Gdy na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka kontroli trakcji, wielu kierowców może poczuć niepokój, nie wiedząc, co to oznacza i jakie działania podjąć. Dowiedzcie się, dlaczego kontrolka się włącza, jakie mogą być tego przyczyny oraz kiedy problem można rozwiązać samodzielnie, a kiedy konieczna jest wizyta u mechanika.
Co oznacza kontrolka kontroli trakcji i jak działa ten system?
Kontrolka kontroli trakcji, często oznaczona jako TCS (Traction Control System) lub ESC (Electronic Stability Control), pojawia się na desce rozdzielczej pojazdu, aby poinformować kierowcę, że system kontroli trakcji został uruchomiony.
System ten ma za zadanie monitorować prędkość obrotową kół oraz porównywać ją z prędkością pojazdu, aby zapobiec utracie przyczepności, szczególnie podczas ruszania, przyspieszania na śliskiej nawierzchni lub w zakrętach.
System kontroli trakcji działa na zasadzie ograniczenia momentu obrotowego silnika lub zastosowania hamulców na poszczególnych kołach, aby przywrócić przyczepność, gdy wykryje, że któreś z kół zaczyna się ślizgać. Kiedy czujniki systemu wykryją różnicę w prędkości obrotowej między kołami (co oznacza utratę przyczepności), system automatycznie zmniejsza moc silnika lub aktywuje hamulce na ślizgającym się kole, co pomaga odzyskać kontrolę nad pojazdem.
Zaświecenie się kontrolki kontroli trakcji może oznaczać, że system właśnie interweniuje, ale jeśli kontrolka pozostaje włączona, może to wskazywać na problem z systemem, który wymaga uwagi mechanika.
Jak wygląda kontrolka kontroli trakcji?
Ikona ta zazwyczaj jest koloru żółtego lub pomarańczowego, co jest standardem dla ostrzeżeń dotyczących systemów bezpieczeństwa, które wymagają uwagi kierowcy, ale nie stanowią natychmiastowego zagrożenia, jak np. kontrolka czerwona.
Kiedy kontrolka ta miga, oznacza to, że system kontroli trakcji jest aktywny i działa, aby poprawić przyczepność. Jeśli jednak kontrolka świeci się stale, może to wskazywać na problem z systemem, który wymaga diagnozy i ewentualnej naprawy.
Najczęstsze przyczyny włączenia się kontrolki kontroli trakcji
Do najczęstszych przyczyn włączania się kontrolki kontroli trakcji należą:
- Śliska nawierzchnia lub utrata przyczepności - kontrolka kontroli trakcji najczęściej zaświeca się, gdy system wykryje utratę przyczepności na śliskiej nawierzchni, takiej jak mokra, oblodzona, czy zaśnieżona droga. W takich sytuacjach system automatycznie interweniuje, aby zapobiec poślizgowi kół, co objawia się zapaleniem kontrolki.
- Uszkodzone czujniki ABS - system kontroli trakcji współpracuje z czujnikami ABS (systemu przeciwblokującego hamulce), które monitorują prędkość obrotową kół. Jeśli któryś z tych czujników ulegnie uszkodzeniu lub przestanie działać poprawnie, może to spowodować zaświecenie się kontrolki kontroli trakcji.
- Problemy z modułem sterującym - moduł sterujący systemu kontroli trakcji odpowiada za analizę danych z czujników i podejmowanie decyzji o interwencji. Awaria tego modułu, spowodowana np. zwarciem lub innym uszkodzeniem elektrycznym, może spowodować, że kontrolka pozostanie włączona.
- Niska jakość lub nieodpowiednie opony - mogą zwiększać ryzyko utraty przyczepności, co z kolei może prowadzić do częstszego zaświecania się kontrolki kontroli trakcji. Złe dopasowanie opon (różne rozmiary lub typy na różnych osiach) również może powodować zakłócenia w pracy systemu.
- Błędy w systemie elektrycznym - wszelkie problemy z instalacją elektryczną pojazdu, takie jak przepalone bezpieczniki, uszkodzone przewody lub problemy z akumulatorem, mogą wpływać na działanie systemu kontroli trakcji i powodować zapalenie się kontrolki.
Jakie są skutki jazdy z włączoną kontrolką kontroli trakcji?
Jazda z włączoną kontrolką kontroli trakcji może mieć różne skutki, w zależności od tego, czy kontrolka miga czy świeci się stale.
Jeśli kontrolka miga, oznacza to, że system kontroli trakcji aktywnie interweniuje, aby zapobiec poślizgowi kół. W takim przypadku system działa zgodnie z przeznaczeniem, co może wpłynąć na zmniejszenie mocy silnika lub delikatne hamowanie, aby utrzymać kontrolę nad pojazdem. Jest to normalne działanie systemu i nie powinno budzić niepokoju, choć może prowadzić do chwilowego spadku dynamiki pojazdu.
Jednakże, jeśli kontrolka świeci się stale, może to wskazywać na problem z systemem kontroli trakcji. W takiej sytuacji system może być wyłączony lub działać nieprawidłowo, co zwiększa ryzyko utraty przyczepności w trudnych warunkach drogowych, takich jak śliska nawierzchnia czy ostre zakręty. Brak aktywnej kontroli trakcji oznacza, że kierowca może mieć trudności z utrzymaniem kontroli nad pojazdem w sytuacjach, gdzie koła tracą przyczepność. To z kolei zwiększa ryzyko poślizgu i wypadku, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Długotrwałe ignorowanie świecącej się kontrolki może również prowadzić do dalszych uszkodzeń w systemie, co poskutkuje droższą naprawą w przyszłości. Dlatego, jeśli kontrolka kontroli trakcji świeci się stale, zaleca się jak najszybsze skontaktowanie się z mechanikiem w celu diagnozy i naprawy usterki.
Czy można samodzielnie naprawić problem z kontrolą trakcji?
Samodzielna naprawa problemu z kontrolą trakcji może być trudna i zależy od przyczyny usterki. W przypadku prostszych problemów, takich jak wymiana bezpiecznika lub sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego, możliwe jest wykonanie naprawy we własnym zakresie.
Jednak bardziej skomplikowane problemy, np. uszkodzone czujniki ABS, problemy z modułem sterującym, czy awarie systemu elektrycznego, zazwyczaj wymagają specjalistycznej diagnostyki i naprawy, do której potrzebne są odpowiednie narzędzia i wiedza.
W takich przypadkach zaleca się skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem, aby uniknąć pogorszenia problemu