27.03.2024

Przerabianie lamp samochodowych

Przepisy względem modyfikacji lamp samochodowych są bezlitosne – każda ingerencja w fabrycznie zamontowane reflektory, powoduje utratę homologacji. Czy można zatem zmienić wygląd swoich świateł samochodowych, aby było to legalne? Odpowiadamy!  

Modyfikacje lamp samochodowych - czy wszystkie są dozwolone?

Modyfikowanie lamp samochodowych jest ściśle określone w przepisach. Najważniejszą zasadą, którą należy się kierować, aby uniknąć ryzyka naruszenia regulacji warunków technicznych, dotyczących świateł, jest nieprzerabianie oryginalnych lamp i niestosowanie niehomologowanych źródeł światła.

Co to oznacza w praktyce? Na przykład sytuację, w której zamiast żarówki halogenowej, która była oryginalnie zamontowana w aucie, zastosujecie ksenony.

Doposażenie samochodu w światła do jazdy dziennej

Nie wszystkie samochody mają w swoim wyposażeniu światła do jazdy dziennej. Te, stanowią duży atut, ponieważ włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji, która umożliwia bezpieczne uruchomienie silnika.

Każdy, kto chce doposażyć swoje auto w światła do jazdy dziennej, musi postępować według określonych warunków. Pasek świateł dziennych musi być oznaczony skrótem „RL” oraz „E”, które stanowią oznaczenie świateł dziennych i certyfikatu wraz z numerem identyfikacyjnym kraju.

Montaż świateł dziennych nie może również przebiegać według własnych preferencji. Należy je umieścić na równej wysokości i symetrycznie względem osi pojazdu. 

Odległość dolnej i górnej krawędzi lampy od powierzchni musi wynosić minimalnie 25 cm i 150 cm. 

Odległość między lampami, od wewnętrznej krawędzi, ma liczyć minimum 60 cm, ale przy szerokości pojazdu mniejszej niż 130 cm, ma być równa 40 cm. Lampy nie mogą wychodzić poza boczny obrys pojazdu i nie być od niego oddalone na więcej niż 40 cm.

Klosz lampy – jakie modyfikacje można przeprowadzić?

Niezgodne z przepisami jest przyciemnianie klosza lampy oraz przeprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji. Te czynności powodują ingerencję w parametry homologowanego elementu, co w dalszej konsekwencji może doprowadzić do utraty dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Przerabianie lamp samochodowych na LED

Niedozwolone jest wymienianie fabrycznych żarówek halogenowych na LED-owe. Lampy, które uzyskały homologację ze ściśle określonym źródłem światła, muszą być wymienione w całości.

To nie wszystko, diagnosta może nie zatwierdzić takiego rozwiązania, ponieważ reflektory LED potrzebują systemów samopoziomowania lamp, a to powoduje, że koszt wymiany fabrycznych świateł na LED-owe nie będzie najniższy.

Jest jednak jeden wyjątek, który dotyczy nowych pojazdów, wyposażonych w oświetlenie LED, ale bez automatycznej korekty ich wysokości. W takiej sytuacji brak systemu jest dopuszczony, bowiem taka jest budowa fabryczna pojazdu.

Przerabianie lamp na xenon

Montaż żarówek ksenonowych w miejscu żarówek halogenowych jest zabroniony. Ta forma ingerencji w oświetlenie jest bardzo łatwo wykrywalna podczas kontroli pojazdu, za sprawą odpowiednich skrótów, umieszczonych na kloszach lamp. Skrót z literą D znajduje się na lampach xenonowych, z kolei lampy halogenowe mają oznaczenia HC/R.

Fabrycznie montowane xenony w samochodzie są wyposażone w samopoziomowanie oraz oczyszczanie. Samodzielna modyfikacja oznaczałaby konieczność dokupienia tych systemów, co znów przełoży się na większe koszty.

Przyciemnianie lamp samochodowych – czy to legalne?

Pomimo tego, że wiele warsztatów samochodowych oferuje usługi przyciemniania folią lamp samochodowych, to taka ingerencja w wygląd pojazdu, jest nielegalna. Odpowiedzialność będzie ciążyć w takiej sytuacji na właścicielu pojazdu.

Modyfikacje kierunkowskazów samochodowych

Żarówki kierunkowskazów polskich samochodów powinny świecić w kolorze żółtym/pomarańczowym. Zabroniona jest czerwona barwa, którą np.: emitują samochody ze Stanów Zjednoczonych.

Jedyne modyfikacje, które można przeprowadzać legalnie w kierunkowskazach samochodowych, to te związane ze zmianą koloru kloszy lub samej zgaszonej żarówki.

Jakie modyfikacje oświetleniowe w aucie są jeszcze nielegalne?

Jeśli marzy Wam się dodatkowe podświetlenie podwozia swojego auta neonami lub innym sposobem, to informujemy Wam, że jest to zabieg w pełni nielegalny. Intensywne światło może rozpraszać innych uczestników ruchu drogowego, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji!

Niedozwolony jest także montaż kolorowych żarówek w lampach samochodowych. Zgodnie z przepisami, auta poruszające się po polskich drogach muszą mieć oświetlenie o barwie białej lub żółtej selektywnej, w przypadku świateł mijania.

Zabroniony jest także montaż dodatkowej taśmy LED – może rozpraszać innych uczestników ruchu drogowego, a także wysyłać mylne sygnały.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: