Dlaczego migacze są pomarańczowe, a reflektory się nie chowają? Skąd się wzięła nazwa samochód? Kto wpadł na pomysł zamontowania zawiasów w drzwiach z przodu? Sprawdźcie garść motoryzacyjnych ciekawostek, które dla Was przygotowaliśmy!
Samochód – skąd taka nazwa?
Na samochody początkowo mówiło się, że to wozy bez koni. I tak też wyglądały. Nazwa jednak się nie przyjęła bo sugerowała, że wynalazek jest wybrakowany, a jego właściciele musieli mierzyć się z licznymi docinkami. Akademia Francuska podjęła decyzję o nazwie „automobile”, która stanowi połączenie dwóch słów – greckiego „auto” oraz łacińskiego „mobil”, co w tłumaczeniu oznacza „sam się poruszający”. Jak się domyślacie… nazwa nie przetrwała długo. Wiele państw zdecydowało się na wdrożenie własnych określeń. W Polsce mówi się samochód, choć nie ma to szczególnie sensu, gdyż samochodem się jeździ… a nie chodzi.
Ukrywane reflektory – dlaczego się ich nie stosuje?
Reflektory wyrastające z pokrywy silnika i chowające się do niej są naprawdę WOW. W latach 70-tych i 80-tych XX wieku symbolizowały najszybsze auta. Obecnie są zakazane. Dlaczego?
Ponieważ w czasie kolizji podniesione światła stanowiły za duże ryzyko dla pieszego. Jeśli tak, to dlaczego w ogóle się pojawiły? Ponieważ ówczesna wiedza techniczna nie pozwalała na ich zmniejszenie, a pękate kształty źle wpływały na aerodynamikę, co miało ogromne znaczenie dla szybszych aut.
Zawiasy w drzwiach samochodu są nie w tym miejscu, co trzeba
Boczne drzwi w samochodzie mogą być zawieszone z przodu lub z tyłu framugi. O ile to drugie rozwiązanie daje lepszy efekt i pozwala na łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z auta, o tyle się je bardzo rzadko stosuje. Dlaczego? W głównej mierze ze względu na bezpieczeństwo, w pierwszych konstrukcjach takie drzwi mogły się same otworzyć, a gdy pasażer nie był zapięty w pasy, to mógł wypaść z auta, a drzwi mogły go ciągnąć za sobą kilkadziesiąt metrów.
Pomarańczowe migacze – skąd ten pomysł?
Niegdyś za kierunkowskaz służyła ręka. Kierowca odkrytego automobilu wskazywał, gdzie chce skręcić. Następnie przez wiele lat stosowano wychylające się z karoserii listwy. Elektryczne kierunkowskazy pojawiły się dopiero ponad 100 lat temu i nie wszystkie od razu migały. Nie miały też koloru pomarańczowego. Na początku lat 60 XX wieku stosowano białe migacze z przodu i czerwone z tyłu.
Obecnie w większości państw obowiązuje kolor pomarańczowy, ponieważ to jeden z najbardziej widocznych kolorów. Nawet bardziej niż czerwony. Pomarańczowe kierunkowskazy zmniejszają ryzyko uderzenia w tył auta o 3-28% według badań amerykańskiego National Traffic Highway Safety Administration. A skąd ich miganie? Żeby było je łatwiej zauważyć.
Pokrywa silnika to prestiż
Niegdyś myślano, że im więcej cylindrów ma auto, tym jest lepsze. Dziś ich liczba już nie ma już takiego znaczenia, zwłaszcza w pojazdach elektrycznych, ale wciąż obowiązuje zjawisko długich pokryw. Im dłuższa pokrywa silnika, tym potężniejszy pod nią silnik.
Dlaczego znak STOP jest ośmiokątny?
Ponieważ to jeden z najważniejszych znaków drogowych i musi się wyróżniać spośród innych, dać się odczytać nawet wtedy, gdy kierowca stoi do niego tyłem, a także można go rozpoznać, gdy śnieg zasypie znajdujący się na nim napis lub ulegnie on zatarciu.