Zatarty silnik to prawdziwy koszmar kierowcy! A już z pewnością bardzo kosztowna awaria. Czy można ją rozpoznać zawczasu, a najlepiej uniknąć? Sprawdźcie w naszym poradniku!
Zatarcie silnika – o co chodzi?
Silnik samochodowy składa się z wielu elementów, które pracują w bardzo trudnych warunkach. Oddziela je od siebie cienka warstwa oleju, która zapobiega tarciu i zużyciu metalowych podzespołów. Gdy będzie jej za mało – silnik zacznie się zacierać i wzrośnie temperatura, która powoduje zwiększenie objętości metalowych podzespołów, w efekcie zablokują one całą wolną przestrzeń i pojazd zostanie unieruchomiony.
Czy zatarty silnik odpali?
Jest możliwe, że pomimo zatarcia silnika auto odpali. Wiele zależy od rodzaju uszkodzeń, ale nie powinno się próbować na siłę ponownie uruchomić pojazd, bo można tym działaniem doprowadzić do jeszcze większych szkód, co znacznie zwiększy koszt naprawy!
Typowe objawy zatarcia silnika
Najbardziej charakterystycznymi objawami zatarcia silnika, są:
- Nietypowe dźwięki, które można usłyszeć spod maski, czasem przypominają stukanie i towarzyszy im nierówna praca silnika.
- Jednostka osiąga wysoką temperaturę, może być widoczna para unosząca się spod maski.
- Biały, gęsty dym, wydobywa się z rury wydechowej.
- Braki mocy w silniku, wyczuwalne spadki mocy w czasie pracy jednostki, pomimo wysokich obrotów.
- Kontrolka o zbyt niskim poziomie oleju.
- Silnik gaśnie i nie daje się uruchomić ponownie.
Dlaczego doszło do zatarcia silnika?
Na ten niepożądany efekt może składać się wiele czynników, najpopularniejsze to:
- Za niski poziom oleju silnikowego, spowodowany zbyt dużym zużyciem lub wyciekami w układzie smarnym.
- Zła jakość oleju.
- Stary olej silnikowy, który już stracił swoje właściwości i zmniejszył objętość.
- Zbyt niskie ciśnienie oleju, które może być spowodowane awarią pompy.
- Przedostanie się innych środków do układu smarnego, które powodują pogorszenie właściwości oleju.
- Ignorowanie konieczności wymiany filtra oleju lub samego oleju.
- Usterka pompy oleju lub układów smarowania.
- Uszkodzona uszczelka pod głowicą, doprowadzająca do wymieszania płynu chłodniczego z olejem.
- Zbyt dynamiczna jazda.
- Zużycie turbosprężarki (w przypadku diesla), które doprowadza do przedostawania się oleju silnikowego do układu dolotowego, gdzie będzie spalany, jak paliwo.
- Błędy konstrukcyjne lub fabryczne.
Jak brzmi zatarty silnik?
Nie jest to jeden charakterystyczny dźwięk, ponieważ też będzie on zależny od rodzaju uszkodzeń.
Jeśli słychać regularne stukanie na biegu jałowym, to mogło dojść do problemów z panewkami korbowodowymi.
Stukanie, co drugi obrót wału, sygnalizuje zacierający się wałek rozrządu.
Każdy nietypowy dźwięk, który wydobywa się spod maski, powinien w Was uruchomić czujność.
Zatarty silnik - koszt naprawy
Teoretycznie zatarty silnik można naprawić, choć wiele będzie zależeć od stopnia uszkodzenia i przyczyn, które do tego doprowadziły.
Wymiana kilku podzespołów w jednostce to zwykle koszt kilku tysięcy złotych plus cena usługi. Z kolei wymiana całego silnika może niekiedy okazać się nieopłacalna – to już koszt rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Im nowocześniejsza jednostka, tym większe skomplikowanie osprzętu i może się okazać, że naprawa nie ma w ogóle sensu.
Czy można uniknąć zatarcia silnika?
Owszem, jeśli będzie się postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu i przestrzegać regularności wymiany oleju z filtrem.
Profilaktycznie wskazane są także:
- Regularne kontrole stanu oleju.
- Regularne kontrole stanu uszczelniaczy w turbosprężarce.
- Nie doprowadzenie jednostki do granic wytrzymałości, w wyniku zbyt dynamicznej jazdy.
- Szybkie reagowanie w sytuacjach rozrzedzenia oleju innymi środkami i na widok kontrolek, informujących o awariach układu olejowego.