14.06.2024

Rozrusznik samochodowy - wszystko co musisz wiedzieć

Bez sprawnie działającego rozrusznika w samochodzie, silnik nie zostanie uruchomiony. Ten mały element działa z większą mocą niż jednostka napędowa! Aby uniknąć awarii i problemów z odpaleniem, warto o niego o dbać. W jaki sposób? Sprawdźcie!

Co to jest rozrusznik?

Rozrusznik samochodowy to mały silnik elektryczny (czasem pneumatyczny lub spalinowy), wytwarzający prąd stały, który odpowiada za uruchomienie jednostki.

To urządzenie, które dosłownie pozwala na rozpoczęcie pracy silnika spalinowego, przez mechaniczne obracanie wału korbowego, co jest istotne dla uruchomienia procesu spalania w jednostce.

Rozrusznik samochodowy działa z większą mocą niż silnik, dzięki czemu może dostarczyć siłę niezbędną do napędzania wału korbowego. Urządzenie pracuje bezpośrednio z akumulatorem i podczas rozruchu silnika pobiera z niego najwięcej energii.

Rozrusznik jest zbudowany z silnika elektrycznego, który zapewnia moc potrzebną do uruchomienia jednostki, mechanizmu bendiksu (zębatki), który łączy silnik rozrusznika z kołem zamachowym silnika spalinowego i wprawia je w ruch, co powoduje proces uruchamiania silnika oraz przekaźnika, który służy do zapewnienia mocy z akumulatora do silnika rozrusznika, aktywuje się gdy kierowca wciśnie przycisk startu lub przekręci kluczyk w stacyjce.

Jak działa rozrusznik w samochodzie?

Proces uruchamiania rozrusznika zaczyna się, gdy kierowca obraca kluczyk w stacyjce lub naciska przycisk startu w pojazdach z systemem bezkluczykowym.

Sygnał elektryczny jest wtedy wysyłany do przekaźnika rozrusznika, który zamyka obwód elektryczny i pozwala na przepływ prądu z akumulatora do silnika rozrusznika.

Gdy prąd dociera do silnika rozrusznika, ten zaczyna się obracać. Jego ruch jest przenoszony na bendiks, który angażuje się w zębatkę koła zamachowego.

Koło zamachowe, będące częścią silnika spalinowego, zaczyna się obracać, inicjując pierwsze cykle pracy silnika, takie jak ssanie i sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Gdy silnik osiągnie odpowiednią prędkość obrotową i zacznie samodzielnie pracować, bendiks automatycznie się wycofuje, a rozrusznik jest wyłączany, kończąc proces rozruchu.

Jaką rolę pełni rozrusznik w samochodzie?

Bez sprawnej pracy rozrusznika, uruchamianie silnika spalinowego byłoby niemożliwe.

Rozrusznik musi być w jak najlepszym stanie technicznym, aby zapewnić szybkie i skuteczne uruchamianie silnika, niezależnie od warunków zewnętrznych, takich jak temperatura czy wilgotność powietrza.

Najczęstsze awarie rozrusznika - objawy i przyczyny

Awaria rozrusznika może prowadzić do problemów z uruchomieniem auta, najczęstszymi objawami uszkodzenia rozrusznika, są:

  • Nieudany rozruch – silnik nie uruchamia się pomimo obrócenia kluczyka w stacyjce lub wciśnięcia przycisku start. Przyczyną może być zużyty przekaźnik rozrusznika, uszkodzony silnik rozrusznika, problemy z bendiksem lub z zasilaniem elektrycznym, np.: przez słaby akumulator lub luźne połączenia elektryczne.
  • Rozrusznik obraca się, ale nie uruchamia silnika – słyszalne jest obracanie się rozrusznika, ale nie następuje uruchomienie silnika. Przyczyną może być uszkodzone bendiksa lub zacięcie się go, co uniemożliwi zaangażowanie z kołem zamachowym i obracanie silnika.
  • Utrudnione obracanie się rozrusznika – rozrusznik obraca się wolno lub opornie, co utrudnia lub uniemożliwia uruchomienie silnika. Powodem może być słaby akumulator, uszkodzone lub skorodowane kable zasilające, które nie dostarczają wystarczającej mocy lub wewnętrzne uszkodzenia rozrusznika.
  • Rozrusznik pracuje po uruchomieniu silnika – rozrusznik nadal działa po uruchomieniu silnika, co może poskutkować jego uszkodzeniem. Może to być spowodowane defektem w układzie sterowania rozrusznikiem lub zacięciem się bendiksu.
  • Nadmierny hałas podczas próby rozruchu – niepokojące dźwięki, takie jak zgrzytanie lub stuki są słyszalne podczas uruchamiania silnika, to może być skutek uszkodzonego bendiksa lub koła zamachowego, które nie reagują prawidłowo.

Jak zapobiegać awariom rozrusznika?

Każda awaria rozrusznika powinna Was zaniepokoić i przekonać do odwiedzenia warsztatu samochodowego. Ignorowanie problemu może prowadzić do poważniejszych awarii i wyższych kosztów naprawy.

Zapobiec takim sytuacjom mogą regularne przeglądy techniczne i dbałość o system elektryczny.

Naprawa czy wymiana rozrusznika - co warto wiedzieć?

Rozrusznik można naprawić lub wymienić – wszystko zależy od rodzaju i zakresu uszkodzenia.

Naprawa jest możliwa w wielu przypadkach, np.: przy częstych uszkodzeniach, takich jak zużyte szczotki, uszkodzone łożyska czy problemy z bendiksem. Wówczas oczyszcza się elementy, smaruje, wymienia mniejsze części oraz reguluje i sprawdza elektromagnes. Naprawa lub regeneracja jest zwykle tańszą opcją niż całkowita wymiana. Koszt regeneracji wynosi od 100 do 400 zł.

Niektóre sytuacje mogą wymagać jednak wymiany całego rozrusznika, najczęściej zaleca się to, gdy dojdzie do uszkodzenia wewnętrznego silnika rozrusznika, poważnego uszkodzenia koła zębatego bendiksa lub gdy rozrusznik jest zużyty. Sam koszt nowego rozrusznika dla nowszych samochodów może wynieść nawet 1 500 zł.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: