Odma olejowa pełni bardzo ważną rolę w samochodzie. Jej zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru oleju i ograniczenie emisji szkodliwych gazów do środowiska. Gdzie znajduje się ten element? Jak rozpoznać jego usterkę? Zachęcamy do lektury!
Odma olejowa co to?
Stanowi bardzo ważny element silnika, jest połączona z jego blokiem. Współczesne wersje odmy olejowej są połączone z separatorem oleju. Jej zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru oleju z jednostki napędowej oraz ograniczenie emisji szkodliwych gazów do środowiska.
Odma olejowa jest zbudowana z rury, która przemieszcza nadmiar oleju z komory silnika wprost do kanału spustowego. Współczesne modele mają również podgrzewacz do rozpuszczania gęstych osadów oraz zawory PCV, które odprowadzają gazy z silnika i zastępują je powietrzem z filtra.
Jak działa odma olejowa?
Odma olejowa zapobiega nadmiernej ilości oleju w silniku, który może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia, a także do tworzenia się niepożądanych wycieków.
W starszych silnikach gazy zbierające się podczas pracy wydostają się na zewnątrz. W nowszych silnikach obecnie odma olejowa jest zintegrowana z separatorem oleju i jej zadaniem jest skraplanie mgły olejowej i kierowanie jej do wnętrza silnika. Dzięki temu nie występują straty środka smarnego, a emisja szkodliwych dla środowiska gazów jest zmniejszona.
Cały proces działania współczesnej odmy olejowej wygląda następująco:
- W bloku silnika, w komorze korbowej z obracającym się wałem dochodzi do sprężania paliwa oraz powietrza.
- Powstała w wyniku tego procesu mieszanka wraz z olejem silnikowym jest kierowana dalej do komory spalania silnika.
- Wewnątrz komory powstają gazy, które przedostają się do komory korbowej i tworzą nadciśnienie.
- Odma olejowa, w postaci niewielkiego przewodu, odpowietrza komorę korbową.
Usterki odmy olejowej – objawy
Jak każdy element w samochodzie, również odma olejowa może ulec zużyciu. Wówczas dochodzi do usterki, które w zależności od objawów będą się od siebie różnić:
Nadmierne zużycie oleju silnikowego – zatkana odma automatycznie zwiększy spalanie oleju, jest to spowodowane przepuszczaniem oleju wraz z gazami bezpośrednio do komory spalania.
Wycieki oleju silnikowego – za wysokie ciśnienie w komorze silnika może doprowadzić do wypychania uszczelek i wycieków oleju. Ten objaw jest nie tylko groźny, ale także stanowi wykroczenie, za które można otrzymać mandat.
Dziwne dźwięki podczas korzystania z bagnetu – jeśli przy wyciągnięciu bagnetu usłyszycie dziwny syk, oznacza to, że w komorze znajduje się za dużo gazów, które po prostu ulatniają się z silnika.
Silnik pracuje nieprawidłowo – zatkana odma olejowa wpływa na pracę całej jednostki napędowej, dlatego problemy z nierównomierną pracą, skoki obrotów czy zapalona kontrolka silnika będą sygnalizować usterkę.
Dymienie z układu wydechowego w niebieskim odcieniu – to wynik spalania oleju w komorach spalania.
Bardzo ważne jest to, by wiedzieć że nie zawsze domowa diagnoza problemu pozwoli Wam stwierdzić, co jest nie tak w obrębie układu odmy. Uszkodzenia mogą być niewidoczne na pierwszy rzut oka, dlatego warto odwiedzić fachowców, którzy określą, co się dzieje z samochodem.
Odma olejowa - koszt naprawy
Odmę olejową naprawia się głównie przez jej przeczyszczenie. Niekiedy może się okazać, że konieczna będzie wymiana separatorów oraz przewodów albo cała pokrywa silnika. I tutaj niezbędny będzie demontaż niektórych elementów, a także zastosowanie odpowiednich narzędzi, dlatego lepiej powierzyć tę czynność profesjonalistom.
Koszt wymiany odpowietrzników wyniesie maksymalnie 200 zł. Zabiegi konserwacyjne również nie kosztują zbyt dużo, a lepiej w nie inwestować regularnie, aniżeli narażać się na poważną usterkę silnika, której usunięcie będzie już kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Jak dbać o odmę olejową?
Należy regularnie wymieniać olej oraz korzystać wyłącznie ze smarów o sprawdzonej jakości. Trzeba również stosować się do wskazań producenta pojazdu.
W starszych samochodach filtry mogą się zapychać nieco szybciej i należy na nie zwrócić szczególnie uwagę.