05.05.2023

Pisk przy hamowaniu – co może być powodem?

Piszczące hamulce zwykle kojarzą się z zużytymi klockami hamulcowymi, ale powodem występowania tego zjawiska mogą być zupełnie inne przyczyny. Co zrobić gdy w czasie hamowania słychać charakterystyczny pisk? Sprawdźcie!

Piszczenie przy hamowaniu może mieć charakter tymczasowy. Wówczas powodem występowania tego nieprzyjemnego zjawiska mogą być rdza na tarczach albo nowe klocki hamulcowe, które dopiero się układają na tarczach.

Jednak pisk przy hamowaniu może również oznaczać znacznie inne, gorsze problemu. Jeśli wciąż słyszycie ten dźwięk, wtedy należy podjąć stosowne kroki. A jeśli ustępuje po kilku hamowaniach, najprawdopodobniej nie ma się czym martwić.

Jakie mogą być przyczyny pisku przy hamowaniu?

Istnieje kilka powodów, przez które przy każdym hamowaniu może Wam towarzyszyć charakterystyczny i nieprzyjemny pisk:

Zużyte klocki hamulcowe – to najczęstsza przyczyna piszczenia podczas hamowania. Powodem jest przymocowany do klocków metalowy wskaźnik, który po zużyciu będzie ocierał się o tarczę, co doprowadzi do piszczenia. Na to zjawisko trzeba reagować szybko, bo jeśli dojdzie do całkowitego zużycia warstwy ciernej w klockach, to dalsza jazda może doprowadzić do zniszczenia tarcz hamulcowych.

Zanieczyszczenia – mogą się znaleźć między klockami a tarczami. Mowa o piasku, błocie, kamyczkach lub innych zanieczyszczeniach, które powodują, że na tarczach wytworzy się rdza. Czasem wystarczy kilka raz zahamować, aby pisk ustąpił, ale może być tak, że trzeba będzie zeszlifować tarcze.

Wilgoć – jeśli to jest powodem pisku przy hamowaniu, to najpewniej słyszycie go rano, gdy dopiero co odpalicie auto, które stało w nocy pod chmurką. Wilgoć niestety osadza się wszędzie, także na powierzchni tarcz hamulcowych, co powoduje, że tworzy się rdzawy nalot. W tym przypadku również wystarczy kilka razy zahamować, aby pisk ustąpił.

Ostre, częste hamowania – jeśli jeździcie dynamicznie i ostro, a do tego często używacie hamulców z maksymalną siłą, to najpewniej wytworzyło się nadmierne ciepło doprowadzające do szklenia się klocków hamulcowych. Może do tego dojść także gdy przy długotrwałym zjeździe z górki używacie pedału hamowania. Gdy dojdzie do szklenia się klocków, to nie będą one w stanie wygenerować odpowiedniego tarcia, a to powoduje piszczenie. Mogą one również pękać i się odkształcać. Jedyna rada – wymiana klocków na nowe.

Brak smarowania bębna – w hamulcach bębnowych do pisku może dochodzić wtedy, gdy zabraknie smarowania na styku szczęk z bębnem. Wówczas klocki ocierają się o płytkę nośną i dochodzi do piszczenia.

Z czego wykonane są klocki hamulcowe?

Piszczenie podczas hamowania może być również spowodowane materiałem, z którego zostały wykonane klocki hamulcowe. W ich konstrukcji stosuje się okładziny organiczne, półmetaliczne oraz ceramiczne.

Półmetaliczne są najpopularniejszym materiałem, z którego konstruuje się klocki hamulcowe. W ich składzie znajdziecie żelazo, stal, grafit, a nawet miedź.

Takie klocki ocierają się o tarczę i mogą powodować piszczenie. Zwykle ustaje ono gdy warstwa cierna klocka zetrze się na tyle, że nie będzie już ocierać się o miejsce powodujące hałas.

Klocki ceramiczne są znacznie lepszym wyborem – mają wysoką jakość oraz trwałość. A to oznacza, że nie będą powodować piszczenia z wyżej opisanego powodu.

Piszczące hamulce są niebezpieczne?

Długotrwałe piszczenie przy hamowaniu to wyraźny sygnał, że czas odwiedzić warsztat samochodowy. Nie wpływa ono bezpośrednio na skuteczność pracy hamulców, ale może sygnalizować uszkodzenie zacisku hamulcowego, zeszklenie klocków, pojawienie się cementytu lub zużycie klocków.

Możecie sprawdzić czy klocki hamulcowe nadają się już do wymiany podczas wymiany opon zimowych na letnie. Po zdjęciu koła będzie widać hamulce i klocki. Powinny mieć warstwę nie cieńszą niż 2 mm.

W nowszych autach o zużyciu klocków będą informować czujniki, które są wtopione w materiał cierny.

Czy nowe klocki hamulcowe mogą piszczeć?

Owszem, mogą z kilku powodów:

  • Podczas wymiany nie został poprawnie wyczyszczony zacisk, w prowadnicy klocka na jarzmie, przez co dochodzi do tarcia.
  • Jarzmo zacisku uległo zużyciu.
  • Tłok i powierzchnia zacisku nie zostały dobrze oczyszczone.
  • Tuleja gumowa zacisku nie została wymieniona.
  • Klocki hamulcowe zostały źle zamontowane.

Hamulce piszczą w czasie jazdy – co robić?

Jeśli w czasie jazdy hamulce piszczą, może to oznaczać, że:

  • Klocki hamulcowe są już zużyte.
  • Wilgoć dostała się na tarcze i przez rdzawy osad dochodzi do piszczenia.
  • Zanieczyszczenia znajdują się w przestrzeni między tarczą i klockiem i powodują piszczenie w czasie jazdy.
  • W aucie są półmetaliczne klocki hamulcowe i piszczenie jest spowodowane przez materiał cierny.
  • Wymiana klocków hamulcowych została źle wykonana.
NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: