02.06.2023

Koło dwumasowe – jakie awarie mu grożą?

Koło dwumasowe to bardzo ważny element w samochodzie, o który należy dbać. W innym wypadku można doprowadzić do awarii, a co za tym idzie, słono zapłacić za naprawę w warsztacie. Jak działa koło dwumasowe? Do czego służy? Czy masz je w swoim aucie? Sprawdź!

Jak działa koło dwumasowe?

Inaczej nazywane dwumasą, to koło zamachowe, które działa jak tłumik drgań występujących przy uruchomieniu silnika. Praca jednostki napędowej generuje wibracje, które są przenoszone na cały układ napędowy, karoserię oraz do wnętrza pojazdu. Drgania mają różną amplitudę, w zależności od prędkości obrotowej.

Gdy dojdzie do bardzo mocnych drgań, wówczas metalowe elementy układu napędowego mogą ulec uderzeniom i ścieraniu, a to spowoduje szybsze zużycie podzespołów oraz generowanie większego hałasu.

Dwumasa ma temu zapobiec.

Dlaczego montuje się koło dwumasowe?

To jeden z elementów układu przeniesienia napędu, który znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Jego zadaniem jest tłumienie drgań, które są powodowane przez jednostkę napędową.

Dzięki zastosowaniu dwumasy wszelkie drgania są tłumione, a do tego zwiększony jest komfort jazdy.

Zastosowanie koła dwumasowego pozwala również na jazdę z niższą prędkością obrotową, a to z kolei znacznie przekłada się na zmniejszenie spalania.

Ponadto, dzięki kołu dwumasowemu silnik oraz skrzynia biegów są bardziej chronione przed uszkodzeniami.

Jak zbudowane jest koło dwumasowe?

Składa się ono z masy pierwotnej, masy wtórnej, łożyska ślizgowego, sprężyn łukowych, tarczy zabierakowej, pokrywy i ślizgów.

Bezpośrednio do koła dwumasowego przylegają: tarcza sprzęgła i docisk sprzęgła.

Masa pierwotna oraz wtórna połączone są ze sobą systemem sprężyn oraz tłumików, a dzięki łożyskom mają możliwość przemieszczania się względem siebie. Masa pierwotna jest na stałe przymocowana do wału korbowego, a z pokrywą tworzy przestrzeń, w której pracują sprężyny łukowe. Bezwładność masy pierwotnej pozwala na znaczne odciążenie wału korbowego.

System tłumienia drgań składa się z sprężyn łukowych, które pracują w ślizgach wypełnionych smarem, który powoduje zmniejszenie zużycia między ślizgami a sprężynami.

Najnowsze konstrukcje kół dwumasowych zamiast sprężyn łukowych mają sprężyny piórowe, które pozwalają na tłumienie drgań w jeszcze szerszym zakresie obrotów.

W jakich samochodach jest montowane koło dwumasowe?

Uważa się, że koło dwumasowe montuje się głównie w autach z silnikami wysokoprężnymi, ale nie jest to prawdą. Spotkacie je również w pojazdach z silnikami benzynowymi.

Dwumasa jest obecna zarówno w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, jak i manualną. Niemniej w klasycznym automacie czy w skrzyniach hydraulicznych z zwykłym sprzęgłem ciernym nie doświadczycie koła dwumasowego, ponieważ tam drgania są tłumione przez sprzęgło hydrokinetyczne.

Nietypowa skrzynia Volkswagena

DSG – autorska skrzynia biegów, opracowana przez Volkswagen, oferuje zarówno sprzęgło, jak i koło zamachowe dwumasowe. I co ważne, trzeba o nie dbać, gdyż wymiana dwumasy w skrzyni dwusprzęgłowej będzie słono kosztować.

Jakie są sygnały awarii koła dwumasowego?

Uszkodzenie dwumasy można przewidzieć, zanim do niego dojdzie. Otóż koło dwumasowe zużywa się wraz z eksploatacją samochodu. Miejcie to na uwadze zwłaszcza przy zakupie używanego pojazdu z silnikiem diesla.

Do typowych objawów uszkodzenia koła dwumasowego należą:

Stukanie w czasie odpalania i gaszenia silnika, które jest spowodowane oddziaływaniem największych sił na koło dwumasowe.

Hałas w postaci charakterystycznego terkotania w trakcie przyspieszania.

Hałas w czasie jazdy na jałowym biegu.

Drgania odczuwalne na karoserii.

Jazda z uszkodzonym kołem dwumasowym to zły pomysł

Zbyt długa jazda z uszkodzonym kołem dwumasowym może spowodować poważne uszkodzenia silnika oraz samochodu. Drgania, które są przenoszone na auto będą powodować nadmierne zużycie wielu elementów.

Brak tłumika drgań może również znacznie uszkodzić sprzęgło, docisk oraz łożysko oporowe w pierwszej kolejności, a dalej również skrzynię biegów, wał napędowy, przeguby, dyferencjały czy krzyżaki.

Naprawa koła dwumasowego

Musicie wiedzieć, że koło dwumasowe jest precyzyjnie zaprojektowane pod konkretny silnik oraz skrzynię biegów. Składa się z wysokiej jakości materiałów, ze względu na duże siły, które przenosi każdorazowo w swojej pracy.

Wymiana koła dwumasowego ze sprzęgłem może kosztować kilka tysięcy złotych.

Oczywiście koszty można ograniczyć, jeśli kupicie używaną dwumasę lub oddacie ją do regeneracji. Niemniej musicie trafić na naprawdę dobrą jakość używanego koła dwumasowego. Regeneracja niestety nie zawsze będzie miała sens, gdyż niektóre elementy i tak trzeba będzie wymienić. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: