13.03.2024

Most napędowy w samochodzie - wszystko co musisz wiedzieć

Most napędowy - co to takiego?

Jest to element, który zapewnia przeniesienie momentu obrotowego z wału napędowego na koła i załamywanie przebiegu tego procesu, pod odpowiednim kątem.

Do zadań tego podzespołu należy również umożliwienie osadzenia kół i elementów układu hamulcowego, przenoszenie sił pionowych, które wynikają z ciężaru pojazdu i ładunku, a także przyczyniania się do redukowania sił bocznych oraz wzdłużnych oraz momentów skręcających.

Most napędowy schemat – budowa

Konstrukcja mostu napędowego, niezależnie od rodzaju pojazdu, jest bardzo podobna do siebie i składa się z:

Przekładni głównej, czyli elementu, dzięki któremu możliwa jest zmiana kierunku napędu ze wzdłużnego na poprzeczny oraz zwiększenie momentu obrotowego, który jest przekazywany na koła.

Mechanizmu różnicowego, który znajduje się we wspólnej obudowie z przekładnią główną.

Półosi, która zależnie od typu zawieszenia i przeznaczenia samochodu, jest zamknięta w sztywnej rurze lub połączone z mechanizmem różnicowym przegubami.

W samochodach, w zależności jaką mają konstrukcję, znajduje się most napędowy przedni, tylny i środkowy.

Sztywny most napędowy - gdzie występuje?

To klasyczna konstrukcja pojazdów ciężkich, ciężarowych oraz autobusach i autach dostawczych. Zdecydowanie rzadziej znajdziecie ją w samochodach osobowych, głównie w tych z napędem tylnym i zależnym zawieszeniem kół jezdnych.

W tym rodzaju mostu napędowego, sztywna pochwa stanowi trzon całej konstrukcji, a w jej wnętrzu znajdują się pozostałe mechanizmy. Sztywny most napędowy w czasie jazdy jest narażony na duże obciążenia, dlatego ten element musi być bardzo wytrzymały i mieć jak najmniejszy ciężar własny.

Zespół napędowy w tej konstrukcji jest częścią masy nieresorowanej, co oznacza że w pojeździe jest zablokowany układ napędowy.

Mosty napędowe w lekkich samochodach osobowych

Konstrukcja mostów napędowych w samochodach lekkich, osobowych jest wyposażona w pochwy, wykonane z tłoczonych elementów, które są zespawane w całość. Środkowa część podzespołu zawiera przekładnie główną i mechanizm różnicowy, które są osadzone za pomocą śrub. W otworze centralnych pochwy znajduje się otwór kontrolny poziomu oleju z korkiem, który jest zasłonięty blaszaną pokrywą.

Mosty napędowe w klasycznych samochodach osobowych

Mają jeszcze inną konstrukcję, która polega na zastosowaniu szczątkowej pochwy, która zawiera przekładnię główną oraz mechanizm różnicowy. Te są zamontowane na ramie pomocniczej lub do nadwozia, co pozwala przejść do masy resorowanej. W jej wyniku moment obrotowy doprowadzany jest do kół przy użyciu jednoprzegubowych lub dwuprzegubowych półosi napędowych i zachowana zostaje możliwość napędu na tylną oś.

Łamany most napędowy czyli jaki?

To konstrukcja, którą znajdziecie w pojazdach z napędem na cztery koła, przeznaczonych do jazdy terenowej. Most napędowy składa się w nich z dwóch części – przedniej i tylnej, które łączy się specjalnym przegubem. Dzięki temu, jeśli jedno koło straci przyczepność, to drugie nadal będzie się swobodnie obracać. Całość przyczynia się do lepszej stabilizacji i zachowania trakcji.

Ta konstrukcja mostu napędowego jest cięższa i mniej wydajna, aniżeli klasyczny, sztywny model. Niemniej, w trudnych warunkach terenowych sprawia się najlepiej, oferując możliwość pokonywania przeszkód pojazdom.

Jakie awarie w moście napędowym?

Most napędowy przedni i tylny w czasie jazdy jest narażony na duże obciążenia i w wyniku eksploatacji może się zużywać, wówczas najczęściej dochodzi do:

  • Zwiększenia luzów w łożyskach.
  • Rozpadania się łożysk.
  • Złamania zębów przekładni zębatych.
  • Ścierania przekładni zębatych.
  • Zużycia uszczelek i doprowadzenia do nieszczelności układu i wycieku oleju. 

Jeśli zauważycie głośniejszą pracę podzespołu, w tym stuki i szumy, to może oznaczać, że doszło do wycieku oleju w pobliżu mostu napędowego.

Może się również pojawić nieprawidłowość w przekazywaniu momentu obrotowego na koła, a nawet wibracje w okolicy mostu i spadek mocy przy problemach z rozpędzaniem. W takiej sytuacji należy udać się jak najszybciej do warsztatu samochodowego.

Regeneracja mostów napędowych - czy jest opłacalna?

Regeneracja mostu napędowego składa się z kilku czynności. W pierwszej kolejności sprawdza się stan całego mechanizmu, w tym również poziom oleju i stan gumowych uszczelek. Każdą znalezioną usterkę należy usunąć i wymienić olej. Bardzo ważnym etapem jest także regulacja przekładni i półosi, co poprawi napięcie łożysk i umożliwi prawidłowe ustawienie wszystkich elementów.

Regeneracja to proces tańszy niż wymiana całego mostu napędowego. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie zawsze będzie możliwa – im poważniejsze uszkodzenie, tym większa szansa, że konieczne będzie zamontowanie nowego mostu.

Wymiana mostów napędowych

Samodzielna wymiana tego elementu może być niemożliwa, jeśli nie macie odpowiednich narzędzi wiedzy. Bardzo trudno jest odkręcić niektóre podzespoły i zamontować nowe. Ponadto, po wymianie mostu napędowego należy przeprowadzić testy diagnostyczne, które pozwolą na ustalenie, czy wszystko zostało prawidłowo wykonane.

Trzeba również pamiętać o tym, że budowa mostu napędowego w każdym samochodzie jest inna, co znacznie utrudnia cały proces. Najlepszym rozwiązaniem będzie oddanie auta do warsztatu mechanicznego, w którym zespół specjalistów podejmie się wymiany tego elementu na nowy.

Czy można zadbać o most napędowy i uniknąć awarii?

Tak, przede wszystkim trzeba dbać o regularną wymianę oleju w moście napędowym. Środek zużywa się w trakcie eksploatacji, a do tego gromadzą się w nim opiłki metalu, które pochodzą ze ścieranych łożysk. To doprowadza do utraty pierwotnych właściwości oleju, a nawet powstawania luzów w układzie.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: