Wymiana żarówek w aucie nie stanowi problemu dla większości kierowców. Kłopot pojawia się w momencie, w którym mają wybrać te najbardziej wydajne, aby zapewnić sobie najlepszy efekt oświetleniowy na drodze. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze żarówek do samochodu.
Skąd wiedzieć, jakie żarówki są w aucie?
Tę informację znajdziecie w instrukcji samochodu, ale uważajcie, bo ten sam model auta może mieć różne wersje reflektorów, które są wyposażone w różne żarówki.
Możecie również wyjąć żarówkę z reflektora i ją obejrzeć, a przy okazji poćwiczycie też wymianę.
Najpopularniejszymi typami żarówek są H7, H4 i rzadziej spotykane H1. Można je łatwo rozróżnić – H1 ma jedną nóżkę, H4 trzy, a H7 dwie. Każda żarówka ma również wybite na cokole oznaczenie.
Jeśli reflektor ma dwie żarówki, które odpowiadają za oświetlenie drogi, to zwykle nie będą to H4.
Czy trudno wymienia się żarówki?
Wymiana jest bardzo łatwa, jeśli dostęp do tylnej części reflektora jest dobry. Wówczas trzeba zdjąć tylną osłonę reflektora, zwykle jest plastikowa lub gumowa, może być odpinana przez obrót, zsunięcie albo odpięcie zatrzasków.
Następnie zsuwa się z nóżek żarówki kostkę z przewodem zasilającym, odpina sprężynkę, która przytrzymuje żarówkę i to wszystko.
Montaż to oczywiście odwrotność demontażu – wkłada się żarówkę, przypina mocowanie, przyłącza zasilanie i zamyka tylną osłonę reflektora.
Jeśli macie do niego dobry dostęp, to praca zajmie Wam około 2-3 minuty. Pamiętajcie tylko, by nie dotykać bańki żarówki ręką, a jeśli to zrobicie, to przetrzyjcie ją ściereczką lub ręcznikiem papierowym, który zwilżycie wodą lub płynem do szyb.
A jeśli dostęp do reflektora jest ograniczony i trzeba go wymontować w całości lub możecie się do niego dostać wyłącznie przez otwór rewizyjny w nadkolu, to sprawa się trochę komplikuje.
Jakie żarówki wybrać do swojego auta?
Żarówki można podzielić na kilka rodzajów:
Standardowe – zapewniają dobre światło, kosztują niewiele. Wybierajcie jednak te, które są pochodzenia renomowanych marek. Zwróćcie uwagę, czy żarówka ma bezbarwną szklaną bańkę i trwałość na poziomie kilkuset godzin oraz dobre osiągi. Kiepska żarówka będzie mieć niewłaściwą geometrię, szkło nie będzie przejrzyste, a osiągi pozostawią wiele do życzenia. Zwykła żarówka H4 czy H7 nie będzie kosztować dużo.
O wydłużonej trwałości – to świetne rozwiązanie dla samochodów, w których często przepalają się żarówki. Czasem dzieje się to po prostu z powodu instalacji elektrycznej auta, więc nie doszukujcie się w tym objawów awarii. Jeśli tak jest, to podawana przez producenta wartość 600 godzin trwałości może zejść do poziomu 150 godzin w praktyce. Dlatego warto wybierać modele o wydłużonej trwałości, wówczas posłużą o wiele dłużej.
O zwiększonej wydajności – to żarówki stworzone do samochodów, w których reflektory nie świecą wystarczająco dobrze albo dla kierowców, którzy gorzej widzą po zmroku, bo np.: mają astygmatyzm. Takie żarówki świecą lepiej niż zwykłe, bo ich żarnik jest cieńszy i znajduje się w bańce żarówki, która jest wypełniona specjalnym gazem. Przez to żarnik świeci jaśniej niż w zwykłej żarówce, bo rozgrzewa się do wyższej temperatury. Nie mniej jednak, takie żarówki są droższe od zwykłych, a także ich żywotność jest niższa niż w przypadku standardowych żarówek. Nie sprawdzą się w autach, w których żarówki świecą krócej, bo napięcie jest w nich podwyższone lub w tych, w których dostęp do reflektorów jest trudniejszy.
Niebieskie żarówki – mają zimną barwę światła 4200K, ale tym samym zapewniają niektórym kierowcom większy komfort, dzięki dużym kontrastom ułatwiającym widzenie szczegółów. Konstrukcyjnie mają większą wydajność, a ich bańka jest w całości pokryta niebieskim filtrem. Żarówki co prawda nie należą do najtańszych i też nie są tak trwałe, jak te standardowe. Decydując się na ich zakup omijajcie tańsze wersje produktów, które są po prostu malowane na niebieski kolor – będą świecić słabo i krótko!
Masz żarówki? Ustaw światła!
Co prawda nawet najlepsze żarówki nie rozwiążą problemu słabego oświetlenia drogi przez reflektory w aucie, jeśli te są źle ustawione. Geometria niektórych żarówek samochodowych powinna się mieścić w normie, ale nie jest identyczna. Dlatego, po wymianie żarówek warto podjechać do warsztatu i zlecić ustawienie reflektorów.
Reflektory, które są ustawione za wysoko będą oślepiać innych kierowców, co jest również niezgodne z prawem! A te, które są ustawione zbyt nisko nie będą odpowiednio oświetlać drogi.