03.07.2024

Usterki w samochodzie z którymi auto przejdzie przegląd

Przegląd techniczny jest obowiązkowy w naszym kraju. Aby pojazd mógł zostać dopuszczony do ruchu, musi uzyskać pozytywny wynik badania. Czy istnieją usterki, z którymi można udać się na przegląd techniczny i nie zdyskwalifikują pojazdu? Sprawdźcie!

Drobne uszkodzenia karoserii a przegląd techniczny

Drobne uszkodzenia karoserii, takie jak niewielkie zarysowania, wgniecenia czy odpryski farby, zazwyczaj nie wpływają na wynik przeglądu technicznego pojazdu.

Ważne jest to, że tego rodzaju defekty nie mają wpływu na bezpieczeństwo jazdy ani na ogólną funkcjonalność samochodu. Przegląd techniczny ma na celu przede wszystkim ocenę stanu technicznego pojazdu w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpływu pojazdu na środowisko.

Podczas przeglądu, specjaliści skupiają się głównie na systemach bezpieczeństwa takich jak hamulce, oświetlenie, zawieszenie oraz stan układu kierowniczego. Drobne uszkodzenia karoserii, choć wpływają na estetykę pojazdu, to zwykle nie zagrażają jego strukturalnej integralności, nie wpływają na widoczność ani nie zwiększają ryzyka dla bezpieczeństwa pasażerów lub innych uczestników ruchu drogowego.

Tak więc, chociaż utrzymanie karoserii w dobrym stanie jest zalecane z wielu powodów, w tym dla zachowania wartości rynkowej pojazdu i ochrony przed korozją, nie jest to czynnik decydujący w kontekście przeglądu technicznego.

Akceptowalne zużycie opon – minimalne wymagania

Podczas przeglądu technicznego pojazdów w Polsce, stan opon jest oceniany pod kątem ich bezpieczeństwa i przydatności do jazdy. Ważnym parametrem jest głębokość bieżnika, która jest bezpośrednio związana z przyczepnością i zdolnością opony do bezpiecznego prowadzenia pojazdu, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Zgodnie z polskimi przepisami, minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Jest to standard zgodny z ogólnie przyjętymi normami w większości krajów europejskich.

Opony, które mają bieżnik płytszy niż 1,6 mm są uznawane za nadmiernie zużyte i niezdolne do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, co może skutkować niezaliczeniem przeglądu technicznego.

Oprócz głębokości bieżnika, podczas przeglądu zwraca się uwagę również na inne aspekty stanu opon, takie jak:

  • Równomierność zużycia - nierównomierne zużycie bieżnika może wskazywać na problemy z zawieszeniem, niewłaściwe ciśnienie w oponach lub problemy z układem kierowniczym.
  • Uszkodzenia mechaniczne - przecięcia, pęknięcia, bąble na bokach opony czy widoczne uszkodzenia mogą być również powodem do dyskwalifikacji pojazdu z przeglądu technicznego.
  • Wiek opony - choć polskie przepisy nie określają maksymalnego wieku opony, to zaleca się wymianę opon starszych niż 10 lat, niezależnie od ich stanu wizualnego i głębokości bieżnika.

Małe usterki oświetlenia wewnętrznego – co jest tolerowane?

Podczas przeglądu technicznego pojazdu, szczególną uwagę zwraca się na sprawność oświetlenia zewnętrznego, które jest niezwykle ważne dla bezpieczeństwa na drodze. Natomiast usterki oświetlenia wewnętrznego są traktowane z mniejszą surowością, o ile nie wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy.

Poniżej kilka małych usterek oświetlenia wewnętrznego, które zazwyczaj są tolerowane podczas przeglądu technicznego i nie powinny skutkować dyskwalifikacją pojazdu:

  • Nie działające światło kabiny pasażerskiej zwykle nie jest to uznawane za poważny problem.
  • Uszkodzone lub nie działające oświetlenie bagażnika – podobnie, jak w przypadku światła kabiny, uszkodzenie oświetlenia w bagażniku zazwyczaj nie wpływa na wynik przeglądu technicznego, chyba że jego działanie jest bezpośrednio związane z bezpieczeństwem (np.: w niektórych pojazdach dostawczych).
  • Nie działające oświetlenie schowków – jest mało istotne dla bezpieczeństwa, dlatego jego awaria nie wpływa na zdolność pojazdu do przejścia przeglądu.
  • Niektóre elementy oświetlenia tablicy rozdzielczej – chociaż ważne jest, aby kontrolki ostrzegawcze i wskaźniki były widoczne i sprawne, niektóre mniej istotne światła na tablicy rozdzielczej, które nie wpływają na bezpieczeństwo, mogą nie dyskwalifikować pojazdu, jeśli nie działają.

Niemniej, aby uniknąć niepotrzebnego stresu, warto zawsze zadbać o to, aby wszystkie elementy oświetlenia w pojeździe były w pełni sprawne przed udaniem się na przegląd techniczny.

Niewielka korozja i zabrudzenia – kiedy nie wpływają na wynik?

W przypadku niewielkiej korozji w samochodzie, o ile jest ona powierzchowna i nie wpływa na strukturalną integralność pojazdu, to nie spowoduje odrzucenia pojazdu na przeglądzie technicznym. Ważne jest jednak, aby nie występowała w krytycznych miejscach, takich jak elementy nośne czy podwozie.

Jeśli jednak występuje ona w newralgicznych punktach, np.: takich jak ramy, podwozie, czy elementy nośne, to może stanowić poważny problem i może doprowadzić do odrzucenia pojazdu podczas przeglądu.

W kwestii zabrudzeń, to lekkie zabrudzenia karoserii czy wnętrza pojazdu zazwyczaj nie wpływają na wynik przeglądu, chyba że uniemożliwiają właściwą ocenę stanu technicznego pojazdu (na przykład zabrudzone światła czy tablice rejestracyjne).

Jeśli zabrudzenia uniemożliwiają właściwą pracę ważnych elementów bezpieczeństwa, jak światła, lusterka czy szyby, mogą one wpłynąć negatywnie na wynik przeglądu. W takich przypadkach czystość jest oceniana pod kątem bezpieczeństwa użytkowania pojazdu.

Znaki zużycia wnętrza – czy zaszkodzą przeglądowi?

Znaki zużycia wnętrza pojazdu, takie jak przetarcia tapicerki, zarysowania na desce rozdzielczej czy zużyte dywaniki, zazwyczaj nie wpływają negatywnie na wynik przeglądu technicznego. Przegląd techniczny skupia się przede wszystkim na stanie technicznym pojazdu oraz jego bezpieczeństwie.

Chociaż estetyka wnętrza nie jest oceniana pod kątem bezpieczeństwa, ważne jest, aby wszystkie urządzenia bezpieczeństwa, takie jak pasy bezpieczeństwa, były w pełni sprawne i nieuszkodzone.

Wszystkie kontrolki, wskaźniki i urządzenia obsługujące funkcje pojazdu, w tym sygnały ostrzegawcze i wskaźniki na desce rozdzielczej, muszą działać poprawnie. Uszkodzenia, które wpływają na działanie tych elementów, mogą być przyczyną niezaliczenia przeglądu.

Bardzo silne zabrudzenia mogące wpływać na funkcjonalność mechanizmów lub urządzeń (np.: brud blokujący mechanizm regulacji siedzenia) mogą być zauważone, lecz zazwyczaj nie wpływają one na wynik przeglądu, chyba że bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu jazdy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: