03.05.2024

Regeneracja amortyzatorów samochodowych - to musisz wiedzieć

Zużyte amortyzatory szybko dadzą o sobie znać. Wówczas pojawia się pytanie – czy regenerować stare czy wymienić je na nowe? W niektórych przypadkach regeneracja będzie bardziej opłacalna, a w innych lepszym pomysłem będzie wymiana amortyzatorów na nowe. Sprawdźcie, kiedy można poddać regeneracji zużyte amortyzatory!

Rodzaje amortyzatorów samochodowych

Amortyzatory samochodowe to elementy, które ściśle współpracują ze sprężynami, w celu pochłaniania drgań oraz wstrząsów, które pojawiają się w trakcie jazdy. Dzięki nim wahacze mogą płynnie pracować, co zwiększa komfort podróżowania i jednocześnie zapobiega odrywaniu się kół od podłoża. Dzięki obecności amortyzatorów obciążenie jest równomiernie rozkładane.

Najczęściej spotykanymi rodzajami amortyzatorów są:

  • Olejowe – w tym rodzaju amortyzatorów funkcję tłumiącą pełni olej hydrauliczny. To jedno z najtańszych, ale i najbardziej wytrzymałych rozwiązań.
  • Gazowe – te amortyzatory korzystają z technologii olejowo-gazowej. Poza olejem znajduje się w nich także komora o zmiennej objętości, wypełniona azotem. Dzięki różnicy w ściśliwości oleju i azotu można uzyskać efekt dobrego tłumienia, nawet przy drobnych nierównościach, szybszej reakcji na nagłe zmiany kierunków i pewniejsze prowadzenie pojazdu. To droższe rozwiązanie i bardziej podatne na uszkodzenia.
  • Magnetyczne – wykorzystują płyn magnetoreologiczny z zawieszonymi cząstkami magnetycznymi, który gęstnieje pod wpływem działania pola magnetycznego. Ten typ amortyzatorów jest najdroższy.

Kiedy warto postawić na regenerację amortyzatorów?

Amortyzatory można poddać regeneracji, choć obecnie nie jest to już tak opłacalnym zabiegiem, jak kilkanaście lat temu. Istnieją jednak modele samochodów z bardziej skomplikowanymi zawieszeniem, dla którego faktycznie warto regenerować amortyzatory, aniżeli kupować nowe.

Sama regeneracja amortyzatorów polega na wymyciu korpusu elementu pod wysokim ciśnieniem i wówczas ocenia się szanse powodzenia tego zabiegu. Jeśli amortyzator ma sprawne części, wówczas rozkłada się do na pojedyncze elementy, wymienia te zużyte i uzupełnia olej i gaz, jeśli się w nich znajdują.

Następnie maluje się obudowę amortyzatora na mokro lub proszkowo, składa w całość i sprawdza pracę w elektronicznym testerze.

Ile kosztuje regeneracja amortyzatorów?

Koszt regeneracji amortyzatorów jest zależny od ich rodzaju, np.: regeneracja pneumatycznych amortyzatorów wyniesie około 1000 zł, z kolei olejowego około 600 zł.

Zużyte amortyzatory – jak rozpoznać?

Najczęstszymi objawami wyeksploatowanych amortyzatorów są:

  • Nierównomierne zużywanie się opon.
  • Wyraźne kołysanie się nadwozia.
  • Nadmierne przenoszenie drgań na kabinę pojazdu.
  • Stukanie, skrzypienie, piszczenie słyszalne podczas jazdy po nierównościach..
  • Efekt nurkowania pojazdu podczas hamowania.
  • Szybsze zużycie elementów gumowo-metalowych zawieszenia.
  • Wylanie amortyzatora.

Nie powinno się jeździć ze zużytymi amortyzatorami, ponieważ stwarza to zagrożenie zarówno dla swojego bezpieczeństwa, jak i innych.

Kiedy lepiej wymienić amortyzatory na nowe?

Amortyzatory należy wymienić w sytuacji, w której mechanik stwierdzi, że są nadmiernie zużyte lub po przejechaniu 60-100 tys. km. Wiele zależy również od stylu jazdy kierowcy, jakości dróg i innych czynników, dlatego warto co 20 tys. km sprawdzać stan amortyzatorów w warsztacie.

Można również samodzielnie sprawdzić stan amortyzatorów – wystarczy zajrzeć pod przednie koło i zwrócić uwagę, czy amortyzator jest zaolejony, jeśli tak jest, oznacza to, że jest uszkodzony.

W przypadku tylnych amortyzatorów będzie znacznie trudniej to zrobić, ponieważ producenci stosują różne konstrukcje zawieszenia. Można spróbować zajrzeć od strony bagażnika pod spód pojazdu, jeśli zawieszenie ma konstrukcję z belką skrętną.

Najefektywniejszym sposobem sprawdzenia kondycji amortyzatorów będzie udanie się do stacji diagnostycznej, gdzie specjaliści za pomocą odpowiednich narzędzi weryfikują stopień ich zużycia.

Czy można wymienić tylko jeden amortyzator?

Nie ma takiej możliwości. Elementy wymienia się parami, a w zasadzie to osiami. Jeśli przedni prawy amortyzator jest zużyte, to oba przednie muszą zostać wymienione.

Ma to ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy amortyzatorów w pojeździe. Nowy element w parze ze starym będzie miał inną charakterystykę pracy, co powoduje różnice w reakcji na nierówności i wpłynie na bezpieczeństwo jazdy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: