22.10.2021

Usuwamy rysy z lakieru samochodowego! Poznaj proste i tanie triki

Usuwanie rys z lakieru kojarzy Ci się wyłącznie z wizytą u lakiernika? Nie musisz od razu jechać do warsztatu samochodowego. Możesz niedrogim kosztem usunąć rysy z karoserii samodzielnie. Jak to zrobić? Sprawdź!

 

Każdy samochód, który jest eksploatowany będzie miał rysy na lakierze prędzej czy później. Nie tylko w wyniku parkingowych potyczek pomiędzy właścicielami samochodów, ale choćby w wyniku normalnej, codziennej jazdy. Nie mamy wpływu na powstawanie rys, ponieważ są one następstwem jazdy w niekorzystnych warunkach pogodowych lub po prostu efektem odbitych od auta owadów.

Niestety defekty na karoserii nie tylko obniżają estetykę auta, ale także przyspieszają proces korozji i źle wpływają na trwałość powłoki lakierniczej. Jak można je skutecznie usunąć i zapobiec dalszemu ich wnikaniu w strukturę lakieru?

Usuwamy rysy z lakieru 

Stopień uszkodzenia powłoki lakierniczej możemy ocenić paznokciem. Wyczuwając pod nim rysę, wiemy, że mamy do czynienia z głębszym uszkodzeniem, które wymaga uzupełnienia lakierem. W takiej sytuacji możemy skorzystać z dwóch rozwiązań - sztyftu z bezbarwnym lakierem lub niewielkiej buteleczki z lakierem zaprawkowym. 

Wszelkie drogowe naleciałości można zlikwidować środkami koloryzującymi - woskiem, kredkami lub pastami. Nie kosztują wiele, bo zaledwie od 10 do kilkudziesięciu zł. Czy faktycznie to skuteczne środki na walkę z rysami w lakierze? Sprawdźcie poniżej! 

Czy kredka koloryzująca się sprawdzi?

Ten środek służy do usuwania głębokich zarysowań, odprysków oraz punktowych uszkodzeń lakieru. Zawiera bardzo dużą ilość wosku i lakier akrylowy. Zapłacisz za nią około 10 zł. 

Wystarczy przyłożyć kredkę do rysy, mocno przycisnąć oraz wypełnić ubytki lakieru. Efekt robi wrażenie! Na początku… wraz z kilkukrotnym myciem warstwa ochronna zejdzie i zabieg trzeba będzie powtórzyć. 

Wosk koloryzujący poprawia połysk

To środek, którego zakup równa się z wydatkiem od 30 do 50 zł. Służy do usuwania płytkich zarysowań, odbarwień i zmatowień. Nanosi się go szmatką na umytą karoserię i wyciera. Wosk ładnie uwydatnia kolor lakieru, ale nie usuwa rys całkowicie. Może posłużyć jako środek do poprawiania połysku i zabezpieczenia lakieru.

Pasta koloryzująca na drobne rysy

Pasta kosztuje około 20-25 zł, można ją zastosować do płytkich zarysowań, zmatowień i przebarwień lakieru oraz drobnych otarć. Nie sprawdzi się przy rysach, które czujemy pod paznokciem, jedynie do tych mniejszych. Nakłada się ją na szmatkę, a nanosi na lakier kolistymi ruchami, a następnie wyciera. Pasta ma właściwości lekkościerne, co sprzyja polerowaniu zmatowiałego lakieru oraz usuwaniu pozostałości po innym lakierze lub gumie. 

Sztyft z lakierem dobrze wypełnia rysy

Ten środek świetnie się sprawdzi w walce z rysami, które nie wniknęły zbyt głęboko w strukturę lakieru. Kosztuje od 25 do 40 zł, a usuniesz nim pojedyncze rysy, odpryski lakieru i uszkodzenia warstwy bezbarwnej. 

Sztyft z lakierem nie ma pigmentu koloryzującego, a jego bezbarwny lakier świetnie zabezpieczy i zamaskuje rysę. Łatwo się go nanosi, a efekt, który daje jest szybki i długotrwały.

Lakier zaprawkowy na głębokie rysy w sam raz!

Koszt zakupu małej buteleczki lakieru to około 20-30 zł. Usuwa głębokie zarysowania, ubytki lakieru oraz punktowe odpryski. Bardzo dobrze zabezpiecza i trwale maskuje głębokie rysy na lakierze. Łatwo się go aplikuje - z pomocą pędzelka. Najlepiej to zrobić na odtłuszczonym kawałki lakieru, nakładając kilka warstw. świetnie sprawdzi się do naprawy odprysków lakieru i obitych krawędzi drzwi. 

Podsumowując - w usuwaniu rys z lakieru samochodowego najlepiej sprawdzi się lakier zaprawkowy. Jest nie tylko najtańszym środkiem, który możemy kupić samodzielnie, ale również najskuteczniejszym. Usuniesz z jego pomocą także głęboki rysy. 

Do bardziej powierzchownych uszkodzeń lakieru możesz wykorzystać pastę koloryzującą. Z kolei sztyft świetnie sprawdzi się na długie rysy, które nie wniknęły mocno w strukturę lakieru. 

Kredka oraz wosk to wyłącznie doraźne zabezpieczenia zadrapań oraz poprawa estetyki wyglądu lakieru. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony