11.04.2022

Znasz wszystkie zastosowania gniazda zapalniczki samochodowej?

Zapalniczka samochodowa to urządzenie z grzałką, które emituje energię tylko wtedy, gdy metalowe elementy jej mobilnej części są odpowiednio dociśnięte do styków. Gniazdo zapalniczki dostarcza zwykle prąd o napięciu 12V, ale bywa również, że jest to 24 V. A to pozwala na wykorzystanie go do innych gadżetów samochodowych. Jakich? Sprawdźcie!

 

Jak uzyskać dostęp do napięcia z gniazdka zapalniczki?⚡

Najpopularniejszym sposobem na to jest zastosowanie odpowiedniego adaptera. Przejściówka może być tak zakończona, że z jednej strony pasuje do gniazda zapalniczki, a z drugiej ma wybrany port USB. Dzięki temu gniazdo zapalniczki może być wykorzystywane w inny sposób.

Mając odpowiedni adapter możemy podłączać różne urządzenia, które wymagają użycia prądu, do gniazda zapalniczki, np.: podładować swój telefon lub dogrzać kawę w kubku termicznym.

Jak poprawić funkcjonalność gniazda zapalniczki?

Nie wszystkie przejściówki muszą być zakończone portem USB. W ofertach rynkowych znajdziecie również takie, które umożliwiają podłączenie do gniazda zapalniczki klasycznej wtyczki. A to już daje ogrom możliwości – możecie np.: podładować laptopa w drodze na prezentację.

Popularnym adapterem, który wielu kierowców wykorzystuje w swoim samochodzie, jest transmiter BT, który umożliwia połączenie urządzeń zewnętrznych z radiem samochodowym, np.: telefonów przez Bluetooth.

Jak podłączyć urządzenie do gniazda zapalniczki?🚘

Każdy adapter ma z jednej strony zakończenie kompatybilne z gniazdem zapalniczki samochodowej. Wystarczy wyjąć element mobilny zapalniczki i w gnieździe umieścić złącze przejściówki, a następnie docisnąć ją aż będzie opór. Większość przejściówek jest wyposażona w diody LED, które zapalą się po odpowiednim umieszczeniu urządzenia w gniazdku zapalniczki.

Co robić, gdy zapalniczka samochodowa nie działa?

W sytuacji, gdy gniazdo zapalniczki nie działa, najlepiej sprawdzić czy problemem nie jest zapalniczka, a nie urządzenie, które chcemy podłączyć. W tym celu trzeba podłączyć inny odbiornik. Jeśli nie będzie działać, to powinniście sprawdzić czy na stykach w gnieździe zapalniczki nie ma śladów korozji. Jeśli są, trzeba je usunąć specjalnym preparatem, który usuwa tlenki, ale umożliwia przepływ prądu.

Innym sposobem jest sprawdzenie napięcia, ale by to zrobić musicie wiedzieć, jak zbudowana jest zapalniczka samochodowa, a także gdzie znajduje się plus i minus. Ten proces można przeprowadzić z pomocą testera napięcia. Jeśli odkryjecie, że doszło do spięcia w instalacji i zabezpieczenie nadprądowe zadziałało i spalił się bezpiecznik, to wystarczy wymienić go na nowy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: