23.01.2023

Nagrzewnica i dmuchawa kabinowa – najczęstsze usterki

Położenie tych elementów w samochodzie jest dość problematyczne. Są one umieszczone dość ciasno pod deską rozdzielczą, co powoduje trudniejszy dostęp, a to z kolei częste pomijanie ich w serwisie. Niemniej mają one kluczowe znaczenie dla wydajności układu klimatyzacji, komfortu i bezpieczeństwa.

 

Nagrzewnica – co to jest?

To integralna część układu chłodzenia silnika. Jej zadaniem jest zapewnianie komfortu cieplnego w kabinie pojazdu. Zwykle znajduje się pod deską rozdzielczą albo w zintegrowanym module HVAC.

Jak działa? Gorący płyn chłodzący, które pochodzi z bloku silnika, przepływa przez nagrzewnicę, co w efekcie powoduje ogrzewanie powietrza wdmuchiwanego dmuchawą na powierzchnię nagrzewnicy.

Cały proces powoduje, że kabina jest ogrzewana, a do tego para nie osadza się na szybach pojazdu, co poprawia widoczność i zwiększa bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Usterki nagrzewnicy – jaki wyglądają?

Wszelkie osady oraz różne zanieczyszczenia, które znajdą się w rurkach nagrzewnicy mogą się gromadzić i doprowadzić do zablokowania przepływu płynu chłodzącego, co zmniejszy jej sprawność. Zanieczyszczenia te mogą pochodzić z:

  • Kamienia z zwykłej wody, którą użyliście zamiast płynu lub wody zdemineralizowanej,
  • Osadów, które pochodzą z niskiej jakości płynów chłodzących albo starych, nie wymienionych na czas,
  • Nieprawidłowego zmieszania różnych rodzajów płynów,
  • Pozostałości z środków uszczelniających.

Gdy dojdzie do uszkodzenia lub zużycia termostatu, wówczas może dojść do ograniczenia przepływu płynu chłodzącego w układzie, a także uniemożliwienia prawidłowego działania nagrzewnicy.

Z kolei korozja, którą powoduje wilgoć w otoczeniu nagrzewnicy, może spowodować wyciek płynów, a te spadek poziomu płynu chłodzącego, w efekcie doprowadzając do niskiej wydajności nagrzewnicy lub co gorsza - bardziej rozległych uszkodzeń innych elementów w silniku.

Dmuchawa kabinowa – co musisz wiedzieć?

Jest odpowiedzialna za przepływ powietrza, który następuje przez wymienniki ciepła, czyli parownik i nagrzewnicę, oraz dystrybucję w kabinie samochodowej. Znajdziecie ją zwykle w module HVAC, między kabiną, a komorą silnika.

Wykonana jest w głównej mierze z elementów z tworzyw sztucznych, a więc stanowi dość wrażliwe urządzenie, zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak również na wszelkie awarie układu elektrycznego.

Jakie usterki mogą wystąpić w dmuchawie?

Przede wszystkim – filtr kabinowy, jeśli będzie zużyty lub zatkany, wówczas znacznie skróci jej żywotność.

Najczęściej przyczynami awarii dmuchawy mogą być awarie układu elektrycznego, zmniejszony przepływ powietrza, a nawet nieprawidłowy montaż.

Dmuchawy kabinowe w pojazdach użytkowych, czyli np.: w autobusach czy taksówkach, są znacznie częściej narażone na przyspieszone zużycie, ze względu na większe przebiegi i o wiele dłuższy czas pracy.

Wymiana nagrzewnicy i dmuchawy

Zwykle oznacza ingerencję w deskę rozdzielczą, a czasem nawet całkowity jej demontaż. Jest to proces czasochłonny, a do tego kosztowny. Wymiana fabrycznych części na produkty o niskiej jakości, to spory błąd, którego lepiej nie popełniajcie. Jeśli już będziecie musieli wymienić nagrzewnicę lub dmuchawę, to wybierzcie części o najlepszej jakości.

Wysokiej jakości nagrzewnica oznacza właściwie dopasowanie do punktów montażowych, bezproblemowy montaż, właściwą wydajność cieplną i dłuższą żywotność.

To samo dotyczy dmuchawy, które płynność pracy, wydajność oraz trwałość to kluczowe kryteria dla bezpieczeństwa oraz utrzymania odpowiedniego poziomu komfortu w kabinie. Niskiej jakości dmuchawy będą nie tylko generować hałas, ale również zakłócać pracę elektroniki w aucie, a nawet radio. 

Poza tym, nieprawidłowo działająca albo mało efektywna dmuchawa będzie powodować kolejne awarie układu klimatyzacji, takie jak przeciążenie czy awarię sprężarki.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: