24.04.2024

Magistrala CAN w samochodzie

O ile sercem auta, jest jego silnik, o tyle magistrala CAN to prawdziwy mózg samochodu! Dzięki niej możemy się cieszyć wieloma udogodnieniami, a mechanicy mogą znacznie łatwiej przeprowadzać diagnostykę pojazdu. Poznajcie działanie magistrali CAN.

Magistrala CAN - co to jest?

Magistrala CAN, czyli Controller Area Network, to system, który odpowiada za komunikację różnych części pojazdu. Można go porównać do układu nerwowego w ludzkim ciele. Za jej stworzenie odpowiada firma Bosch jeszcze w latach 80. XX wieku.

Sieć CAN w aucie stanowi połączenie dwóch lub większej liczby urządzeń z układami mikroprocesorowymi, co pozwala na transmisję informacji i ich rozdział. Magistrala CAN odpowiada za łączenie ze sobą wszystkich jednostek sterujących (ECU), dzięki czemu mogą być zintegrowane i można wyeliminować dużo problemów, które powstają w efekcie oddzielnego połączenia podzespołów.

Dzięki magistrali CAN możliwa jest również łatwiejsza diagnostyka pojazdu. To nie jedyne zalety tego rozwiązania!

Magistrala CAN w samochodach upraszcza ich konstrukcję, ograniczając konieczność stosowania mnóstwa przewodów, pozwala dostosować szybkość przesyłanych danych względem potrzeb konkretnych urządzeń, zwiększa niezawodność pojazdów oraz przyczynia się do niższych kosztów produkcji.

Dzięki niech istnieje możliwość zastosowania nowoczesnych metod diagnostycznych oraz wielu czujników, sterowników i innych mikrokomputerowych elementów.

Z czego składa się szyna CAN?

Szyna CAN, czyli magistrala, łączy wszystkie jednostki sterujące (ECU). Każde urządzenie w jej sieci, które jest zasilane elektrycznie, jest do podłączone do niej za pomocą linii przesyłowej CAN, czyli dwóch skręconych przewodów elektrycznych, które mają przeciwstawne napięcie, a przesył informacji odbywa się metodą różnicową.

Prędkość przesyłu informacji jest zdefiniowana względem potrzeb danego urządzenia:

  • Do 10 kb/s – dla elektrycznie sterowanych lusterek, szyb, foteli albo zamka centralnego.
  • Do 40 kb/s – dla klimatyzacji.
  • Do 250 kb/s do 1 Mb/s – dla urządzeń, które wymagają informacji w czasie rzeczywistym i natychmiastowej reakcji na zdarzenia, np.: układ ABS.
  • Od 100 kb/s do 1 Mb/s – dla urządzeń multimedialnych.

Jak działa magistrala CAN?

Główny komputer i komputery wraz z sterownikami, odpowiedzialne za działanie różnych układów, odbierają sygnały z czujników lub sterowników oraz wysyłają do nich polecenia. Wszystkie te urządzenia są podłączone do jednej magistrali.

Każde urządzenie, znajdujące się w sieci CAN, ma swój sterownik z identyfikatorem, informacje przekazywane przez urządzenia do magistrali CAN są przesyłane w formie komunikatów według zdefiniowanego wzoru. Każda z tych informacji ma określony priorytet – w pierwszej kolejności obsługiwane są najistotniejsze węzły, to eliminuje ryzyko nakładania się na siebie komunikatów.

W pojazdach z magistralą CAN  stosuje się również rodzaje połączeń z komputerem i sterownikami, w zależności od wybranej architektury systemu.

Naprawa magistrali CAN

Poważne uszkodzenie magistrali CAN spowoduje konieczność jej wymiany – ceny mogą wahać się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych!

Używaną magistralę można kupić za 200-1000 zł, ale trzeba doliczyć również koszt wykonania wymiany.

Gdzie znajduje się magistrala CAN w samochodzie?

Najczęściej jest ona umieszczona w okolicy fotela kierowcy lub skrzynki z bezpiecznikami. Niestety to umiejscowienie często naraża magistralę CAN na działanie wilgoci, co wpływa na jej pracę, doprowadzając do przerwania komunikacji ECU w sieci CAN.

Awaria magistrali CAN

Jak już wiecie, magistrala CAN działa w ramach układu elektrycznego samochodu, a to oznacza, że mechanik musi przeprowadzić diagnozę układu, stosując diagnoskop. Po skomunikowaniu ze sterownikiem możliwe będzie odczytanie błędów, na podstawie których uda się wskazać początek ścieżki poszukiwań przyczyn awarii.

Zwykle magistrala CAN generuje dwa rodzaje problemów: 

Przyczynami awarii magistrali CAN może być wyżej wspomniane jej umiejscowienie, ale również układ elektryczny i jego usterki.

Niezależnie od przyczyny, mechanik musi wykonać pełną diagnostykę instalacji i schematu elektrycznego, aby poznać źródło problemu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: