Każdy kierowca podchodzi inaczej do tematu filtrów samochodowych. Jedni wymieniają je zgodnie z zaleceniami producenta, inni po przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów, a jeszcze inni całkowicie tę czynność ignorują. Jakie są konsekwencje wydłużania okresu wymiany filtrów w samochodzie?
Dlaczego odkładamy wymianę filtrów?
Wielu kierowców ignoruje konieczność wymiany filtrów w swoim samochodzie, ponieważ uważa, że to oszczędność pieniędzy. Skoro filtry w samochodzie działają prawidłowo i właściciel pojazdu nie zauważył żadnej niepokojącej usterki, to nie decyduje się na ich wymianę. A to spory błąd. Co się stanie, gdy nie wymienisz filtrów?
Niewymieniany filtr oleju
Filtr oleju w miarę upływu kilometrów zaczyna się zatykać. Na warstwie filtracyjnej osiadają drobiny metalu, które powstały w wyniku ścierania się elementów silnika współpracujących ze sobą. Na medium filtracyjnym osiadają również zwęglone cząstki oleju, osady wypłukiwane przez olej oraz takie zanieczyszczenia, jak np.: sadza. Efektem tego jest wzrost ciśnienia na wejściu do filtra oraz jego spadek na wyjściu. Jakość smarowania ulega wówczas pogorszeniu…
W zależności od rodzaju filtra możecie się spodziewać, że spadnie ciśnienie smarowania, dojdzie do rozszczelnienia filtra, a olej może zacząć płynąć przez zawór przeciążeniowy filtra, z pominięciem filtracji. Każdy z tych scenariuszy przyspiesza zużycie silnika.
Niewymieniany filtr paliwa
Wymiana filtra paliwa jest dość skomplikowana, co może zniechęcać właścicieli pojazdów. Auta z silnikami wysokoprężnymi wymagają przy tej czynności m.in. odpowietrzenia układu paliwowego, a te z benzynowymi nierzadko mają utrudniony dostęp do filtra.
Jednak pozostawianie starego filtra w samochodzie może się zakończyć wyraźnym spadkiem ciśnienia paliwa, a nawet objawiać nierównomierną pracą silnika na wysokich obrotach.
Ponadto – eksploatowanie samochodu ze starym filtrem paliwa może doprowadzić do uszkodzeń układu wtryskowego. Zwiększone opory przepływu skrócą też żywotność pompy paliwa.
Niewymieniany filtr powietrza
Filtr powietrza to najrzadziej zaniedbywany filtr, który należy regularnie wymieniać. Dzieje się tak ze względu na ich bezproblemową lokalizację oraz niską cenę zakupu. Jednak niektórym zmotoryzowanym wydaje się, że jeśli przedmuchają filtr sprężonym powietrzem lub go wytrzepią, to będzie działał prawidłowo.
Jednak te czynności mogą uszkodzić medium filtracyjne, a tym samym traci ono swoje właściwości.
A jeśli w ogóle nie wymieniacie filtra powietrza, bo to dla Was strata czasu, to wiedzcie, że zdarza się tak, że filtr może zostać wciągnięty do silnika, całkowicie go niszcząc.
Niewymieniany filtr kabinowy
Stary filtr kabinowy pozostawiony w samochodzie nie powinien sprawiać większych problemów. Teoretycznie. Niedrożny filtr zwiększa obciążenie dmuchawy nawiewu powietrza do kabiny, a to zwiększa jej zużycie.
Ponadto wyjęcie zatkanego filtra powoduje szybsze zanieczyszczenie instalacji wentylacyjnej wnętrza. Można wówczas doprowadzić do tego, że do dmuchawy przedostają się liście, a także w trakcie pracy będzie działać o wiele głośniej.
Poza tym – nie zapominajcie, że stary filtr kabinowy jest po prostu siedliskiem bakterii i grzybów, które nie tylko wydzielają brzydki zapach, ale również mogą znacznie wpłynąć na Wasze zdrowie. Zwłaszcza, jeśli jesteście alergikami.
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu: