06.05.2022

Nie przebieg, a wiek części się liczy. Co i kiedy wymieniać?

Wiosna jest idealnym momentem na sprawdzenie stanu swojego samochodu, zwłaszcza pod kątem technicznym. Ten czas to również doskonała okazja na wymianę kluczowych płynów oraz części samochodowych. Zwłaszcza, że niektóre z nich zużywają się bardziej z wiekiem, aniżeli z przebiegiem. Co i kiedy powinno się wymieniać? Sprawdźcie!

 

Wymiana oleju🧑‍🔧

Zgodnie z zaleceniami serwisowymi, które dotyczą wymiany oleju, powinno się jej dokonywać co 30 tys. km lub raz w roku. Nierzadko zgodnie z instrukcją trzeba to robić raz na dwa lata. Olej ma ograniczoną przydatność, a z upływem czasu traci swoje wartości chemiczne. Jednak nie oceniajcie go wyłącznie na podstawie daty na opakowaniu, bo jeśli zadbacie o odpowiednie warunki jego przechowywania, to może zachować swoje właściwości nawet przez pięć lat, w przypadku oleju mineralnego lub dziesięć, w przypadku syntetycznego.

Jednakże mechanicy zawsze będą Wam rekomendować wymianę oleju raz w roku, bez względu na przebieg. Dlaczego? W oleju gromadzi się często skroplona woda, która po wymieszaniu z nim tworzy gęstą maź, która może zalegać w różnych miejscach. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów, którymi jeździcie głównie na krótkich dystansach.

Płyn hamulcowy

W płynie hydraulicznym w układzie hamulcowym, jak również w układzie sterowania sprzęgłem, występuje naturalnie zachodzący proces higroskopijności, czyli nic innego jak gromadzenie wody, która powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu, co może doprowadzić w skrajnych sytuacjach, do zmniejszenia skuteczności hamowania.

Dlatego też, płyn hamulcowy powinno się wymieniać co dwa lata, a najlepiej przed jego wymianą skonsultować się z mechanikiem w warsztacie samochodowym.

Płyn chłodniczy❄

Powinno się go wymieniać co pięć, sześć lat. W zależności od wskazówek producenta. Po upływie określonego czasu płyn wciąż będzie chłodził oraz trzymał temperaturę, jednak w wyniku długotrwałej eksploatacji, części układu chłodniczego mogą się zużywać szybciej.

Pasek rozrządu

Z reguły powinien być wymieniany co około 100-500 tys. km, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że gumowy pasek się starzeje, a to może doprowadzić do kosztownej awarii. Dlatego najlepiej jest wymieniać go co pięć lat. Po upływie tego okresu ryzyko pęknięcia lub przeskoczenia paska rośnie.

Wymiana tej części nie jest kosztowna, sam pasek może kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Pasek osprzętu🚗

To pasek napędzający elementy osprzętu silnika, który przypomina zębaty pasek rozrządu. Ryzyko jego zerwania jest znacznie mniejsze, ale może się ślizgać i niszczyć rolki. Powinno się go wymieniać wraz z paskiem rozrządu, a w przypadku rozrządu łańcuchowego – co pięć lat.

Poza wyżej wymienionymi częściami i płynami, warto również pamiętać o płynie do układu wspomagania, który powinno się wymieniać podczas napraw. Również przewody hamulcowe muszą być regularnie kontrolowane – w przypadku giętkich, należy je wymieniać co 5-7 lat, ze względu na parciejącą gumę, a w przypadku sztywnych po 15-20 latach. Ponadto, poduszki powietrzne powinny być wymieniane co 10 lat.

Pamiętajcie, że pozorne oszczędności na wymianie płynów lub części mogą doprowadzić do nieprzewidzianych kosztów w przyszłości, a dodatkowo zmniejszą Wasze bezpieczeństwo na drodze. Dbajcie o swój pojazd regularnie. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: