Płukanie silnika wydłuża jego żywotność, poprawia sprawność i konserwuje elementy. Wpływa również na zwiększenie ciśnienia w cylindrach. W jaki sposób przeprowadza się ten proces? Kiedy trzeba płukać silnik? Sprawdźcie!
Osady w silniku – co jest ich przyczyną?
W silniku gromadzą się różnego rodzaju zanieczyszczenia, które pochodzą z:
- Mocnego wyeksploatowania jednostki, spowodowanego dużymi przebiegami.
- Stosowania złej jakości oleju silnikowego lub takiego, który nie spełnia norm producenta.
- Przedłużania interwału wymiany oleju silnikowego.
- Jazdy na krótkich dystansach, bez rozgrzania silnika.
Płukanie silnika – o co chodzi?
Płukanie silnika ma na celu rozpuszczenie i usuwanie nagarów zebranych w jednostce napędowej. Jeśli w silniku nie będzie osadów, wówczas olej będzie lepiej chronił podzespoły, a silnik pozostanie sprawy i będzie Wam zapewniał maksymalne osiągi.
Płukanka do silnika (engine flush) jest zalecana w celu usunięcia zanieczyszczeń, które zbierają się w jednostce napędowej. Jej stosowanie powoduje usunięcie osadów we wnętrzu silnika, kanałach olejowych bloku silnika, cylindrów, komory spalania, rowków pierścieni tłokowych oraz kanałów popychaczy zaworowych.
To procedura szczególnie istotna dla diesli, które generują znacznie większą ilość nagaru i osadów.
Co znajduje się w płukance do silnika?
To środek czyszczący, który stosuje się we wnętrzu jednostki napędowej. Jego zadaniem jest rozpuszczenie szlamów, osadów i nagarów. W składzie takiej płukanki znajdziecie naftę (do 80%) i dodatki uszlachetniające, które pomagają poprawić jakość płukania i ochronić silnik przed zanieczyszczeniami gromadzącymi się w przyszłości.
Kiedy powinno się używać płukanki do silnika?
Zdecydowanie warto to robić przy każdej wymianie oleju, ale również po zakupie auta, a także gdy samochód jest używany, ma długi przebieg i nie do końca znana jest jego historia serwisowa.
Ponadto warto również przeprowadzić ten proces przy zmianie oleju na właściwy.
Jak często powinno się płukać silnik?
W silnikach, które mają duże przebiegi i nie przechodziły wcześniej płukania, trzeba zachować ostrożność. Pierwsza płukanka może nie usunąć wszystkich zanieczyszczeń, które się nagromadziły przez lata w silniku. A osady mogą zanieczyścić nowy olej oraz osadzić się na filtrze oleju. Może to również doprowadzić do zapchania filtra i zatarcia jednostki napędowej. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że trzeba będzie przeprowadzić całą procedurę jeszcze raz.
Płukanie silnika powinno przeprowadzać się regularnie, jak twierdzą producenci – za każdym razem podczas serwisu olejowego.
W nowych samochodach można przeprowadzić pierwsze płukanie silnika po przejechaniu ok. 45 tysięcy km.
Bardzo istotne jest płukanie silnika w samochodach, które użytkuje się w trybie long life, a także w tych które mają duże przebiegi i nieznana jest ich historia serwisowa.
Jak przeprowadza się płukanie silnika?
W zależności od preparatu, płukanie jednostki może się od siebie różnić. Standardowa procedura wygląda następująco:
- Sprawdzacie poziom oleju i uzupełniacie jego ewentualne braki.
- Wlewacie środek do starego oleju przy zimnym silniku, jeśli będzie rozgrzany, wówczas może dojść do pęknięcia głowicy!
- Uruchamiacie silnik i pozwalacie mu na pracę na biegu jałowym przez 15 minut.
- Spuszczacie stary olej i usuwacie filtr oleju.
- Montujecie nowy olej i upewniacie się, że jest dobrze dokręcony.
- Wypełniacie układ nowym olejem silnikowym.