11.01.2023

Silnik pobiera olej – co to znaczy?

Duży ubytek oleju zwykle oznacza usterkę. Nie powinno się jej lekceważyć, gdyż może doprowadzić do poważniejszych awarii! Jak rozpoznać, czy silnik bierze olej? Na jakie objawy zwrócić uwagę? Sprawdźcie!

 

Co to znaczy, że silnik bierze olej?

Oznacza to, że zużywa go w bardzo szybkim tempie. Przyczyn tego zjawiska może być dużo, niemniej jednak każdy objaw powinien być przez Was dokładnie sprawdzony. I dotyczy to zarówno nowych modeli samochodów, jak i tych starszych. Dlatego, trzeba wyrobić sobie nawyk regularnego sprawdzania poziomu oleju!

Zgodnie ze wskazaniami producentów maksymalne zużycie oleju wynosi od 0,5-0,7 l/1000 km. Niestety w praktyce zwiększone pobieranie oleju powinno wzbudzić Wasze podejrzenia. Zwłaszcza, gdy:

  • Silnik nie zużywał środka smarnego i nagle zaczął – być może to nie usterka, a zmiana stylu jazdy. Niewielki ubytek oleju nie sygnalizuje uszkodzeń. W tym przypadku trzeba się zastanowić, kiedy ostatni raz wymieniany był olej i czy nie jest już przepracowany. Innym powodem mogą być wycieki na podłożu, dlatego warto sprawdzić czy się pojawiają w różnych miejscach, takich jak zakamarki mat wygłuszających, osłona pod silnikiem czy też poszczególne podzespoły.
  • Olej znika po wymianie – powinniście sprawdzić obudowę filtra oleju, bo może nie być właściwie dokręcona. Możliwym jest również to, że olej został źle dobrany do Waszego silnika. A nie da się ukryć, że nowoczesne jednostki napędowe są dość wrażliwe na jego parametry.

Dlaczego silnik bierze olej?

Przyczyn tego zjawiska może być wiele, w większości przypadków niestety powodem jest niewłaściwa eksploatacja samochodu. Poza tym, przyczynami mogą być również:

  • Nieprawidłowy montaż elementów po naprawie lub serwisie.
  • Zbyt wysokie ciśnienie oleju w układzie smarowania.
  • Uszkodzona uszczelka pod głowicą.
  • Nieszczelności dyferencjałów (w autach z napędem na cztery koła).

Jak sprawdzić czy silnik bierze olej?

Są na to dwie sprawdzone metody:

  1. Rozgrzejcie silnik, a następnie zróbcie postój, niech auto pracuje na wolnym biegu. Następnie należy stanąć w niewielkiej odległości z tyłu pojazdu i obserwować rurę wydechową. Tu przyda się druga osoba, która wejdzie teraz do auta i zwiększy obroty silnika. Jeśli z wydechu wydobywają się spaliny o szaro-niebieskim kolorze, to możliwe, że silnik faktycznie pobiera olej.
  2. Wykonujcie regularne pomiary poziomu oleju! Oczywiście musicie to robić na zimnym silniku, a auto musi być na równej powierzchni. Jeśli nie będziecie przestrzegać tych zasad, wówczas pomiar może nie być dokładny.

Jak sprawdzić poziom oleju?

Mając zimny silnik i auto zaparkowane na równej powierzchni, otwórzcie maskę, wyciągnijcie wskaźnik oleju, wytrzyjcie go dokładnie, a dalej umieśćcie na swoim miejscu i znów wyciągnijcie. Po ponownym wyciągnięciu sprawdźcie poziom oleju – wskazanie musi być pomiędzy wartością minimalną, a maksymalną na podziałce bagnetu.

Jeśli oleju jest za mało – to możliwe, że gdzieś jest wyciek lub olej przedostaje się do innych podzespołów, do których zdecydowanie nie powinien!

Silnik bierze olej – co wymienić?

W takiej sytuacji nie należy zwlekać, tylko udać się do mechanika, który wymieni, naprawi lub zregeneruje element powodujący awarię. Co może być konieczne do wymiany?

  • Uszkodzona miska olejowa – koszt naprawy może wynieść kilkaset złotych.
  • Pęknięta uszczelka – koszt naprawy może wynieść od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
  • Uszkodzenia silnika – bardzo duży koszt naprawy.
  • Cylindry - koszt naprawy to około 1 500 zł. W nowoczesnych pojazdach nawet od 5 do 6 tys. zł.
  • Pierścienie tłokowe – koszt naprawy to około 1 500 zł. W nowoczesnych pojazdach nawet od 5 do 6 tys. zł.
NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: