22.11.2023

Launch control - co to takiego i jak działa?

System launch control nie jest dostępny we wszystkich samochodach. Znajdziecie go raczej w wersjach premium, biznes lub sportowych. Dlaczego nie jest wykorzystywany w każdym aucie? Jak właściwie działa launch control? Zachęcamy do lektury!

Launch control - co to?

Nazywany programem maksymalnego przyspieszenia, systemem efektywnego startu lub kontrolą startu. Jego zadaniem jest start auta z miejsca przy jednoczesnym maksymalizowaniu tempa zwiększania prędkości.

Sama procedura startu jest stosowana w automatycznych skrzyniach biegów, ze względu na to, że pozwala na manipulowanie obrotami silnika. Ma to na celu zapewnienie najlepszego wyniku w trakcie startu z wykorzystaniem systemu launch control.

Jak działa system launch control?

System efektywnego startu działa przy równoczesnym wciśnięciu gazu oraz hamulca, co przyczynia się do podnoszenia obrotów silnika. Z kolei, podczas opuszczania pedału hamulca dba o to, by auto zachowało właściwą trakcję, a kierowca może skupić się na utrzymywaniu gazu oraz kierownicy.

Czy system launch control stosuje się w samochodach z manualną skrzynią biegów?

Nie stosuje się go w klasycznych autach osobowych z manualną skrzynią biegów, ze względu na to, że w takich pojazdach za zmianę przełożeń odpowiada człowiek. Wykorzystanie procedury launch control nie miałoby w tej sytuacji żadnego sensu. Wyjątkiem są pojazdy typu hot hatch.

W jakich autach jest stosowany system launch control?

Pierwszy raz zastosowano ten system w Ferrari F355 w 1997 roku, ale efekty nie były satysfakcjonujące. Konstruktorzy jednak nie porzucili tego pomysłu i z czasem został on dopracowany.

Obecnie Launch control jest najczęściej wykorzystywany w samochodach marek premium, business albo sport. Znajdziecie go w mocniejszych wersjach Nissanów, BMW, Mercedesach AMG, Ferrari, Mitsubishi EVO oraz konstrukcjach koncernu VAG.

Można go również spotkać w tzw. hot hatchach, np.: w Fordzie Focusie ST albo Hyundai i30 N, które mają ręczne skrzynie biegów oraz elektrykach, np.: Porsche Taycan. W tych pojazdach procedura launch control jest uruchamiana za pomocą menu komputera pokładowego, bez konieczności trzymania hamulca.

Jak włączyć launch control?

W zależności od marki i modelu samochodu, aktywacja systemu launch control będzie się różnić. Jedyną wspólną cechą będzie moment wciśnięcia pedału gazu oraz hamulca i odpuszczenia pedału hamulcowego w odpowiednim momencie.

Sama procedura jest także zabezpieczona przed przypadkowym uruchomieniem, co mogłoby stanowić zagrożenie zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej.

System launch control może być włączony wyłącznie w momencie, w którym cały proces zostanie wykonany zgodnie z jego założeniami.

Po co stosuje się system launch control?

To dodatek, który przydaje się w konkretnych sytuacjach i pozwala jeszcze mocniej cieszyć się z jazdy. Dzięki niemu można znacznie szybciej ruszyć, a dalej moc będzie wzrastać stopniowo, nawet gdy będziecie wciskać pedał gazu do samej podłogi. System launch control umożliwia zmierzenie realnych osiągów samochodu na torze.

Jakie są wady launch control?

Sami producenci pojazdów z systemem launch control zaznaczają, aby nie korzystać z niego zbyt często, ponieważ generuje on spore obciążenie dla wielu elementów silnika i układu napędowego.

Niektórzy producenci ograniczają możliwość używania launch control po kilku agresywnych startach.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: