23.03.2022

Płukanie układu chłodzenia – po co?

Układ chłodzenia odgrywa bardzo istotną rolę dla prawidłowych warunków pracy silnika. Zanieczyszczenia, które się do niego dostają, mogą zmniejszać jego efektywność oraz pogorszyć skuteczność ogrzewania wnętrza pojazdu. Czy powinno się płukać układ chłodzenia, gdy będzie zabrudzony?

 

Układ chłodzenia silnika spalinowego ma za zadanie zapobieganie wzrostowi temperatury silnika ponad maksymalną 150 st. Celsjusza i utrzymanie jej w optymalnym zakresie od 90 do 100 st. Celsjusza. Jego prawidłowa praca jest bardzo ważna dla silnika.

Skąd się bierze brud w układzie chłodzenia?🚗

W układzie chłodzenia może znaleźć się brud w postaci oleju silnikowego, rdzy, opiłków i kamienia kotłowego. Skąd się bierze?

Olej silnikowy pojawia się w nim wtedy, gdy przy dochodzi do uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub wymiennika ciepła. Olej może zniszczyć gumę w uszczelkach pompy cieczy.

Rdza może się pojawić wtedy, gdy nieregularnie wymieniacie płyn lub dolewacie zwykłą wodę do układu chłodzenia. Pamiętajcie też, że gotowy płyn po 5 latach straci swoje właściwości antykorozyjne.

Opiłki to efekt zużycia pompy cieczy, chłodnicy albo utleniania bloku silnika i głowicy.

Kamień tłokowy jest najbardziej problematycznym zanieczyszczeniem w układzie chłodzenia. To osad, który powstaje w wyniku rozkładu węglanów wapnia i magnezu w wysokiej temperaturze. Jego przyczyną jest dolewanie zwykłej i twarde wody do układu chłodzenia albo rozcieńczanie koncentratów zwykłą wodą.

Kiedy płukać układ chłodzenia?

Układ chłodzenia warto wypłukać po każdej awarii silnika, która wymagał usunięcia płynu chłodniczego z układu, a także przed wymianą płynu.

Warto również wykonać tę czynności gdy stwierdzicie problemy z drożnością chłodnicy i nagrzewnicy, wymienicie rozrząd lub naprawicie uszczelkę pod głowicą.

Zalecamy również profilaktyczne płukanie układu chłodniczego również po zakupie używanego auta.

Czym płukać układ chłodniczy?❄

Do płukania układu chłodniczego najlepiej zastosować dedykowane preparaty lub koncentraty.

Preparat wlewa się bezpośrednio do chłodnicy, zgodnie z zaleceniami producenta, lub do ciśnieniowego zbiornika wyrównawczego.

Co ważne – wlewa się go do zimnego silnika! Należy uważać przy tej czynności, ponieważ już samo odkręcenie korka chłodnicy lub zbiorniczka wyrównawczego może doprowadzić do oparzeń.

Po wlaniu preparatu lub koncentratu do zimnego silnika, należy go uruchomić na 30 minut oraz włączyć ogrzewanie.

Na zakończenie wymienia się płyn chłodniczy oraz odpowietrza cały układ. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: