10.01.2024

Rozbiegany diesel - co to takiego i jak naprawić?

Rozbiegany diesel to koszmar dla właścicieli aut z wysokoprężną jednostką. Ci, którzy przeżyli tę awarię często mówią, że już nigdy nie wrócą do samochodu z silnikiem Diesla. Czy faktycznie jest się czego bać? Sprawdźcie!

Rozbiegany diesel - co to znaczy?

Rozbiegany silnik diesla to zarazem najgorsza i najbardziej spektakularna awaria, która może przytrafić się właścicielom samochodów z wysokoprężną jednostką.

Awaria objawia się wyjącym silnikiem, z którego dodatkowo wydobywają się kłęby dymu, zasłaniające całe auto. Trwa to do momentu, w którym dojdzie do zatarcia jednostki lub pożaru całego pojazdu.

Rozbieganie silnika diesla polega na tym, że jednostka w sposób niekontrolowany spala smarujący ją olej. Co gorsza – nie można jej w żaden sposób wyłączyć.

Rozbieganie diesla przyczyny

Rozbieganie silnika dotyczy wyłącznie jednostek wysokoprężnych. Aby w pełni zrozumieć naturę tego problemu, trzeba wiedzieć jak funkcjonuje Diesel.

Otóż, budową przypomina jednostkę benzynową, ale w przeciwieństwie do niej, mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana przez sprężanie powietrza, a nie przez iskrę.

W autach z silnikiem benzynowym typowy stopień sprężania wynosi 9:1, w dieslach to 20:1. Oznacza to, że powietrze jest do nich wtłaczane z większą siłą. W efekcie – silnik diesla nagrzewa się do tak wysokiej temperatury, że może to doprowadzić do samoczynnego zapłonu paliwa!

I to nie wszystko – w konsekwencji może dojść do zapalenia się oleju napędowego i oleju do smarowania silnika. Ten przedostaje się do cylindrów przez układ dolotowy, najczęściej z powodu nieprawidłowo pracującej sprężarki.

Najczęstszą przyczyną rozbiegania silnika Diesla jest awaria turbosprężarki. Olej smarujący elementy silnika przedostaje się do układu dolotowego, a dalej do komory spalania.

Nawet prawidłowo pracująca turbosprężarka może doprowadzić do rozbiegania silnika, bowiem wypycha zgromadzony olej w układzie chłodnicy powietrza, który go doładowuje. Nadmiar środka, który znajduje się w chłodnicy lub jej rurach może doprowadzić do awarii.

Powodem rozbiegania silnika może być także nowa turbosprężarka lub naprawiona, przed założeniem której nie oczyszczono i opróżniono chłodnic powietrza doładowującego i przewodów. Wówczas olej będzie wtłaczany do silnika.

Rozbiegany diesel w samochodach z automatyczną skrzynią biegów

Jedyną opcją, która zostaje dla właścicieli samochodów z silnikiem diesla i automatyczną skrzynią biegów, jest zduszenie rozbieganego silnika układem napędowym. Czyli wciśnięcie hamulca i włączenie wysokiego biegu. Niemniej i tak doprowadzi to do uszkodzenia skrzyni i koła dwumasowego.

Rozbiegany diesel – co robić?

Czy tak poważną awarię można zatrzymać? Niestety nawet zdjęcie nogi z gazu i wyjęcie kluczyka ze stacyjki na nic się zda. Proces rozbiegania silnika Diesla będzie napędzał się samoczynnie – im więcej oleju przedostanie się do napędu, tym wyższe będą obroty silnika, a to doprowadzi do wzrostu ciśnienia w układzie smarowania i… jeszcze większej ilości oleju przedostającego się do obszarów, w których nie powinien się znaleźć.

Awaria potrwa do momentu aż silnik się zatrze lub rozerwą się w nim elementy. W procesie nierzadko pojawia się żar, który może doprowadzić do pojawienia się ognia w komorze jednostki, a w konsekwencji do wybuchu pożaru.

Nie chcąc dopuścić do całkowitego uszkodzenia silnika można spróbować stłumić proces rozbiegania silnika. W tym celu należy wrzucić jak najwyższy bieg i puścić sprzęgło, jednocześnie trzymając wciśnięty hamulec.

Metoda sprawdzi się tylko w samochodach z manualną skrzynią biegów i niestety w tym przypadku trzeba się liczyć z uszkodzeniem skrzyni, a nawet awarią dwumasowego koła zamachowego. Choć nie ma co żałować tych elementów, bo jeśli nie uda się stłumić rozbieganego silnika Diesla, to straty będą znacznie większe.

Odradzamy wkładanie jakichkolwiek przedmiotów do układu dolotowego, bowiem jest to niezwykle niebezpieczne! Może doprowadzić do eksplozji silnika i poparzenia Was olejem lub rozgrzanymi elementami konstrukcyjnymi.

Rozbiegany diesel naprawa

Jest prawie niemożliwym, aby uniknąć szkód po rozbieganiu silnika. Naprawa uszkodzeń będzie na tyle kosztowna, że czasem może się nawet nie opłacać, zwłaszcza gdy silnik będzie całkowicie zdewastowany.

Pamiętajcie, że auto, w którym doszło do rozbiegania silnika nie będzie nadawać się do dalszej jazdy, nawet jeśli nie widzicie większych uszkodzeń.

Nie uruchamiajcie silnika, to może być bardzo niebezpieczne!

Czy da się uniknąć rozbiegania diesla?

Jedyną, skuteczną, radą w tym przypadku jest utrzymywanie turbosprężarki w jak najlepszym stanie.

Przede wszystkim, należy regularnie wymienić olej i kontrolować jego poziom. Wszelkie zanieczyszczenia, które gromadzą się w oleju doprowadzają do szybszego zużycia turbosprężarki. Dlatego, nie przeciągajcie interwałów wymiany oleju na nowy, a nawet skróćcie je!

Dodatkowym działaniem wspierającym będzie wprowadzenie odpowiedniej techniki jazdy – nie powinno się ruszać szybko od razu, po włączeniu silnika. Zanim pompa poda olej do wirnika minie kilka minut, a ten środek jest potrzebny do prawidłowej pracy turbiny.

Nie powinno się również zbyt szybko kończyć jazdy, turbina musi mieć czas na wyhamowanie – pozostawcie silnik na wolnych obrotach przez niecałą minutę, gdy dojedziecie do celu. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: