Nowoczesne samochody są skonstruowane tak, aby ich prowadzenie sprawiało przyjemność i było jak najbardziej komfortowe. W tym celu między innymi wyposaża się je w moduł komfortu, inaczej nazywany komputerem komfortu. Za co odpowiada ten system? Sprawdźcie!
Co to jest moduł komfortu?
To urządzenie elektroniczne, które odpowiada za prawidłową pracę większości układów samochodowych, których celem jest zwiększenie wygody kierowcy. Inaczej nazywany komputerem komfortu jest sterowany przez magistralę wymiany danych.
Moduł komfortu współpracuje z innymi magistralami przesyłu informacji:
- CAN – Controller Area Network, odpowiadającą za szybszy przepływ danych, powiązaną z różnymi podzespołami, mająca prędkość przesyłu nawet do 5 Mb/s.
- LIN – Local Interconnect Network, odpowiadającą za sterowanie systemem alarmowym, mającą ograniczoną prędkość przesyłu.
- MOST – Media Oriented System Transport, odpowiadającą za łączenie systemów informatycznych oraz multimedialnych, mającą najszybszą prędkość przesyłu.
Magistrale wykorzystują różne nazwy, które stanowią nazwy handlowe producentów. Moduł komfortu jest wykorzystywany przez grupę VAG, z kolei np.: Renault nazywa go UCH (Unite Centrale Habitacle - Moduł Zespolony w Kabinie) a BMW JBE (Junction Box Electronics - Elektronika Skrzynek Przyłączeniowych).
Za co odpowiada moduł komfortu?
Moduł komfortu odpowiada za różne elementy, w zależności od klasy samochodu. Najczęściej kontrolowanymi przez komputer podzespołami, są:
- Elektryczne szyby.
- Zamek centralny.
- Elektryczne lusterka.
- Podgrzewane fotele.
- Układ klimatyzacji.
- Szyberdach.
- Oświetlenie kabiny.
W nowoczesnych pojazdach moduł komfortu sterują również pracą systemów asystujących kierowcy.
Gdzie znajduje się moduł komfortu?
Przeważnie jest on umiejscowiony w skrzynce za zegarami, na podłodze pod nogami kierowcy lub za schowkiem przed fotelem pasażera. Niekiedy może być umieszczony również w wewnętrznej skrzynce bezpieczników.
Dlaczego moduł komfortu nie działa prawidłowo?
Moduł komfortu może ulec uszkodzeniu, ze względów mechanicznych lub gromadzenia się wilgoci lub przez naruszenie przewodów.
Innymi powodami mogą być długotrwałe odłączenie lub rozładowanie akumulatora, przepięcie w wyniku nieprawidłowej pracy bezpiecznika albo ingerencja w układ elektryczny pojazdu, czy po prostu eksploatacja.
Głównymi objawami uszkodzenia komputera komfortu są problemy z prawidłowym działaniem zamka centralnego, szyb elektrycznych, oświetlenia lub innych systemów. Lista jest bardzo długa.
Jak sprawdzić czy moduł komfortu jest sprawny?
W tej sytuacji nie obejdzie się bez dokładnej diagnostyki, w tym celu należy udać się do warsztatu mechanicznego, który specjalizuje się w systemach elektrycznych.
Naprawa modułów komfortu
Po ustaleniu źródła problemów z komputerem komfortu, należy podjąć odpowiednie kroki, które przeważnie wymagają wymiany lub naprawy całego modułu.
W tym celu, mechanik podpina samochód pod komputer diagnostyczny i odczytuje błędy oraz próbuje się połączyć z modułem.
W przypadku komunikatu „błąd komunikacji ze sterownikiem” sprawdza się bezpieczniki, czy są prawidłowo włożone i czy występuje w nich przepływ prądu. Jeśli tak, to sprawdzane jest napięcie na wtyczce. Gdy go brakuje, należy przyjrzeć się całej instalacji elektrycznej pojazdu.
Jeśli napięcie we wtyczce jest obecne, to należy zresetować moduł. W przypadku wykrycia wilgoci można spróbować go osuszyć, ale możliwe, że doszło do uszkodzenia, a wówczas nie obejdzie się bez naprawy lub wymiany.
Czy można zresetować moduł komfortu?
Jest to możliwe – wystarczy odpiąć i ponownie włączyć złącze zasilające lub odłączyć na kilka minut biegun ujemny akumulatora. Trzeba jednak wiedzieć, że to metoda, która może krótkotrwale rozwiązać problem.
Zdecydowanie lepszym pomysłem jest naprawa całego układu lub wymiana na nowy.