09.08.2023

WLTP - co to jest i na czym polega test?

Zanim samochód danego producenta trafi do sprzedaży na rynku europejskim, zostaje poddany szczegółowym testom, które sprawdzają różne scenariusze użytkowania. Dzięki temu możliwe jest określenie m.in. poziomu spalania czy emisji szkodliwych substancji przez wybrany model pojazdu. Jednym z najważniejszych testów, któremu poddawane jest auto, jest badanie WLTP.

WLTP - co to?

WLTP stanowi skrót od pełnej nazwy w języku angielskim: Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Po polsku można ją przetłumaczyć jako Światową Zharmonizowaną Procedurę Testowania Lekkich Pojazdów.

Cały proceder służy określeniu zużycia paliwa oraz poziomu emisji CO2 i zasięgu pojazdów spalinowych oraz elektrycznych.

Procedura WLTP obowiązuje od 2017 roku. Zastąpiła poprzednie testy, które nazywały się NEDC (New European Driving Cycle – Nowy Europejski Cykl Jazdy), a obowiązywały od 1980 roku.

Na zmianę zdecydowano się z powodu zastosowania metodologii bardziej odpowiadającej sposobom użytkowania samochodów przez kierowców, która miała posłużyć do bardziej realistycznego określenia danych dotyczących zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla.

Normy WLTP

Cykl WLTP w zakresie prędkości dzieli się na cztery, w każdym z nich auto uzyskuje inną prędkość maksymalną:

  • Niski – do 56,6 km/h.
  • Średni – do 76,6 km/h.
  • Wysoki – do 97,4 km/h.
  • Bardzo wysoki – do 131,3 km/h.

Wszystkie fazy jazdy mają symulować scenariusze jazdy miejskiej, podmiejskiej, wiejskiej i autostradowej. Podział procentowy jazdy miejskiej/pozamiejskiej wynosi 52% do 48%.

Dane, które zostaną uzyskane w powyższych zakresach są uśrednione, co daje średnią wartość WLTP. Ta stanowi główny punkt odniesienia w trakcie porównywania poszczególnych modeli samochodów.

Samochody elektryczne poddaje się takim samym testom, co pojazdy z silnikami spalinowymi. Umożliwia to określenie nie tylko zużycia energii elektrycznej w danych cyklach, ale również ich zasięg.

W samochodach elektrycznych bierze się pod uwagę zasięg WLTP w cyklu miejskim, ze względu na to, że auta mają wydajne układy rekuperacji, które odzyskują energię w czasie zwalniania i hamowania, a następnie przekazują ją do akumulatora trakcyjnego.

Test WLTP jak wygląda i co sprawdza?

Test WLTP to test laboratoryjny, któremu zostają poddane wszystkie nowe auta osobowe, które trafiają na europejski rynek. Pozwala na określenie oficjalnych danych dotyczących zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla przez konkretne modele samochodów.

Wyniki testów stanowią oficjalną informację, którą znajdziecie później w parametrach technicznych samochodu.

Cykl testowy WLTP jest dłuższy od wcześniejszej normy NEDC i wynosi 30 minut, sprawdza również większą liczbę przyspieszeń i hamowań, a także wyższe prędkości i krótszy czas postoju. Przy homologacji sprawdza się także wyposażenie dodatkowe, które wpływa na masę i aerodynamikę pojazdu.

Nowa procedura oddaje w bardziej realistyczny sposób zachowanie samochodu podczas jego standardowego użytkowania. Auto osiąga wyższą prędkość maksymalną, a sprawdza się je w różnych scenariuszach: miejskich, pozamiejskim i autostradowym. Ponadto, testuje się pojazd w realnych temperaturach otoczenia.

Test WLTP przeprowadza się w hamowni podwoziowej w etapach:

  • Przyspieszenia.
  • Hamowania.
  • Postoju pojazdu.
  • Sprawdza się również:
  • Opory toczenia.
  • Opory powietrza.
  • Różne kombinacje dla silnika i skrzyni biegów.
  • Wyposażenie dodatkowe.

Testerzy, którzy pracują przy WLTP, sprawdzają najlżejszy i najcięższy wariant danego modelu, a także stosują wzór matematyczny, który umożliwia określenie wartości zużycia paliwa dla pozostałych scenariuszy.

Każdy pojazd przechodzi identyczny cykl testowy, co pozwala na łatwe porównanie otrzymanych danych przez potencjalnych klientów.

Testy RDE – uzupełnienie testów WLTP

W Europie to stosunkowo nowe procedury i nie wiadomo, czy zostaną wdrożone w innych regionach na świecie. Testy RDE (Real Driving Emission) odnoszą się do poziomu emisji zanieczyszczeń wydzielanych przez auto w trakcie codziennego użytkowania, a nie w środowisku testowym.

Badania przeprowadza się na drogach, za pomocą urządzeń pomiarowych, które mają badać stężenie CO2 oraz tlenków azotu przy uwzględnieniu różnych wysokości jazdy, temperatur (cykl całoroczny) oraz jazdę z górki i pod górkę, z dodatkowym obciążeniem, w mieście oraz po autostradach.

Nowe rozporządzenie UE 2016/427 narzuca na producentów obowiązek zbierania tych danych i udostępniania ich konsumentom.

 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: