Jeszcze niedawno pasek rozrządu był uznawany za niechcianą część, a na jego zastępstwo zaczęto montować rozrządy łańcuchowe. Producenci chcieli stworzyć jednostki bezobsługowe, które po 200-300 tys. km należy wymienić, a nie naprawić. Okazało się jednak, że paski rozrządu mają swoje zalety, a tańsze rozrządy łańcuchowe wytrzymują krócej niż paski.
Pasek rozrządu🚘
Jego rolą jest synchronizacja pracy wału korbowego oraz zaworów. Rozrządy pasowe oraz łańcuchowe są obecnie najczęstszym rozwiązaniem, które cieszy się największą popularnością. Niekiedy stosuje się również rozrządy mieszane – pasowo-łańcuchowe.
Przeciętna żywotność paska rozrządu wynosi 60-120 tys. km. W niektórych jednostkach zdarza się nawet ponad 200 tys. km. Ważne by pasek był stosunkowo krótki i napędzał tylko jeden wałek rozrządu.
Z kolei rozrządy łańcuchowe wytrzymują ok. 100 tys. km, a i często bywa tak że przed tym okresem potrzebują mechanika.
Zalety paska rozrządu
Na rynku często można spotkać rozrządy paskowe z napinaczami hydraulicznymi, ale to raczej rzadkość. Zwykle są one napinane napinaczem sprężynowym, a ciśnienie oleju nie wpływa na jego pracę. W rozrządach łańcuchowych spadek ciśnienia oleju doprowadza do poluzowania napinacza, a to powoduje że łańcuch będzie uderzał o obudowę, a nawet przeskoczy.
Ponadto, prawidłowo napięty rozrząd paskowy pracuje o wiele ciszej niż rozrząd łańcuchowy. Typowy zestaw paska rozrządu jest zwykle lżejszy. Wymiana paska rozrządu jest znacznie łatwiejsza, mniej czasochłonna oraz tańsza.
Nietypowy montaż paska🚗
Do niedawna pasek rozrządu był ukrywany zwykle pod plastikową obudową, a łańcuch z kolei szczelnie zabudowywany, a jego praca odbywała się w oleju. Obecnie coraz powszechniejszym rozwiązaniem jest stosowanie pasków, które są zabudowane i pracują w kąpieli olejowej, tak jak w przypadku łańcuchów.
Nie wiadomo czy to rozwiązanie przyjmie się na rynku, ze względu na coraz częstszy problem z zużywającymi się drobinami pasków, które zanieczyszczają magistralę olejową.