15.02.2023

Rodzaje bieżników w oponach samochodowych

Istnieją trzy rodzaje bieżników, które znajdziecie w oponach samochodowych: kierunkowy, symetryczny i asymetryczny. Czym różnią się od siebie poszczególne typy bieżnika? Który z nich najlepiej sprawdzi się w Waszym samochodzie? Sprawdźcie!

Jak rozróżnia się rodzaje bieżników w oponach?

Opona zapewnia odpowiednią przyczepność pojazdu do nawierzchni, co umożliwia przeniesienie mocy i możliwość sterowania. Najlepszy styk opony z drogą teoretycznie gwarantuje ogumienie, które ma całkowicie płaską powierzchnię. I takie opony, typu slick, są stosowane w samochodach sportowych, które będą się poruszać wyłącznie po płaskich torach wyścigowych. Na normalnej drodze nie ma do tego warunków.

Z kolei, bieżnik w oponie ma konkretne zadanie – choćby odprowadzanie wody deszczowej, co zapewnia bezpieczeństwo jazdy po śniegu oraz tłumienie drgań, które powoduje nierówna nawierzchnia.

W samochodach typu osobowego stosuje się opony, które mają trzy rodzaje bieżników: kierunkowe, symetryczne i asymetryczne. Poniżej znajdziecie dokładny opis poszczególnych rodzajów bieżnika.

Opony z bieżnikiem kierunkowym

Można je poznać po odpowiednim układzie rowków, które przypominają kształtem literę U lub V. Zostawiają dość charakterystyczny ślad, który nazywa się wzorem w jodełkę.

W bieżniku tego rodzaju poprzeczne rowki są ułożone i ustawione do siebie pod takimi samymi kątami. Pozwala to zapewnić bardzo dobre właściwości trakcyjne oraz wysoką stabilność. A opony z bieżnikiem kierunkowym świetnie sprawdzą się na mokrej nawierzchni, a do tego będą gwarantować wysoką skuteczność hamowania i precyzję kierowania, nawet przy dużych prędkościach.

To idealny wybór dla aut sportowych oraz pojazdów o dużej mocy silnika.

Minusem opon z bieżnikiem kierunkowym jest dość głośna praca, a także wysoka podatność na ząbkowanie, czyli nierówne ścieranie się poszczególnych elementów bieżnika.

Opony z bieżnikiem symetrycznym

To najprostszy i najtańszy w produkcji bieżnik. Układ bloków i rowków jest w nim symetryczny, a opony z tym rodzajem bieżnika stosuje się w tańszych zestawach ogumienia.

Rzeźba bieżnika doskonale odnajdzie się w potrzebach małych samochodów oraz miejskich autach, które jeżdżą w głównej mierze po odśnieżonych drogach.

Do zalet tego ogumienia należy atrakcyjna cena, wysoka wytrzymałość i ekonomika jazdy.

Opony z symetrycznym bieżnikiem mają niskie opory toczenia, co sprzyja mniejszemu spalaniu. Do wad należą z kolei niskie parametry trakcyjne, co powoduje, że nie nadają się do dynamicznej jazdy z dużymi prędkościami.

Opony z bieżnikiem asymetrycznym

Można je rozpoznać  po innej rzeźbie, zarówno z lewej i prawej strony opony. Ma to swoje uzasadnienie – w takich oponach wewnętrzna strona jest zaprojektowana tak, aby skutecznie odprowadzała wodę i pozwala na zachowanie odpowiedniej przyczepności na mokrej nawierzchni. Z kolei zewnętrzna strona odpowiada za bezpieczną jazdę po suchej nawierzchni.

Opony te są bardzo lubiane przez kierowców, ze względu na dobre zachowanie w każdych warunkach. Bieżnik asymetryczny odpowiada za dobre właściwości trakcyjne przy dużych prędkościach i wysoki komfort jazdy. Do atutów należą również równomierne zużywanie się bieżnika oraz atrakcyjny wygląd. Poza tym, opony z asymetrycznym bieżnikiem są mniej podatne na ząbkowanie i doskonale współpracują z zawieszeniem wielowahaczowym.

Do minusów niestety trzeba zaliczyć montaż, który sprawia trochę problemów oraz wysoką cenę ogumienia.

Opony asymetryczne przekłada się na wzór litery X, a więc przednią lewą na tylną prawą, a także przednią prawą na tylną lewą.

Czy można stosować różne rodzaje bieżnika na osiach?

Zgodnie z zasadami eksploatacji nie powinno się używać różnych opon w tym samym pojeździe. Niektórzy kierowcy niestety praktykują to rozwiązanie, ze względu na niższe koszty.

Pamiętajcie jednak, że opony z różnymi bieżnikami można zamontować na różnych osiach, ale stosując się do zasady inne z przodu i odmienne z tyłu. Prawo pozwala na taki zabieg, ale dla bezpieczeństwa powinno się jeszcze stosować regułę, że ogumienie o lepszych parametrach umieszcza się na tylnej osi.

Opon o różnych bieżnikach absolutnie nie wolno montować na tej samej osi! To bardzo niebezpieczne rozwiązanie, a dodatkowo w razie kontroli, będzie karane mandatem. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: