Od dobrego stanu klocków samochodowych zależy Wasze bezpieczeństwo na trasie. Niesprawne mogą się przyczynić do awarii hamulców lub spowodować ich nieprawidłową pracę. Jak działają klocki, kiedy powinno się je wymieniać? Co warto wiedzieć o ich doborze? Sprawdźcie!
Rola klocków samochodowych
W zależności od rodzaju, klocki są wykonane z różnych materiałów, np.: spieków wełny stalowej, szkła, węglu, stali, miedzi, a nawet włókien ceramicznych. Do niedawna ważnym elementem ich konstrukcji był również azbest.
Od wyboru materiału zależy, czy klocki są odporne na ścieranie czy wysokie temperatury. Oczywiście ich skład oraz technologia produkcji mają wpływ na ostateczną cenę. Niskiej jakości klocki szybciej będą się ścierać, a także pylić, a to może doprowadzić do pokrycia obręczy kół sadzą.
A jak działają klocki hamulcowe?
Niezależnie od tego, jakiego rodzaju klocki hamulcowe są w samochodzie, ich praca przebiega tak samo. Są zamontowane w zaciskach, a w czasie hamowania zbliżają się do tarczy lub bębna, a następnie trąc o nie powodują zmniejszenie prędkości koła, na którym się znajdują.
Oczywiście z upływem czasu oraz rosnącej liczbie hamowań będą się ścierać, aż do momentu w którym trzeba będzie wymienić je na nowe.
Grubość klocka poniżej 1,5-2 mm dyskwalifikuje jego dalsze używanie. Tempo zużycia klocków jest zależne od sposobu eksploatacji samochodu. Do ścierania dochodzi najszybciej, gdy klocki są często używane z dużym naciskiem, przy dużych obciążeniach pojazdu. I zwykle szybciej do wymiany będą się nadawać klocki w hamulcach przednich kół, bo właśnie przednia oś przyjmuje nawet 67% obciążenia w czasie hamowania! To nie znaczy, że klocki hamulcowe z tylnej osi nie powinny Was interesować, bo te również trzeba sprawdzać.
Co ważne – mniej więcej przy co drugiej wymianie klocków, powinno się również wymieniać tarcze hamulcowe. A chcąc zachować je w dobrym stanie jak najdłużej, najlepiej zmienić nawyki za kółkiem i zacząć jeździć płynnie.
Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe?
Powinno się to zrobić w momencie, w którym zaczynają tracić swoją skuteczność, a nie czekać do chwili, gdy już ją utracą. Na cyklicznym przeglądzie technicznym dowiecie się, jaka jest ich kondycja, bo podczas rutynowego przeglądu mechanik ściąga koło i ocenia stan zarówno klocków, jak i tarcz.
Nie liczcie na to, że dowiecie się o ich kondycji z przeglądu rejestracyjnego. Wówczas ocenia się wyłącznie siłę hamowania, a nie grubość klocków. Nawet pozytywny wynik przeglądu nie da Wam pewności, że klocki i tarcze są w dobrym stanie!
Poza tym, zużyte klocki sygnalizują zły stan choćby mało efektywnym hamowaniem. I to już ostatni dzwonek na ich wymianę! Nie ignorujcie tego sygnału, bo od tego zależy Wasze bezpieczeństwo na drodze.
Wymieniajcie klocki zawsze jednocześnie przy obu stronach osi. Poza tym, warto również wtedy wyczyścić zaciski, sprawdzić stan płynu hamulcowego i oczywiście tarcze.
O tym pamiętajcie!
Regularne przeglądy i wymiana klocków hamulcowych pozwoli Wam uniknąć przykrej niespodzianki w trasie, np.: stałego tarcia lub zablokowania hamulców.
Nie oszczędzajcie na klockach hamulcowych – zaufajcie specjaliście, który pomoże Wam dobrać odpowiednie klocki do Waszego auta. Nie korzystajcie z tanich zamienników i nie kupujcie ich samodzielnie przez Internet.
Z klockami hamulcowymi jest jak z oponami – nieużywane będą się starzeć. Nie czekajcie do 15 tys. km przebiegu, aby je wymienić, zwłaszcza że ich powierzchnia może się pokryć nalotem rdzy, a także ich skuteczność z upływem czasu spada.
Ciekawostka – auta z USA lub z Japonii, w których obowiązują znacznie niższe prędkości niż w Europie, hamulce zamontowane w pojazdach są znacznie słabsze niż w modelach eksportowanych do krajów europejskich.