04.09.2023

Ustawianie zbieżności kół - wszystko co musisz wiedzieć

Zbieżność kół to kąt ustawienia kół względem osi pojazdu. Od niego zależy komfort prowadzenia Waszego auta. W jaki sposób można sprawdzić, czy zbieżność kół jest prawidłowo ustawiona w Waszym samochodzie? Czy można to samodzielnie uregulować? Dowiecie się z naszego poradnika.

Ustawienie zbieżności kół – co to znaczy?

Jeśli po oględzinach samochodu wydaje Wam się, że koła przedniej osi są względem siebie idealnie równoległe, to informujemy Was, że tak nie jest w rzeczywistości.

Zazwyczaj koła schodzą się lub rozchodzą pod niewielkim kątem i takie ułożenie nazywa się ustawieniem zbieżności kół.

Faktyczna wartość ustawienia zbieżności kół będzie zależna od konstrukcji zawieszenia i napędu, rozróżnia się jej trzy typy:

  • Zbieżność ujemna (dla kół rozbieżnych) – przednia część koła zostaje skierowana mocniej do zewnętrznej strony pojazdu, w porównaniu do tylnej.
  • Zbieżność dodatnia (dla kół zbieżnych) – przednia część koła zostaje skierowana mocniej do wewnętrznej strony.
  • Zbieżność neutralna  koła są ustawione równolegle.

Jak sprawdzić ustawienie zbieżności kół w swoim aucie?

Istnieje kilka zasad, które umożliwiają odpowiednie ustawienie kół, w zależności od napędu w Waszym aucie.

  • Jeśli napęd jest na tylne koła, to należy w nich ustawić ujemną zbieżność kół.
  • Jeśli napęd jest na oś przednią (FWD i z napędem na cztery koła), wówczas należy ustawić zbieżność dodatnią.

Dlaczego tak? Ponieważ wynika to z sił, które działają na zawieszenie w trakcie jazdy. Samochody napędzane na tył popychają przednią oś. Wówczas w czasie jazdy na wprost większa siła oddziałuje na tylną część koła, powodując wypychanie jej na zewnątrz. W efekcie koła ustawiają się równolegle i jazda do przodu jest ustabilizowana.

Z kolei, ujemne ustawienie zbieżności wspiera na zakrętach, kontakt opon z nawierzchnią jest lepszy, a siły, które oddziałują na oś kierowaną wspomagają auto w trakcie pokonywania łuku.

W autach z napędem na przód i obie osie koła, które są kierowane są ciągnięte. Siła oddziałuje mocniej na przednią część, a więc ustawienie dodatniej geometrii będzie stabilizować koła podczas jazdy na wprost, dzięki wyrównaniu kół.

Szybka jazda nie jest zalecana dla zbieżnych kół przednich, bo ich ustawienie potęguje podsterowność na zakrętach, dlatego nie stosuje się jej w samochodach wyścigowych i rajdowych.

Ustawienie zbieżności kół, które zależy od konkretnego modelu auta, powinno mieć wartość przeważnie pomiędzy +3 a -3 stopnie.

Czy można samodzielnie ustawić zbieżność kół?

W nowoczesnych samochodach, które konstruuje się z niezwykłą precyzją, samodzielne ustawienie zbieżności kół będzie bardzo trudno. Już minimalny błąd wpłynie na prowadzenie i zużycie elementów pojazdu, dlatego zdecydowanie nie zalecamy takich działań.

Objawy źle ustawionej zbieżności

Najbardziej odczuwalnym objawem źle ustawionej zbieżności kół będzie konieczność ciągłego korygowania toru jazdy na wprost. Samochód może ściągać w jedną ze stron. Trzeba mieć na uwadze, że objaw ten może być też spowodowany przez inne awarie.

Auto może być w prowadzeniu na zakrętach znacznie mniej komfortowe, a nawet może wzrosnąć zużycie paliwa.

Oczywiście do objawów należy też nierównomierne zużycie opon, zwykle wyraźniejsze na zewnętrznej lub wewnętrznej krawędzi, a mniejsze w centralnej części, która w normalnych warunkach zużyła by się znacznie szybciej. To tzw. przycinanie opony. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji należy wymienić opony na nowe oraz oczywiście zadbać o zbieżność kół.

Kiedy należy zmierzyć ustawienie zbieżności kół?

Zdecydowanie należy to zrobić po zaobserwowaniu nierównomiernego zużycia opon, ale też w przypadku innych wyżej opisanych objawów.

Ponadto, zbieżność kół należy sprawdzić po każdej poważniejszej ingerencji w zawieszenie samochodu, zwłaszcza gdy przeprowadzacie ją samodzielnie. Nowe części niekiedy mogą nie być poprawnie ustawione, bez odpowiednich narzędzi pomiarowych, a to wpłynie również na zbieżność kół.

Warto również zmierzyć ustawienie geometrii przed wyruszeniem w długą trasę, pozwoli to zmniejszyć zużycie paliwa i opon, a do tego ułatwi prowadzenie samochodu i zmniejszy ryzyko awarii na trasie.

Ile kosztuje ustawienie zbieżności kół?

Pomiar zbieżności kół w warsztacie nie kosztuje wiele, bo zaledwie kilkadziesiąt złotych. Z zleceniem regulacji można liczyć się z kosztem do 150 zł, a w przypadku pełnej geometrii kół od 200 do 300 zł.

Właściciele samochodów z niestandardowym zawieszeniem (np.: hydropneumatycznym) mogą zapłacić znacznie więcej, ponieważ regulacja zawieszenia w tym przypadku będzie znacznie bardziej skomplikowana. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: