Kontrolki, które znacie z deski rozdzielczej samochodu zarówno informują, jak ostrzegają i alarmują. W przypadku tych najbardziej znanych, kierowcy zwykle wiedzą co robić, ale zdarzają się również mniej typowe, które potrafią narobić kłopotów nawet najbardziej doświadczonym zmotoryzowanym.
Czy świecąca kontrolka zawsze powinna martwić?
Samochody w czasie swojej pracy przeprowadzają autodiagnostykę. W sytuacji, w której komputer wykrywa nieprawidłowość w pojeździe, wówczas informuje o tym kierowcę, korzystając z szerokiej gamy kontrolek.
Wiedza o kontrolkach i komunikatach, które wysyła Wam pojazd może nie tylko pozwolić na uniknięcie poważniejszych awarii, ale również ma duży wpływ na bezpieczeństwo.
Zwracajcie uwagę na kolory!
Bardzo istotny jest kolor zapalającej się kontrolki:
Czerwone - mają funkcję ostrzegawczą, sygnalizują kierowcy o awarii, która występuje w pojeździe i zwykle dyskwalifikuje auto do dalszej jazdy.
Pomarańczowe lub żółte - pełnią rolę informacyjno-ostrzegawczą. Informują kierowcę np.: o uruchomieniu lub dezaktywacji danej funkcji w pojeździe, np.: włączeniu systemu ESP. Mogą także wskazywać na usterkę, która będzie wymagać dokładniejszej i bardziej pogłębionej diagnostyki (np.: niskie ciśnienie powietrza w kołach).
Zielone - mają rolę informacyjną i ich zadaniem jest powiadamianie kierowcy o włączeniu danej funkcji w pojeździe. W nowszych samochodach są one w kolorze niebieskim.
Stresująca kontrolka check engine
Oczywiście kontrolka check engine powinna wzbudzić Wasze obawy. To ona sugeruje kierowcy, że w pracy silnika występują nieprawidłowości. Błędy mogą być obecne lub zapisane w pamięci komputera.
Gdy kontrolka check engine zapala się w kolorze czerwonym, wówczas należy niezwłocznie zatrzymać pojazd.
Gdy jej kolor jest żółty lub pomarańczowy, to najlepiej udać się do warsztatu i zdiagnozować problem.
Check engine zwykle zwiastuje takie usterki, jak wypadnięcie zapłonu, zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej w czasie rozruchu, wilgoć w instalacji, zaśniedziałe styki albo nieprawidłowe wartości rejestrowane przez czujniki. Niemniej, te awarie nie wykluczają samochodu z dalszej jazdy.
Chociaż, gdy kontrolka świeci się przez dłuższy czas, a po ponownym uruchomieniu silnika wciąż nie gaśnie, wówczas najlepszym pomysłem będzie jazda do warsztatu w celu zweryfikowania problemu.
Znacznie gorszym scenariuszem jest sygnalizowanie przez check engine uszkodzenie cewki zapłonowej, awaria sondy lambda, uszkodzenie katalizatora, układu wtryskowego czy filtra cząstek stałych.
Kontrolka ciśnienia oleju
Ona również zasługuje na Waszą uwagę. Wskazuje na nieprawidłowe rozprowadzanie oleju po silniku lub na jego niski poziom czy słabe ciśnienie. Może nawet sygnalizować nieprawidłowe inne problemy, które są związane ze smarowaniem.
Gdy tylko zobaczycie ją na desce rozdzielczej, należy natychmiast zatrzymać pojazd, aby nie doprowadzić do zatarcia silnika lub całkowitego uszkodzenia!
Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w trójkącie
Jej nazwa to sygnalizator ogólny. Jeśli zobaczycie ją na desce rozdzielczej w stałej formie lub migającej to niestety nie będzie dobry znak. Ta kontrolka sygnalizuje różne awarie, jak np.: czujnika deszczu, parkowania, czy świateł zewnętrznych, a nawet monitoringu ciśnienia w oponach.
Sposobem na pozbycie się tej kontrolki jest wyłącznie wizyta w warsztacie samochodowym.
Kontrolki w elektrykach i hybrydach
Znajdziecie w nich nowe ikonki, kontrolki i symbole, które mogą być dla Was obce. Niektóre kompletnie różnią się od tych, które można znaleźć w samochodach zasilanych benzyną.