Układy pneumatyczne są projektowane od lat i znajdują swoje zastosowanie w wielu rodzajach pojazdów. Od ponad 30 lat można je również spotkać w samochodach. Ich założeniem jest poprawa trakcji pojazdu oraz redukcja drgań i wstrząsów. Jakie zalety ma zawieszenie pneumatyczne, ile to kosztuje? Dowiedzcie się z naszego poradnika!
Zawieszenie pneumatyczne – na czym polega?
To rozwiązanie, które jest obecne na rynku od ponad 30 lat. Zadaniem zawieszenia pneumatycznego jest poprawienie przyczepności auta oraz podniesienie komfortu jazdy.
Zawieszenie pneumatyczne składa się z standardowych elementów: wahaczy, tulei, łączników stabilizatorów. Nie ma w jego konstrukcji klasycznego amortyzatora oraz sprężyn, jest za to amortyzator z miechem powietrznym, który odpowiada za tłumienie drgań oraz wysokość pojazdu.
Jak działa zawieszenie pneumatyczne?
Amortyzator pneumatyczny w zawieszeniu jest wyposażony w miech powietrzny, który jest napełniany za pomocą kompresora zasilanego przez pasek wielorowkowy lub silnik elektryczny.
Ruch koła w płaszczyźnie pionowej powoduje wymuszenie na kompresorze zwiększonego ciśnienia w miechu albo upuszczenie go, w czym pośredniczy specjalny zawór upustowy.
Całość układu jest sterowana z użyciem komputera pokładowego.
Jakie są zalety zawieszenia pneumatycznego?
Takie rozwiązanie ma kilka plusów:
- Skutecznie eliminuje wszelkie nierówności, dzięki sprężonemu azotowi w elementach tłumiących.
- Utrzymuje stałą wysokość pojazdu, niezależnie od jego obciążenia.
- Zapewnia płynną regulację wysokości.
- Istnieje możliwość dostosowywania wysokości pojazdu względem prędkości podróżowania, im szybsza prędkość jazdy, tym bardziej obniży się zawieszenie, co zmniejsza opór aerodynamiczny.
- Możliwość regulacji przechyłu nadwozia podczas pokonywania łuku, dzięki możliwości ustalenia maksymalnego wychyłu można uzyskać lepsze parametry przyczepności i stabilności, co poprawia bezpieczeństwo.
- Jest projektowane w ten sposób, aby wytrzymało duże przebiegi rzędu 300-400 tys. km.
Gdzie stosuje się zawieszenie pneumatyczne?
Najczęściej możecie je spotkać w autobusach miejskich, które wykorzystują możliwości zawieszenia pneumatycznego np.: podczas postoju na przystanku, w trakcie którego kierowca obniża wysokość pojazdu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerów.
Ponadto, zawieszenie pneumatyczne jest stosowane również w pojazdach typu kombi, które muszą mieć możliwość utrzymywania poziomu prześwitu.
Rozwiązanie to sprawdza się także w pojazdach typu SUV, gdzie dzięki płynnej regulacji wysokości można przejechać autem tam, gdzie inne samochody sobie nie poradzą.
Układ sprawdza się świetnie w holowaniu przyczep, podczas zwiększonego załadunku utrzymuje optymalną aerodynamikę pojazdu.
Jak dbać o zawieszenie pneumatyczne?
Chcąc zadbać o długą żywotność zawieszenia pneumatycznego nie wolno często zmieniać wysokości pojazdu, bowiem prowadzi to do przedwczesnego zużycia kompresora oraz miechów amortyzujących.
Pojazdy z zawieszeniem pneumatycznym nie powinny często jeździć po drogach w złym stanie, ze względu na to, że rozwiązanie to sprawdza się najlepiej na równej nawierzchni.
Chcąc zadbać o zawieszenie pneumatyczne warto wybierać się w trasę autem co najmniej raz na tydzień. Zastane miechy mogą doprowadzić do uszkodzenia zawieszenia.
Regularne serwisowanie to również podstawa dbania o zawieszenie pneumatyczne.
Jak wyłączyć zawieszenie pneumatyczne?
Jest to zależne od modelu i marki pojazdu. Najlepiej sprawdzić instrukcję swojego samochodu.
W niektórych pojazdach, np.: Porsche Cayenne wystarczy włączyć stacyjkę, przesunąć regulację zawieszenia do przodu i przytrzymać dłużej w pozycji, co doprowadzi do zablokowania układu. W autach marki Volvo należy wybrać opcję w ustawieniach na wyświetlaczu centralnym.
Ile kosztuje zawieszenie pneumatyczne?
W zależności od marki oraz modelu auta zawieszenie pneumatyczne może kosztować od 10 tysięcy złotych wzwyż. Finalny koszt zawsze zależy od budowy układu, niektóre pojazdy mogą mieć tylko pneumatykę tylnej osi.
Zawieszenia pneumatyczne - czy naprawa dużo kosztuje?
Skomplikowanie całego układu, ze względu na obecność wielu czujników, komputera pokładowego, kompresora oraz przewodów powietrznych i miechów. Niestety przez wysoki poziom skomplikowania naprawa zawieszenia pneumatycznego zwykle jest dość droga.
Wymiana amortyzatorów może wynosić około 2 000 zł, w autach z napędem 4x4 nawet ponad 7 000 zł.
Awaria kompresora to koszt około 5 000 zł.