Świece zapłonowe to istotny element silnika benzynowego, który ma ogromne znaczenie dla jego prawidłowej pracy. Bez nich nie ma iskry, a bez iskry rozruchu! Dowiedzcie się, dlaczego nie należy zaniedbywać regularnej wymiany świec zapłonowych i jakie mogą być konsekwencje opóźniania tej czynności.
Rola świec zapłonowych w silniku samochodowym
Świece zapłonowe, to kluczowe komponenty w silnikach benzynowych, które odpowiadają za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, co umożliwia prawidłowe funkcjonowanie silnika.
Świece są elementami elektrotechnicznymi, które generują iskrę elektryczną, niezbędną do zapoczątkowania procesu spalania w komorze cylindra silnika.
Jak działają świece zapłonowe w samochodzie?
Podczas pracy silnika, wysokie napięcie jest dostarczane do każdej świecy zapłonowej przez cewkę zapłonową lub moduł zapłonowy.
Napięcie generuje iskrę elektryczną między elektrodą centralną a boczną świecy zapłonowej.
Iskra ta zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania, co skutkuje wybuchem, który wprawia w ruch tłoki silnika.
Jak zbudowana jest świeca zapłonowa?
Świeca zapłonowa składa się z kilku podstawowych elementów:
- Korpus - zwykle wykonany z metalu, służy jako obudowa dla innych elementów i zapewnia połączenie elektryczne z zewnętrznym przewodem zapłonowym.
- Izolator – przeważnie wykonany z ceramiki, izoluje elektrodę centralną, zapobiegając przewodzeniu prądu do korpusu, co mogłoby doprowadzić do zwarcia.
- Elektroda centralna - przewodzi wysokie napięcie z przewodu zapłonowego i generuje iskrę.
- Elektroda boczna – jest umieszczona w taki sposób, że tworzy przerwę między sobą, a elektrodą centralną, przez którą przeskakuje iskra.
- Gwint - umożliwia wkręcenie świecy do głowicy cylindrów.
Jakie są rodzaje świec zapłonowych?
Wyróżnia się 5 głównych rodzajów świec zapłonowych:
- Świece miedziane (standardowe) - mają rdzeń z litej miedzi pokryty niklem, są najtańsze i mają najkrótszą żywotność, zazwyczaj wymagają wymiany co 20 tys. do 30 tys. kilometrów. Są dobre dla starszych typów silników, które nie są zaprojektowane do pracy z nowocześniejszymi, bardziej zaawansowanymi świecami.
- Świece platynowe - mają elektrodę centralną pokrytą platyną, która jest bardziej odporna na zużycie niż miedź. Ich żywotność jest dłuższa - mogą pracować do 100 tys. kilometrów przed wymianą. Zapewniają lepszą wydajność i są bardziej odporne na erozję elektrody niż świece miedziane.
- Świece irydowe - elektroda centralna tych świec jest pokryta irydem, który jest jeszcze twardszy i bardziej odporny na ciepło niż platyna. Są najdroższe, ale oferują najdłuższą żywotność i najlepszą wydajność – często do 120 tys. kilometrów bez wymiany. Zapewniają najbardziej stabilne i efektywne spalanie, co pozwala na większe oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji spalin.
- Świece z podwójną platyną - mają pokryte platyną zarówno elektrodę centralną, jak i boczną. Taka konstrukcja zapewnia lepszą trwałość i stabilność iskry, co jest korzystne dla nowoczesnych silników z wysokimi wymaganiami, dotyczącymi zapłonu. Podobnie jak pojedyncze świece platynowe, oferują długą żywotność.
- Świece wieloelektrodowe - mają wiele elektrod bocznych (czasami nawet cztery), co zwiększa prawdopodobieństwo stworzenia iskry i umożliwia równomierne spalanie. Te świece są często stosowane w wysokowydajnych silnikach i mogą pomagać w utrzymaniu czystości cylindrów z powodu bardziej równomiernego rozprowadzenia iskry.
Jak często należy wymieniać świece zapłonowe?
Częstotliwość wymiany świec zapłonowych zależy od kilku czynników, w tym od typu silnika, rodzaju używanych świec oraz od zaleceń producenta pojazdu.
Świece miedziane, czyli najbardziej podstawowy i najczęściej stosowany typ świec zapłonowych, wymaga wymiany co około 20 tys. do 30 tys. przejechanych kilometrów.
Świece platynowe lub irydowe są trwalsze niż tradycyjne świece miedziane, mogą działać prawidłowo przez około 60 tys. do 100 tys. kilometrów, zależnie od warunków eksploatacji i specyfikacji producenta.
Zawsze najlepiej jest sprawdzić podręcznik użytkownika swojego pojazdu, aby zweryfikować konkretne zalecenia, dotyczące interwałów wymiany świec zapłonowych dla wybranego modelu samochodu.
Regularne sprawdzanie stanu świec zapłonowych, podczas przeglądów olejowych lub serwisowych, również jest dobrym zwyczajem, który może pomóc w wykryciu problemów zanim te staną się poważniejsze.
Jeżeli zauważycie jakiekolwiek objawy wskazujące na problem ze świecami, jak np.: trudności z rozruchem, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa czy niestabilną pracę silnika, to może to być znak, że świece wymagają wymiany niezależnie od przebiegu.
Objawy zużycia świec zapłonowych
Do najczęstszych objawów zużycia świec zapłonowych należą:
Problemy z uruchomieniem silnika - mogą być spowodowane osłabioną iskrą ze zużytych świec, która nie jest w stanie skutecznie zapalić mieszanki paliwowej.
Nierówna praca na biegu jałowym - jeśli silnik działa nierówno lub drży podczas postoju, może to wskazywać na niewystarczającą wydajność świec zapłonowych.
Spadek mocy i przyspieszenia - zużyte świece mogą spowodować wolniejszą reakcję silnika na wciśnięcie pedału gazu, co objawia się spadkiem mocy i przyspieszenia.
Zwiększone zużycie paliwa - niewłaściwe spalanie, spowodowane słabą iskrą ze świec, może prowadzić do wyższego zużycia paliwa.
Nadmierna emisja spalin - zużyte świece mogą przyczyniać się do niekompletnego spalania, co zwiększa emisję szkodliwych spalin.
Drgania silnika - uszkodzone lub zużyte świece mogą powodować wibracje w jednostce napędowej.
Jak wymiana świec wpływa na wydajność silnika?
Świece zapłonowe są kluczowe dla efektywności silnika, jeśli się zużyją lub zostaną uszkodzone, to spowodują kilka problemów z jednostką napędową, takich jak:
- trudności z rozruchem,
- niestabilna praca silnika na biegu jałowym,
- spadek mocy,
- zwiększone zużycie paliwa,
- zwiększona emisja szkodliwych spalin.
Regularna kontrola i wymiana świec zapłonowych są niezbędne dla utrzymania optymalnej pracy silnika, oszczędności paliwa i minimalizacji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Dobrze działające świece zapewniają także lepszą responsywność silnika, co z kolei przełoży się na lepsze osiągi i komfort jazdy.
Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych w samochodzie?
Wymiana świec zapłonowych nie kosztuje więcej niż 100 zł. Większym wydatkiem jest zakup samych świec, których dobór zależy od modelu auta i silnika, ale zwykle wynosi do 300 zł.