Nie każdy kierowca wie, że szyby samochodowe zawierają mnóstwo cennych informacji o pojeździe. Tajemnicze cyfry, litery i liczby po rozszyfrowaniu wyjaśnią Wam wiele kwestii, m.in. czy auto ma historię wypadkową. Sprawdźcie, jak odczytywać oznaczenia szyb samochodowych!
Dlaczego szyby samochodowe są oznaczane?
Oznaczenia na szybach samochodowych, to bardzo dobre źródło informacji o pojeździe. Kody pomogą Wam zweryfikować, czy auto ma historię wypadkową. Szyba w aucie musi spełniać określone wymogi i gwarantować właściwe parametry użytkowania, zwłaszcza w kontekście widoczności, wytrzymałości i bezpieczeństwa.
Szyby samochodowe muszą spełniać ściśle określone wymogi technologiczne i konstrukcyjne, a potwierdza je świadectwo homologacyjne. Każdy producent testuje swoje szyby w odpowiednich instytucjach certyfikujących i jeśli spełniają wymogi, wówczas mogą zostać właściwie oznaczone.
Jak czytać oznaczenia szyb w samochodzie?
Naklejka na szybie dostarcza wielu informacji o pojeździe, choć nie każdy umie je rozszyfrować. Znajduje się na niej wiele elementów, znaków, cyfr i liter, co znacznie komplikuje łatwe odczytanie ich. Mając instrukcję, jak to zrobić, poradzicie sobie z tym bez problemu.
Na naklejce znajdziecie informacje:
- Logo producenta pojazdu – musi zawierać każdy oryginalny element, jeśli czegoś brakuje, to sygnał że szyba nie jest oryginalna. Nie zawsze jednak będzie na niej umieszczone logo producenta auta, niekiedy może to być logo koncernu samochodowego.
- Logo producenta szyby – to także element, który powinien znajdować się na naklejce na szybie, nie sugerujcie się jednak miejscem produkcji szyby, bowiem wielu producentów sprowadza je z innych krajów.
- Data produkcji szyby – to bardzo ważna informacja! Data nie powinna odbiegać zbyt mocno od daty produkcji pojazdu, może być nieco starsza, ponieważ powstaje w innej fabryce, ale nie będzie to różnica w skali kilkuletniej. To oznaczenie składa się z dwóch cyfr oraz kropek, które znajdują się przed lub za nimi. Cyfra informuje o roku produkcji, a liczba kropek o miesiącu. Data produkcji szyby może być zakodowana w jednej cyfrze lub dwóch, dlatego warto znać rok produkcji pojazdu. Umiejscowienie kropek, oznaczających miesiące, nie jest tu także bez znaczenia – jeśli są przed cyfrą, wówczas szyba została wyprodukowana w okresie od stycznia do czerwca (1 kropka to styczeń, 6 kropek to czerwiec), a jeśli są naniesione za cyfrą, to zasada będzie działać na odwrót (6 kropek to lipiec, a 1 to grudzień).
- Homologacja szyby – to także bardzo ważne oznaczenie, które składa się z litery E i dodatkowej cyfry lub liczby, która informuje o kraju, który testował szybę, dla Polski to E20, ale Europejska Komisja Gospodarcza stosuje także oznaczenia dla producentów z krajów poza UE, np.: CCC to Chiny. Jeśli kraj produkcji i homologacji będą się różnić, to nic nie szkodzi.
- Właściwości szkła – są także naniesione na naklejce na szybie samochodowej. Znajdziecie je pod postacią kodów, zgodnych z amerykańskim standardem – AS1 to szkło laminowane, AS2 – szkło hartowane, a AS3 to symbol szkła hartowanego lub laminowanego. Trzeba na to zwracać uwagę, ponieważ informacje od sprzedawcy powinny pokrywać się z faktycznymi oznaczeniami na szybach.
- Numer DOT – to oznaczenie fabryki, w której wyprodukowano szybę samochodową. Cyfry, które znajdują się w jej zapisie, po literze M, to oznaczenie typu budowy szkła – grubości i koloru.
- Numer homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – 43 R to numer regulaminu, 00 wersja, a dalsze cyfry to numer homologacji.
- Numer VIN – niektóre pojazdy noszą na swoich szybach sześć ostatnich cyfr numeru VIN, co pozwala na szybkie sprawdzenie oryginalności elementu.