15.05.2023

Czy to możliwe, że opony w aucie piszczą, buczą lub szumią?

Od prawidłowej pracy opon w samochodzie zależy Wasze bezpieczeństwo. W czasie jazdy możecie słyszeć szum, który stanowi normalne zjawisko, ale niektóre dźwięki mogą sygnalizować, że coś niedobrego dzieje się z oponami w Waszym aucie. Jakie to dźwięki? Jak je rozpoznać?

Jaki jest dopuszczalny hałas opon?

Opony samochodowe generują słyszalne szumy w zasadzie zawsze. Wynika to z ich konstrukcji, bowiem każda z nich ma bieżnik, który w kontakcie z tarczami i klockami hamulcowymi będzie generować różnego rodzaju dźwięki.

Szum może być również spowodowany przez przepływ powietrza po oponie, a gdy występują deszcze lub śniegu, wówczas szum może być nawet bardziej słyszalny. To całkowicie normalne zjawisko i nie ma się czym przejmować.

Co wpływa na poziom hałasu wytwarzanego przez opony samochodowe?

Do trzech głównych czynników należą ruch obrotowy, kontakt z podłożem oraz pęd powietrza. Można je jednak doprecyzować, co pozwoli Wam na rozpoznanie konkretnego źródła hałasu.

Rodzaj nawierzchni – im jest ona czystsza i równiejsza, tym ciszej będzie się po niej poruszać auto. Jeśli nawierzchnia jest pokryta żwirem, piaskiem lub innymi zabrudzeniami, to automatycznie hałas podczas jazdy wzrośnie.

Rodzaj bieżnika – im bardziej agresywna rzeźba bieżnika, tym większy hałas będzie generować opona.

Rodzaj mieszanki gumowej – opony twarde, lekkie i o niskich oporach toczenia będą pracować cicho. Z kolei opony miękkie, które doskonale przylegają do powierzchni, będą wytwarzać większy hałas.

Ciśnienie w oponach – każde 0,5 bara ciśnienia poniżej wskazań producenta powoduje dodatkowo 1 dB szumu w czasie jazdy.

Kiedy zwrócić uwagę na dźwięki generowane przez opony?

Jeśli w kabinie pojazdu nagle słychać wzrost szumu, wówczas może być to sygnał, że z oponami dzieje się coś złego. Taki dźwięk może sygnalizować uszkodzenie opony, np.: w wyniku najechania na gwóźdź, który utknął w jej powierzchni.

Inną sytuacją jest powodowanie hałasu w wyniku ząbkowania opony, czyli nierównomiernego zużywania się bieżnika w czasie jazdy. Zwykle jest to spowodowane złym montażem albo wyważeniem opony. Najczęściej dotyczy to opon, które są nie są napędzane.

Ciśnienie opon również odgrywa dużą rolę w prawidłowej pracy ogumienia. Zbyt niskie ciśnienie spowoduje, że opona będzie trzeć o asfalt większą powierzchnią, a co za tym idzie, powodować większy hałas w czasie jazdy.

Opony mają swoje oznaczenia głośności

Na etykietach nowych opon znajdziecie podstawowe informacje o tym, jak zachowują się w czasie jazdy. To właśnie z nich dowiecie się więcej o:

  • Oporach toczenia – czyli energooszczędności opony.
  • Efektywności podczas hamowania na mokrej nawierzchni – czyli o długości drogi hamowania.
  • Hałasie – czyli o poziomie dźwięku, który generuje opona w czasie jazdy.

Hałas na etykiecie nowych opon opisuje się trójstopniowo:

  • Ciche – jedna kreska na znaczku przypominającym falę dźwiękową, która wydobywa się z głośnika umieszczonego przy oponie.
  • Średnio głośne – dwie kreski.
  • Głośne – trzy kreski.

Nawet najgłośniejsze opony mieszczą się w standardach, które muszą spełniać producenci opon, a więc wykluczają nadmierny hałas powyżej 76 dB.

Poziom hałasu nowych opon mierzy się przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku! Dlatego w czasie jazdy przy tej prędkości możecie mieć zupełnie inne wrażenia dźwiękowe.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: