04.11.2022

Tryby jazdy w samochodzie – jak działają?

Zmiana charakteru samochodu w kilka sekund? To możliwe dzięki wyborze trybu pracy auta! Nowoczesne pojazdy mają ich kilka, a auta sportowe czy terenowe jeszcze więcej. Jak działają tryby w samochodzie? Czy każdy je posiada? Sprawdźcie!

 

O co chodzi z trybami jazdy w samochodzie?

W miarę rozwoju technologii i elektroniki w nowoczesnych pojazdach pojawiają się różne tryby jazdy. Na początku były dostępne wyłącznie w sportowych samochodach albo luksusowych. Z biegiem czasu jednak ta technologia stawała się coraz powszechniejsza i tym samym znajdziecie ją również w autach z niższych segmentów.

Wybór trybu jazdy pozwala kierowcy na zmianę charakterystyki poruszania się auta. Może to zrobić przez pokrętło, guzik lub ekran dotykowy. Wówczas samochód dostosuje się do wybranego stylu jazdy oraz warunków drogowych. To rozwiązanie ekonomiczne, a także przyjazne dla środowiska, a nierzadko również sportowe i wyczynowe.

Jakie są najpopularniejsze tryby jazdy w samochodach?

Oczywiście tryby jazdy mają swoje nazwy, które dzieli się na kilka podstawowych, spotykanych w różnych rodzajach pojazdów. Najwięcej trybów do wyboru zwykle oferują producenci aut sportowych, SUV-ów i terenówek.

W samochodach osobowych najczęściej można spotkać poniższe tryby:

  • Normalny (Comfort), który jest trybem domyślnym, przeznaczonym do wygodnej codziennej lub długiej jazdy. Tryb balansuje pomiędzy Eco a Sport. Auto w tym wariancie ma miękkie zawieszenie, a prowadzenie pojazdu staje się wygodne dzięki mniejszym oporom kierownicy. A samochodach z automatyczną skrzynią biegów zmieniają się szybciej przełożenia, co wpływa na płynność jazdy.
  • Eco (Economy) – tryb, którego głównym zadaniem jest oszczędzanie paliwa. Komputer w samochodzie ogranicza dostępną moc pojazdu, co powoduje że silnik staje się mniej responsywny i wolniej reaguje. Kierowca może odczuwać mniejszą moc w czasie jazdy.
  • Sport (Power) – tu moduł, w którym auto zyskuje charakteru, jazda staje się bardziej agresywna oraz ekscytująca! Pojazd intensywniej reaguje na wciśnięcie pedału gazu, ze względu na szybsze otwieranie się przepustnicy. Jednak trzeba mieć na uwadze, że tryb sportowy będzie pochłaniał więcej paliwa. W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, będą się zmieniać na wyższych obrotach, a kierownica będzie stawiać większy opór, przy sztywniejszym zawieszeniu. Dźwięk silnika będzie głośniejszy, a system kontroli trakcji mniej czuły.
  • Off-road – ten tryb znajdziecie w samochodach z napędem 4x4. Auto po włączeniu modułu zyskuje na przyczepności i prowadzi się lepiej po śliskiej i nierównej nawierzchni. Zawieszenie się podnosi, co powoduje większy prześwit. Tryb idealny dla SUV-ów, aut terenowych, którymi można jeździć po błocie, skałach, śliskiej nawierzchni, piasku czy trawie.

 

Niektóre auta mają również dodatkowe tryby jazdy, takie jak Sport Plus dla torów wyścigowych, czy inne, nawet customowe, które pozwalają na konfigurację preferencji zgodnie z własnymi oczekiwaniami.

Jak zmiany trybów wpływają na pracę samochodu?

Przede wszystkim zmieniają jego charakterystykę. Kierowca wyczuje różnicę między jazdą w trybie Eco a Sport. Najczęściej zmianom ulega praca silnika, układu kierowniczego, skrzyni biegów, zawieszenia, układu wydechowego, hamulców, kontroli trakcji, a nawet klimatyzacja.

Tryby jazdy wpływają na pracę układów w ten sposób, by była spójna. W trybie sportowym np.: biegi w automacie będą się zmieniać przy wyższych obrotach, a zawieszenie stanie się twardsze przy większym oporze kierownicy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony