Osiągi silnika w samochodach zależą od kilku wartości, jedną z nich jest moment obrotowy silnika, który wpływa także na moc i przyspieszenie pojazdu. Czym właściwie jest ta siła? Jak ją zmierzyć? Czy to podstawowy parametr, którym należy kierować się przy wyborze auta? Przeczytajcie!
Co to jest moment obrotowy silnika?
Moment obrotowy silnika to siła, która jest wytwarzana przez jednostkę napędową i mierzona na wale korbowym. Ma ona pośredni wpływ na dynamikę pojazdu i jego możliwości przyspieszenia.
Moment obrotowy (moment siły) to wielkość fizyczna, z punktu widzenia fizyki, to siła pomnożona przez długość ramienia w ruchu obrotowym, jest mierzona w niutonometrach (Nm).
Nie odpowiada on za prędkość maksymalną, którą jest w stanie osiągnąć auto, a raczej za „uciągniecie” przez silnik tej prędkości. Moment obrotowy będzie siłą, która jest w stanie wprawić w ruch masę.
W skrócie można powiedzieć, że moc odpowiada za prędkość maksymalną pojazdu, ale moment obrotowy wspiera pojazd w jak najszybszym i najlepszym jej osiągnięciu.
Od czego zależy moment obrotowy silnika?
Moment obrotowy zależy od pojemności silnika oraz jego konstrukcji, dlatego będzie miał inną charakterystykę dla Diesla, a inną dla jednostki benzynowej. Silniki Diesla z reguły mają większy moment obrotowy.
Co daje moment obrotowy silnika?
Pozwala na lepsze przyspieszenie oraz wciąganie masy auta, bez większego wysiłku. To przekłada się także na osiągi i dynamikę auta.
Moment obrotowy a moc silnika
Moc silnika stanowi iloczyn momentu obrotowego i prędkości obrotowej. W praktyce oznacza to, że im szybciej auto osiągnie wysoki moment obrotowy, tym szybciej będzie można skorzystać z większej mocy silnika, co również przełoży się na lepsze przyspieszenie.
W praktyce oznacza to, że samochód o dużej mocy i małym momencie obrotowym szybko zareaguje na dodanie gazu, ale będzie podatniejszy na warunki zewnętrze, takie jak wiatr czy obciążenie. Wówczas, aby obroty nie spadły, trzeba będzie zredukować bieg.
Z kolei, samochód z wysokim momentem obrotowym i małą mocą, świetnie poradzi sobie z przyczepą, ale za to nie będzie jechał z dużą prędkością.
Moment obrotowy a przyspieszenie
Moc, którą podaje się w koniach mechanicznych (KM) lub kilowatach (kW) oraz moment obrotowy są ze sobą ściśle związane. Moc jest pochodną momentu obrotowego, dlatego obie wartości mają na siebie ogromny wpływ.
Im szybciej uda się osiągnąć wysoki moment obrotowy, tym szybciej osiągniecie większą moc pojazdu, a to z kolei pozwoli na lepsze przyspieszenie autem.
Jak zmierzyć moment obrotowy silnika?
Każdy silnik ma indywidualny przebieg krzywych momentu obrotowego oraz mocy. Te wartości są ustalane dla całego zakresu prędkości obrotowej silnika i na tej podstawie powstaje wykres, który opisuje konkretny silnik.
Chcąc obliczyć moment obrotowy silnika, należy skorzystać z wzoru:
MOC (KM) = moment obrotowy (Nm) x obroty (RPM) / 7023,5
Co wybrać – moc czy moment obrotowy?
Kierowcy dzielą się zazwyczaj na dwie grupy – tych, których interesuje moc i tych, którzy skupiają się na momencie obrotowym. Trzeba mieć jednak na uwadze, że moc i moment obrotowy są ze sobą ściśle związane.
Duża moc i duży moment obrotowy przy dużym zakresie obrotowym powinna zainteresować fanów dynamicznej jazdy, a mniejsza moc przy mniejszym momencie obrotowym i zakresie obrotowym wystarczy tym, którzy korzystają z auta wyłącznie do dojazdów do pracy lub domu.