21.03.2022

Samodzielna wymiana kół? Sprawdź, co może pójść nie tak!

Rosnące podwyżki za usługi w warsztatach samochodowych powodują, że wielu kierowców szuka oszczędności i próbuje wykonać niektóre czynności samodzielnie. Jedną z nich jest wymiana kół w samochodzie przed sezonem wiosennym. Jeśli i Wy decydujecie się na taki ruch, to sprawdźcie jakie błędy najczęściej można popełnić, co za sobą niosą oraz jak ich uniknąć!

 

Samodzielna wymiana opon🧑‍🔧

Nie ma nic złego w samodzielnej wymianie opon, jeśli szukacie sposobu na oszczędności. Jednak musicie pamiętać, że wystarczy chwila nieuwagi, aby przy tym procesie uszkodzić koło. Dodatkowo – w przydomowym garażu nie uda Wam się wyważyć kół, ani wymienić starego wentyla.

Zanim podejmiecie się tego zadania, dokładnie sprawdźcie stan obecnych opon oraz swoich narzędzi – bez dobrego zestawu się nie obędzie. Co jest ważne przy samodzielnej wymianie kół?

Fabryczny zestaw narzędzi służy do sytuacji awaryjnych

W bagażnikach wielu samochodów wciąż można znaleźć fabryczny zestaw do wymiany kół. W jego skład wchodzą: prosty klucz oraz niewielki podnośnik. I tutaj musicie mieć na uwadze, że ten zestaw się sprawdzi, ale wyłącznie w awaryjnych sytuacjach.

Podnośnik z fabrycznego zestawu narzędzi jest nie tylko niewygodny, ale również niezbyt stabilny, możecie przez niego uszkodzić lakier. Klucze z kolei mają krótkie rękojeści, które są wykonane z miękkiego materiału, a to może doprowadzić do deformacji i zniszczenia łbów śrub.

Radzimy zainwestować w stabilny podnośnik hydrauliczny oraz wysokiej jakości klucz do kół i dynamometryczny.

Prawidłowa obsługa podnośnika🚗

Bardzo łatwo jest popełnić błąd przy podstawianiu podnośnika do auta. W większości pojazdów są bowiem cztery odpowiednio wzmocnione punkty, które znajdziecie na progach lub w ich okolicy. I to właśnie pod nimi można podstawiać podnośnik. Pomyłka o centymetr może doprowadzić do tego, że auto się poważnie uszkodzi, ponieważ natraficie na miękkie miejsce.

Punkty, pod którymi możecie ustawić podnośnik, znajdziecie w instrukcji obsługi pojazdu, a także przy dokładniejszych oględzinach auta – są one w postaci wgłębień lub znaków informujących.

Jak dobrze odkręcić i przykręcić koło?

Korzystacie z klucza ręcznego, a nie pneumatycznego lub elektrycznego udarowego? To zluzujcie… śruby, a następnie dokręćcie je przy aucie, które stoi kołami na ziemi, a nie na podniesionym pojeździe.

Pamiętajcie, by nie szarpać się z oporną śrubą w aucie, który znajduje się w aucie podpartym na amatorskim podnośniku! Może to doprowadzić do upadku auta z podnośnika, a także jego wbicie w próg.

Odkręcanie i dokręcanie śrub🔧

Amatorskie klucze mogą nie wystarczyć przy odkręcaniu używanych śrub. Zwłaszcza, gdy wcześniej były dokręcane przez fachowców w warsztacie. Jeśli macie problem z odkręceniem śruby, to dobry akumulatorowy klucz udarowy powinien Wam w tym pomóc. Jednak pamiętajcie, że nie jest to narzędzie, które można kupić w zwykłym sklepie, a do tego będzie kosztować trochę więcej niż zwykły klucz.

Podobnie ma się sprawa z dokręceniem śrub. Mocniej nie znaczy bezpieczniej i lepiej. Przesada może doprowadzić do tego, że przy następnej próbie odkręcania śruby będzie można ją osłabić lub zerwać. Kolejnym problemem jest smarowanie śruby, które powoduje, że opór jest mniejszy, a śrubę znacznie łatwiej będzie przekręcić. Gwint musi być czysty, a do dokręcania powinniście używać klucza dynamometrycznego.

Niedokręcone koło

Łatwo to spowodować, jeśli używa się krótkiego klucza z fabrycznego zestawu narzędzi. Nawet jeśli wydaje Wam się, że do tego nie doszło, to po kilkudziesięciu kilometrach sprawdźcie czy śruby się nie poluzowały.

Nieodpowiednie śruby

W samochodach do przykręcania różnych rodzajów obręczy, stosuje się różne typy śrub lub nakrętek. W felgach aluminiowych, które mają grubsze ścianki, używa się dłuższych śrub lub nakrętek, które pasują do wyprofilowanych gniazd śrub w kołach. Z kolei w felgach stalowych stosuje się inne śruby. Pomyłka może spowodować uszkodzenie piasty lub niewystarczające dokręcenie koła.

Montowanie niewyważonych kół🚘

W warsztatach samochodowych, przed zamontowaniem kół, sprawdza się ich wyważenie. Nawet jeśli w poprzednim sezonie było z nimi wszystko w porządku, nie jest regułą, że i w tym tak będzie.

Jeśli montujecie koła w swoim domowym warsztacie i nie macie możliwości wyważenia ich, to jeśli tylko po montażu zauważycie jakiekolwiek dziwne wibracje, od razu udajcie się do warsztatu na wyważenie kół!

Montaż kół niezgodny z kierunkiem obrotu opon

Opony bardzo często mają bieżniki kierunkowe. Poprawny kierunek czyta się ze strzałki znajdującym się na boku opony przy napisie Rotation. Źle zamontowana opona będzie się kiepsko trzymać drogi, a do tego szybciej się zużyje.

Jeśli montujecie opony asymetryczne, to pamiętajcie by napis Outside na ich boku, był widoczny po zamontowaniu koła w pojeździe.

Nieodpowiednie ciśnienie w oponach⚙

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest bardzo ważne! Należy je regularnie sprawdzać i uzupełniać w razie potrzeby. Opony, które zimowały w garażu mogą mieć również za niskie ciśnienie. Jeśli wymieniacie je samodzielnie, to pamiętajcie, aby przed pierwszą trasą udać się na stację i sprawdzić je w kompresorze.

Montaż opon, które nie nadają się do używania

Zanim podejmiecie się montażu opon na własną rękę, sprawdźcie czy te, które zamierzacie założyć są w dobrej kondycji. Ważne jest by sprawdzić zużycie bieżnika, zweryfikować czy nie mają uszkodzeń, a także czy nie są zbyt stare – 10 lat to już naprawdę górna granica.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: