza. Nie zaleca się obniżanie temperatury poniżej tych wartości, zwłaszcza przy dużych różnicach między wnętrzem pojazdu, a zewnętrznym otoczeniem.

Serwisowanie klimatyzacji dwustrefowej

Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, ze względu na ogrom elektroniki, jest częściej narażona na awarie. Trzeba jej używać rozsądnie. Awarie mogą się zdarzyć nawet w dwuletnich układach, dlatego należy je regularnie serwisować.

Podczas serwisu kontroluje się układ chłodzący oraz stan mechaniczny sprężarki. Przy okazji można także wymienić filtry i odgrzybić przewody, aby z nawiewów nie dobiegał przykry zapach. Dobrą praktyką jest także oczyszczanie kanałów wentylacyjnych i ozonowanie. To niezwykle ważne dla osób, które mają alergię.

Mechanicy podczas serwisu klimatyzacji sprawdzają także drożność i szczelność systemu, dzięki czemu uda się w porę znaleźć ewentualne usterki, które nie doprowadzą w przyszłości do awarii całego układu. Gdy ten będzie nieszczelny, wówczas czynnik chłodzący wycieka, a w efekcie dochodzi do uszkodzenia całego systemu.

Klimatyzacja czterostrefowa – jak to działa?

W bardzo nowoczesnych pojazdach z większą kabiną, takich jak SUV-y czy VAN-y można już spotkać się z klimatyzacją czterostrefową. To rozwiązanie zapewnia komfort w podróży każdej osobie w aucie, zwłaszcza pasażerom podróżującym z tyłu. W każdej z czterech stref może być ustawiona inna temperatura. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: