04.08.2023

Przepływomierz powietrza – co to jest i jak działa?

Przepływomierz powietrza ma bardzo ważne zadanie w samochodzie. Dba o to, by do silnika dostawała się wyłącznie prawidłowa mieszanka powietrza i paliwa. Jeśli ten element nie będzie dobrze pracował, wówczas auto zacznie spalać więcej paliwa, moc spadnie, a do tego silnik będzie miał problemy. Dowiedzcie się na czym polega praca przepływomierza powietrza i jak o niego dbać!

Przepływomierz powietrza - co to takiego?

Przepływomierz jest prostym urządzeniem, które jest niezbędne w prawidłowej pracy silnika spalinowego. Stanowi część układu dolotowego, a jego zadaniem jest mierzenie ilości powietrza, które przedostaje się do silnika wraz z paliwem. Przepływomierz powietrza wysyła sygnał do komputera i w zależności od tego, czy powietrza jest zbyt mało lub zbyt dużo, zmniejsza lub zwiększa jego dawki.

Przepływomierz powietrza ma ogromne znaczenie dla ilości spalanego paliwa. Mieszanka, która jest zbyt bogata w paliwo, a uboga w powietrze, spowoduje większe zużycie paliwa, a w przypadku gdy powietrza będzie w niej zbyt dużo, a paliwa zbyt mało, wówczas spalanie będzie mniejsze.

Oba warianty źle wpływają na parametry pracy silnika i mogą doprowadzić do awarii innych układów. Skład mieszanki zawsze powinien być taki sam, a o to zadbać musi właśnie przepływomierz, a także sonda lambda.

Zasada działania przepływomierza powietrza

Przepływomierz powietrza określa masę zasysanego powietrza. Z wyglądu przypomina kawałek rury, który jest zabudowany kratką i obudowany czujnikami oraz modułami elektronicznymi. Montuje się go w rurze dolotowej, tuż pomiędzy obudową filtra powietrza i kolektorem wlotowym.

W przepływomierzu masowym wewnątrz znajdują dwa cienkie rezystory metalowe, które są zależne od temperatury rezystancji. Pierwszy z nich to czujnik temperatury, który mierzy temperaturę powietrza, a drugi zajmuje się pomiarem natężenia przepływu powietrza.

W zależności od ilości zasysanego powietrza drugi rezystor jest mniej lub bardziej chłodzony. Aby różnica temperatur między rezystorami była stała, przepływ prądu przez drugi rezystor jest regulowany dynamicznie przez sterownik. Natężenie prądu grzewczego zajmuje się określaniem zasysanej przez silnik masy powietrza. I ta wartość pomiarowa jest wykorzystywana przez układ sterowania silnika, aby mógł obliczyć wymaganą dawkę paliwa.

Przepływomierz powietrza – rodzaje

W samochodach można znaleźć kilka rodzajów przepływomierzy powietrza:

  • Przepływomierz klapkowy (objętościowy) – jest najstarszym i najprostszym urządzeniem, które znajdziecie w samochodach starszego typu. W tym rodzaju przepływomierza za sensor mierzący ilość powietrza odpowiada klapka, która porusza się wraz z pędem przepływającego powietrza. Niestety ten rodzaj przepływomierza nie był zbyt dokładny, a jego działanie było mocno awaryjne. W nowszych samochodach stosuje się już bardziej skomplikowane układy.
  • Przepływomierz masowy – stosuje się go już we współczesnych samochodach. Wykorzystuje on element metalowy, który rozgrzewa się do określonej temperatury (120-130 st. Celsjusza). Przedostające się do kolektora powietrze schładza go, co jednocześnie wymusza dostarczanie większej ilości energii, która jest potrzebna do jego ogrzania. Dane odczytywane przez przepływomierz określają masę powietrza, a także dawkę paliwa, która jest niezbędna do uzyskania prawidłowej mieszanki.
  • Przepływomierz ultradźwiękowy (Vortex) – to najbardziej skomplikowany rodzaj na rynku. Jest stosowany w nowoczesnych silnikach spalinowych. Sygnały ultradźwiękowe określają ilość powietrza dostarczanego do silnika. Samo urządzenie składa się z miniaturowego generatora fal i odbiornika. Powietrze, które przepływa przez przepływomierz powoduje zakłócenia, które są analizowane przez komputer.

Najczęstsze awarie przepływomierza powietrza

Jak każdy element w samochodzie, przepływomierz powietrza również może ulec uszkodzeniom, a to może doprowadzić do groźniejszych awarii. Najczęstszymi objawami uszkodzenia przepływomierza są nierówna praca silnika, spadek mocy i wzrost spalania.

Uszkodzony przepływomierz może powodować falowanie obrotów na jałowym biegu, wibracje silnika, spadek mocy przy wyższych obrotach, zwiększone zużycie paliwa, a także pojawienie się kontrolki check engine.

Najczęstszymi przyczynami awarii przepływomierza są:

  • Uszkodzenia mechaniczne, np.: z powodu drgań lub wypadku.
  • Uszkodzenia elementów pomiarowych.
  • Przekłamywanie elementów pomiarowych.
  • Usterka w stykach złączy elektrycznych.
  • Nagar zatykający przepływomierz.

Jak dbać o przepływomierz powietrza?

Chcąc przedłużyć żywotność przepływomierza powietrza należy skupić się na… regularnej wymianie filtra powietrza. Praca przepływomierza zależy od czystości powietrza, które przechodzi przez ten element. A za czystość powietrza odpowiada filtr powietrza.

Pośrednio na prawidłową pracę przepływomierza wpływa również czystość spalin, dlatego trzeba dbać o sondę lambda, która kontroluje skład mieszanki paliwowej i zapobiega powstawaniu nagaru w silniku.

Czym wyczyścić przepływomierz powietrza?

Przepływomierz można wyczyścić specjalnym płynem do czyszczenia tego rodzaju elementów lub benzyną ekstrakcyjną. Trzeba pamiętać, aby odłączyć wcześniej akumulator, ze względów bezpieczeństwa. Całość wystarczy wyczyścić ściereczkę lub gąbką.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: