12.04.2024

Niedokręcone koło – objawy

Źle przykręcone koło jest niezwykle niebezpieczne! Dlatego, kierowca powinien zareagować od razu, gdy tylko usłyszy z jego obszaru dziwne stuki lub wyczuwa wibracje w kierownicy podczas jazdy. Jak objawia się niedokręcone koło? Co należy zrobić w takiej sytuacji? Sprawdźcie!

Typowe objawy niedokręconego koła

Do typowych objawów niedokręconego koła należy charakterystyczne stukanie, które z niego dochodzi. Może to oznaczać, że śruby mocujące koło nie są dobrze dokręcone. Stuki w kole z początku są dość delikatne, później robią się głośniejsze. Proces luzowania śrub w niedokręconym kole może trwać nawet przez kilka kilometrów. Ten problem może dotyczyć zwłaszcza aut, które w niedawnym czasie miały wymieniane koła.

Innym objawem niedokręconego koła jest nieregularny szum, który z niego dobiega. Luźne śruby mocujące mogą powodować hałas oraz wibracje.

Możliwe jest także występowanie drgań w kierownicy, zwłaszcza przy skręcaniu. To efekt złego zamontowania opony na feldze lub krzywego przykręcenia.

Niedokręcone koło: skutki

Słabo dokręcone koło samochodowe stanowi duże zagrożenie bezpieczeństwa jazdy, zarówno dla właściciela auta, jak i innych uczestników ruchu drogowego!

Niedokręcone koło samochodowe może się odkręcić w czasie jazdy i odpaść!

Jak uniknąć ryzyka awarii?

Po każdym przykręcaniu kół powinno się sprawdzić stan dokręcenia śrub mocujących. W tym celu należy przejechać około 50 km i skupić swoją uwagę na występowaniu ewentualnych stuków lub drgań.

Jeśli te wystąpią, należy od razu sprawdzić stan dokręcenia śrub i w razie konieczności dokręcić je.

Warto również regularnie sprawdzać stan dokręcenia kół kluczem dynamometrycznym. W samochodach osobowych siła dokręcenia śrub mocujących w kole powinna wynosić około 120 Nm.

Zalecamy także sprawdzanie stanu przykręcenia kół zwłaszcza przed dłuższą podróżą. Pamiętajcie, że za mocno przykręcenie również nie jest dobrą praktyką, bo w sytuacji awarii utrudni Wam odkręcenie koła oraz może doprowadzić do uszkodzenia śrub, felg, szpilek czy piast.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: