23.11.2022

Zużyte opony – co z nimi zrobić?

Nadszedł czas na wymianę opon w aucie na zimowe. Co jednak zrobić z tymi zużytymi, które już nie nadają się do dalszego użytkowania? Czy mogą dostać drugie życie? Nie wszędzie możecie je wyrzucić!

 

Kara za wyrzucenie opon w niewłaściwe miejsce

Zużytych opon nie możecie wyrzucić po prostu do śmieci. Artykuł 55 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach, jasno mówi, że obowiązuje zakaz wyrzucania zużytych opon samochodowych do ogólnych koszy do segregacji śmieci i niezarejestrowanych składowisk.

Za wyrzucenie opon w miejscu do tego nieprzeznaczonym możecie zostać ukarani karą finansową (art. 162 Kodeksu wykroczeń) w kwocie od 20 zł do 5 tysięcy złotych. W niektórych przypadkach obowiązuje również kara pozbawienia wolności, na podstawie art. 182 Kodeksu karnego, na okres od 3 miesięcy do 5 lat!

Recykling opon – jak to wygląda?

Na pewno wiecie, że guma, którą używa się do produkcji opon, a w swoim składzie substancje nieprzyjazne dla środowiska, które mogą się rozkładać nawet przez setki lat. To choćby krzemionka, sadza, a także różne oleje i żywice. Oprócz samej mieszanki gumowej, w oponie znajdziecie również oplot stalowy i tekstylny i te surowce można ponownie wykorzystać.

Zużyte opony oddaje się do odzysku energetycznego, można je wykorzystać jako wysokoenergetyczne paliwo w cementowniach. W recyklingu materiałowym oddziela się różne typy materiałów od siebie, aby móc je ponownie wykorzystać w produkcji.

Stalowe opasanie trafia do huty, w której można je ponownie przetopić. Tekstylia z kolei wykorzystuje się jako składnik betonu, który poprawia jego wytrzymałość i żywotność. Gumę tnie się na kawałki i rozdrabnia na jeszcze mniejsze, uzyskując granulat gumowy. Ten wykorzystuje się do produkcji innych gumowych wyrobów – wycieraczek, dywaników, nawierzchni boisk, czy placów zabaw, a nawet przy budowie dróg czy podkładów kolejowych.

Piroliza opon – o co chodzi?

To proces, w którym opony trafiają do specjalistycznych komór grzewczych, a wysoka temperatura powoduje uwalnianie się gazów, które wyprowadzane są na zewnątrz i podlegają skropleniu do formy kilku rodzajów cieczy.

W komorze pozostaje wówczas węgiel pirolityczny, sadza oraz stalowy złom. Cały proces emituje do atmosfery minimalną ilość zanieczyszczeń, a każdy gumowy komponent może być ponownie wykorzystany.

Oleje i karbonizat można przekształcić w sadzę techniczną, a sadzę z zużytych opon jako barwnik lub do produkcji nowych opon, tak samo jako i oleje.

Gdzie zostawia się zużyte opony?

Przepisy regulują odsetek opon, które można poddać odzyskowi i recyklingowi – producenci oraz dystrybutorzy są zobowiązani do odzyskania minimum 75% tonażu opon. Co najmniej 15% musi zostać poddane recyklingowi.

Wy możecie oddać swoje zużyte opony w kilka różnych miejsc, dzięki którym trafią do recyklingu. Zgodnie z prawem możecie je zostawić w:

Zakładzie wulkanizacyjnym lub u mechanika – podczas wymiany opon na nowy komplet. Co prawda wulkanizatorzy i mechanicy nie mają obowiązku przyjmowania zużytych opon, ale wielu z nich oferuje taką opcję za darmo lub za drobną opłatą, około 5-20 zł za sztukę.

PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) – zanim to zrobicie, zapoznajcie się z regulaminem danego punktu, ponieważ może go obowiązywać limit, np.: 4 lub 8 opon rocznie na mieszkańca.

Centrum Utylizacji Opon (CUO) – to opcja dla podmiotów, które oddają dużą liczbę ogumienia. Po zgłoszeniu się do takiego punktu można uzyskać nieodpłatny odbiór opon oraz ich transport do punktu odzysku wraz z odpowiednią dokumentacją. CUO odbiera opony osobowe w liczbie co najmniej 250 sztuk, 100 sztuk opon motocyklowych oraz 70 sztuk ciężarowych.

Na lokalnej zbiórce odpadów – niektóre samorządy przeprowadzają regularnie takie akcje. Daje to możliwość pozbycia się śmieci, których nie można wyrzucić do zwykłego pojemnika lub na wysypiska, jak np.: opony samochodowe.

 

Zużyte opony, które zostaną przekazane w odpowiednie miejsce mogą być wykorzystane w odpowiedni sposób. Są cennym źródłem wtórnych surowców i mają wiele alternatywnych zastosowań. 

Oddając je do odpowiednich punktów możecie przysłużyć się kolejnym użytkownikom i zadbacie o środowisko.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij:
Artykuł
24.06.2022

Ceny usług w warsztatach samochodowych rosną?

Kierowców przerażają coraz większe wydatki na utrzymanie samochodu. Drożeje paliwo, samochody, a części są trudno dostępne. To niestety nie wszystkie złe wiadomości – rosną również koszty naprawy samochodu w warsztacie. Zmiany cen usług warsztatowych to wynik obecnej sytuacji gospodarczej. O ile wzrosły koszty u mechaników?
Artykuł
05.01.2022

Uwaga na kuny. Lubią niszczyć samochody. A naprawy ich działań mogą słono kosztować

Pomimo całego swojego uroku, kuny to niebezpieczne zwierzęta, które potrafią doprowadzić samochód do prawdziwej ruiny. Mają ogromny talent do demolowania wszelkich poddaszy, garaży, a nawet strychów. A z roku na rok jest ich coraz więcej. Możecie nawet nie mieć pojęcia, jak blisko Was mieszkają. Co robić, gdy znajdzie się ślady kun w swojej okolicy? Jak zabezpieczyć auto?
Artykuł
13.04.2022

Coraz więcej warsztatów samochodowych bankrutuje?

Nikt nie ma wątpliwości, że rynek motoryzacyjny mocno się zmienił. To efekt pandemii oraz nowej postpandemicznej rzeczywistości, w której aktualnie funkcjonujemy. Zmiany nie są dla wszystkich pozytywne – zwłaszcza, że inflacja rośnie, tak jak i opłaty za prąd oraz gaz. Nie mówiąc o cenach paliwa… Cała branża motoryzacyjna odczuwa każdy z tych aspektów, a najmocniej wpływa to na warsztaty samochodowe. W kraju coraz więcej z nich zaczęło się zamykać. Sytuacji nie wspiera również odmowa resortu w kwestii podniesienia cen za przeglądy samochodowe.