10.03.2023

Te detale mają ogromne znaczenie w filtrach samochodowych!

Dobry filtr powinien spełniać swoje podstawowe zadanie, czyli skutecznie filtrować. Tak odpowie większość kierowców. Nie jest to niezgodne z prawdą, ale jeszcze wiele innych cech konstrukcyjnych decyduje o skuteczności filtracji. Jakich? Sprawdźcie!

Jakość bibuły już ma znaczenie

Bibuła filtracyjna, nawet największej jakości, nie zagwarantuje odpowiedniej skuteczności filtrowania, w sytuacji w której nie będzie odpowiednio zamontowana, obudowana i chroniona przed czynnikami zewnętrznymi.

Filtr musi mieć odpowiednie wymiary

Każdy filtr: powietrza, oleju, paliwa i kabinowy, musi dokładnie pasować do miejsca, w którym będzie zamontowany. Niezwykle ważna jest szczelność połączeń gwintowych, a także precyzyjne dopasowanie kasety czy uchwytu.

Nawet niewielkie odchyłki od fabrycznych wymiarów mogą doprowadzić do tego, że filtr nie będzie pracował prawidłowo.

W przypadku filtrów puszkowych, które są przykręcane, np.: paliwa lub oleju, gwinty lub złącza z wadami będą powodować nieszczelność oraz wycieki, a to może doprowadzić do zapowietrzenia układu.

Z kolei, w przypadku filtrów wkładanych w obudowy lub ramki, czyli np.: kabinowych lub powietrza, złe projekty mogą już uniemożliwić prawidłowe zamocowanie albo sprawić, że w czasie wsuwania filtra dojdzie do jego zagniecenia, a dalej nie uda się go rozprostować, co spowoduje pozostawienie miejsca na przepływ niefiltrowanego powietrza.

Wzmocnienie warstwy filtracyjnej jest ważne

Dobrej jakości filtry mają odpowiednią ilość warstwy filtracyjnej i wzmocnienia, które powodują, że ta nie odkształca się pod ciśnieniem. Bez znaczenia jest rodzaj filtra, ponieważ warstwa w każdym z nich musi zachowywać swoje parametry w trakcie pracy.

W filtrach najwyższej jakości warstwy są wzmacnianie specjalnymi paskami kleju albo stelażem z tworzywa czy metalu.

Liczy się odpowiednia chłonność filtra

Ważna jest również ilość warstwy filtracyjnej, która przekłada się na chłonność filtra. Kluczową rolę odgrywa liczba plis, a więc gęstość harmonijki z bibuły filtracyjnej.

Filtry muszą mieć zabezpieczenie antykorozyjne

Bardzo ważne jest to, by filtry puszkowe przez cały okres eksploatacji nie korodowały. W produktach kiepskiej jakości rdza może się pojawić bardzo szybko, zwłaszcza gdy są wyeksponowane na bardzo trudne warunki atmosferyczne.

Korozja filtra nie jest tylko wadą estetyczną, ale również stanowi zagrożenie dla obiegu filtrowanego oleju lub paliwa.

Co jeszcze jest ważne?

Liczy się również zawartość filtrów puszkowych, od której zależy nie tylko jakość procesu filtrowania, ale też inne parametry, choćby takie jak zachowanie optymalnych oporów przepływu.

Filtry kiepskiej jakości nie będą zabezpieczone przed wzrostem ciśnienia, które jest spowodowane np.: zatkaniem się warstwy filtracyjnej.

W niektórych filtrach montuje się nawet zawory bezpieczeństwa, które otworzą się w sytuacji gwałtownego wzrostu ciśnienia, co ochroni silnik przed zatarciem.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: