Kontrolowanie stanu licznika samochodu jest bardzo ważnym elementem podczas zakupu używanego pojazdu. Sprawdzenie rzeczywistego przebiegu auta pozwala ocenić jego stan techniczny i uniknąć oszustw. Dowiedzcie się, jak rzeczywiście sprawdzić przebieg samochodu jakie są przepisy w tym zakresie i jakie narzędzia pomagają w weryfikacji jego autentyczności.
Jakie są polskie przepisy dotyczące kontroli stanu licznika?
Polskie przepisy dotyczące kontroli stanu licznika samochodowego mają na celu zapobieganie oszustwom i fałszowaniu przebiegu pojazdów. Najważniejszymi regulacjami są:
Obowiązek wpisu stanu licznika podczas przeglądu technicznego - zgodnie z przepisami, podczas każdorazowego badania technicznego pojazdu, diagnosta jest zobowiązany do odczytania i zanotowania stanu licznika. Informacje te są wprowadzane do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
Obowiązek zgłoszenia wymiany licznika - w przypadku konieczności wymiany licznika w samochodzie, właściciel pojazdu musi zgłosić ten fakt w stacji kontroli pojazdów. Diagnosta odnotowuje wymianę licznika oraz stan nowego i starego licznika.
Kary za fałszowanie przebiegu – ustawa Prawo o ruchu drogowym wprowadza surowe kary za manipulację stanem licznika. Fałszowanie przebiegu pojazdu jest traktowane jako przestępstwo, za które grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat
Obowiązki sprzedawcy - sprzedawcy samochodów używanych są zobowiązani do podania rzeczywistego stanu licznika w umowie sprzedaży. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, kupujący ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi za wady fizyczne pojazdu.
Kontrola stanu licznika przez służby - policja i inne służby mają prawo kontrolować stan licznika pojazdu podczas rutynowych kontroli drogowych. W przypadku stwierdzenia niezgodności stanu licznika z danymi w CEPiK, mogą podjąć odpowiednie kroki prawne.
Dlaczego fałszowanie przebiegu jest nielegalne i jakie grożą za to kary?
Fałszowanie przebiegu samochodu jest nielegalne z kilku istotnych powodów. Fałszowanie przebiegu jest formą oszustwa, które ma na celu wprowadzenie kupującego w błąd co do rzeczywistego stanu technicznego pojazdu. Kupujący, nieświadomy rzeczywistego zużycia samochodu, może zapłacić znacznie więcej niż pojazd jest wart.
Co ważne, samochody z cofniętym licznikiem mogą być bardziej narażone na awarie i usterki, które nie byłyby widoczne przy niższym przebiegu. To stwarza ryzyko dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Poza tym, praktyki fałszowania przebiegu podważają zaufanie konsumentów do rynku motoryzacyjnego. Przejrzystość i uczciwość w handlu pojazdami używanymi są kluczowe dla utrzymania zdrowego rynku.
Zgodnie z polskim prawem, fałszowanie przebiegu pojazdu jest przestępstwem. Osoby, które dopuszczają się tego czynu, mogą być skazane na karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Oprócz kary pozbawienia wolności, sąd może nałożyć na sprawcę grzywnę, której wysokość zależy od okoliczności konkretnego przypadku oraz stopnia szkody wyrządzonej kupującemu.
W niektórych przypadkach, sąd może również orzec zakaz prowadzenia działalności gospodarczej związanej z handlem pojazdami przez określony czas.
Kupujący, który padł ofiarą oszustwa związanego z fałszowaniem przebiegu ma prawo dochodzić odszkodowania za poniesione straty. Może to obejmować zwrot części ceny zakupu, kosztów naprawy lub nawet odstąpienie od umowy.
Jakie narzędzia wykorzystują mechanicy do weryfikacji przebiegu?
Mechanicy i specjaliści z branży motoryzacyjnej wykorzystują różnorodne narzędzia do weryfikacji przebiegu samochodu, dzięki nim mogą dokładnie ocenić, czy stan licznika jest zgodny z rzeczywistością.
Wykorzystywane są m.in. zaawansowane komputery diagnostyczne, które są podłączane do portu OBD (On-Board Diagnostics) w samochodzie i pozwalają na odczytanie danych zapisanych w różnych modułach pojazdu. Dzięki temu można sprawdzić historię przebiegu, zapisaną w komputerze silnika, skrzyni biegów i innych systemach.
Narzędzia, takie jak historia pojazdu dostępna na stronie CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), umożliwiają dostęp do zarejestrowanych informacji o przeglądach technicznych, naprawach i przebiegu pojazdu. Mechanicy mogą wykorzystać te dane do weryfikacji autentyczności przebiegu.
Aplikacje takie jak Yanosik również umożliwiają szybki dostęp do danych o samochodzie. Mechanicy mogą używać smartfonów lub tabletów do skanowania numeru VIN i natychmiastowego uzyskania raportu o przebiegu i historii pojazdu.
Doświadczeni mechanicy często polegają również na swoim wyczuciu i wiedzy. Oględziny stanu technicznego pojazdu, takie jak zużycie pedałów, kierownicy, foteli, a także stan tarcz hamulcowych i innych elementów, mogą wskazywać na rzeczywisty przebieg pojazdu.
Mechanicy korzystają też z narzędzi do odczytu i analizy liczników, zarówno elektronicznych, jak i analogowych. Specjalistyczne urządzenia mogą pomóc wykryć, czy licznik był manipulowany, a także sprawdzić zgodność odczytów z innymi zapisami w systemie pojazdu.
Nowoczesne testery mogą odczytywać dane zapisane w pamięci akumulatora oraz innych systemach elektronicznych, które rejestrują przebieg pojazdu.
Mechanicy często przeglądają książki serwisowe oraz faktury za przeglądy techniczne i naprawy. Te dokumenty mogą dostarczyć cennych informacji o rzeczywistym przebiegu pojazdu na przestrzeni lat.
Jak sprawdzić przebieg samochodu przed zakupem?
Sprawdzenie przebiegu samochodu przed zakupem ma ogromne znaczenie i pozwala zyskać pewność co do stanu technicznego pojazdu, a także uniknąć oszustw.
W tym celu należy poprosić sprzedawcę o pełną dokumentację serwisową samochodu. Regularne przeglądy techniczne i naprawy powinny być wpisane w książkę serwisową, co umożliwia porównanie stanu licznika z zapisami serwisowymi.
Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z usług oferujących raporty historii pojazdu, wprowadzając numer rejestracyjny, VIN i datę pierwszej rejestracji.
Współczesne samochody wyposażone są w komputery pokładowe, które zapisują przebieg. Mechanik może podłączyć skaner diagnostyczny, aby odczytać rzeczywisty stan licznika zapisany w systemie pojazdu. Poza tym, mechanik może ocenić stan techniczny różnych komponentów pojazdu, takich jak silnik, układ hamulcowy czy zawieszenie, co może sugerować zgodność stanu licznika z rzeczywistością.
Można też zabrać samochód do autoryzowanego serwisu danej marki. Specjaliści mogą sprawdzić stan techniczny i porównać przebieg z danymi w systemie producenta.
Niekiedy, wystarczy samodzielnie ocenić stan wizualny samochodu. Przebieg można również oszacować na podstawie zużycia wnętrza pojazdu – sprawdzając np. stopień zużycia pedałów, kierownicy, foteli czy gałki zmiany biegów.