04.07.2022

Niesprawny układ wydechowy może być zagrożeniem!

Nieprawidłowo pracujący układ wydechowy ma wpływ na pracę silnika oraz czystość spalin. Wiele zależy od tego, gdzie pojawiły się w nim uszkodzenia. W jaki sposób zdiagnozować i usunąć ewentualne awarie układu? Sprawdźcie!

 

Pierwsze skojarzenie z niesprawnym układem wydechowym? Hałas i spaliny w kabinie. I to fakt. Jednak pamiętajcie, że te spaliny w kabinie to dla Was trucizna! A dodatkowo – nieszczelny układ wydechowy wpływa na skład spalin oraz zwiększa zużycie paliwa i pogarsza osiągi.

Układ wydechowy

Sprawny układ wydechowy zapewnia optymalną pracę silnika, zmniejsza ilość szkodliwych spalin oraz obniża poziom hałasu silnika i prawidłowo odprowadza spaliny.

Nie ma określonego czasu wymiany, jego trwałość jest zależna od otoczenia, w którym jest używany. Zepsuty lub niesprawny może doprowadzić do obniżonej jakości pracy silnika, a nawet całkowicie go uszkodzić!

Gdzie jest awaria?

We współczesnych układach wydechowych znajdziecie odcinek, który łączy kolektor wydechowy z katalizatorem, a także katalizator oraz odcinek przebiegający do końca samochodu, który zakończony jest rurą wydechową lub tłumikiem końcowym.

Najmniejszym problemem jest uszkodzony odcinek końcowy, który generuje w głównej mierze hałas, a także ewentualny zapach spalin, który zaciągany jest do kabiny przez otwory odpowietrzające w podłodze bagażnika. Gorszą sytuacją będzie ta, w której nieszczelności pojawią się w okolicy katalizatora (sonda regulująca) oraz za nim (sonda diagnostyczna).

Nieszczelności układu wydechowego w sąsiedztwie sond zakłócają ich pracę, co skutkuje zmianą dawkowania paliwa. Zwykle w silnikach benzynowych mieszanka staje się bogatsza, ze względu na sygnalizację nadmiaru powietrza przez sondy. A to skutkuje wzrostem zużycia paliwa, spadkiem mocy, a także gwałtownym wzrostem zanieczyszczenia spalin. I to nie wszystko – nadmiar paliwa może ściekać po ściankach cylindrów i rozrzedzać olej, co przyspiesza zużycie panewek.

W silnikach wysokoprężnych z filtrem cząstek stałych te nieszczelności mogą zaburzyć działanie sond różnicowego czujnika ciśnienia, a to zaburzy informacje o stanie zapełnienia filtra. W efekcie może dojść do dalszych uszkodzeń układu napędowego. Dlatego nie należy zwlekać z naprawą awarii!

Jak naprawić uszkodzony układ wydechowy?

Najlepiej wymienić uszkodzone elementy na nowe. Drobne nieszczelności można co prawda zespawać lub zakleić specjalnymi opaskami do układów wydechowych, ale to zwykle rozwiązanie na krótką metę, ponieważ większość uszkodzeń jest spowodowana postępującą korozją.

Nie powinno się zwlekać z naprawą, ponieważ zużyty układ wydechowy generuje dodatkowe usterki. A możliwie szybka interwencja wpłynie pozytywnie nie tylko na ekologię, ale również na bezpieczeństwo jazdy i ogólne koszty związane z dodatkowymi naprawami. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony