A gdyby tak… dać zużytym częściom samochodowym drugie życie? To możliwe! Dzięki regeneracji części samochodowych mogą one działać sprawnie jeszcze przez długi czas! Na czym polega ten proces? Czy wszystkie elementy można regenerować? Sprawdźcie!
Regeneracja części samochodowych - co to takiego i na czym polega?
O regeneracji części samochodowych mówimy wtedy, gdy oryginalne elementy zostają poddane remontowi i w efekcie są zdolne do dalszego użytkowania.
Niektóre części samochodowe nie zużywają się w całości i wymagają jedynie wymiany poszczególnych elementów, które są uszkodzone. Pozostałe, które są zachowane w dobrym stanie, można dokładnie wyczyścić i używać.
Regeneracja, która jest przeprowadzona bardzo dobrze, umożliwi częściom pracowanie na tak wysokim stopniu wydajności, jak w przypadku nowych elementów. A nawet, w niektórych sytuacjach wydajność zregenerowanych elementów może wzrosnąć, ponieważ w procesie zostaną usunięte błędy konstrukcyjne, które powodują szybsze zużycie i awarie, które są wykrywane dopiero w procesie eksploatacji.
Na regenerację części samochodowych decydują się nawet wielkie koncerny motoryzacyjne. Możecie tego nie wiedzieć, ale marka Volkswagen zajmuje się odnawianiem i naprawą zużytych elementów od 1947 roku! W Niemczech po wojnie było to konieczne, ponieważ brakowało zamienników.
Jakie części samochodowe można regenerować?
Oczywiście nie wszystkie części samochodowe mogą być regenerowane. Nie przeprowadza się tego procesu dla elementów jednorazowego użytku, jak np.: świece zapłonowe. Regeneracji nie poddaje się także części, które zostały wyeksploatowane w sposób niezgodny z normami, czyli np.: uszkodzonych w wyniku wypadku.
Z kolei, zregenerowaniu można poddać komponenty silnika, elementy układu elektrycznego oraz plastikowe elementy nadwozia.
Silnik i osprzęt są regenerowane często, zwykle na ten proces składa się szlifowanie wału korbowego i zaworów, wygładzanie cylindrów, wymiana tłoków oraz panewek oraz sprawdzenie gniazd zaworowych.
Rozrusznik także ulega zużyciu. Cena nowego elementu oscyluje nawet w okolicy 4 tysięcy złotych, a regeneracja wyniesie zaledwie 1/5 tej ceny. Przy okazji procesu zabezpiecza się element przed korozją, aby mógł działać sprawnie jak najdłużej.
Kolejnym elementem, dość często poddawanym regeneracji, jest alternator, w którym usuwa się zużyte mostki prostownicze, łożyska, szczotki i pierścienie ślizgowe, a do tego odnawia się i piaskuje skorupę.
Regenerowane są także filtry DPF, które często się zapychają. Wówczas dopala się sadzę, przedmuchuje i przepłukuje drażniącymi substancjami chemicznymi filtry, które po procesie mogą z powodzeniem pracować dalej.
Poszczególne części układu napędowego także można zregenerować, głównie wymienia się łożyska i uszczelniacze oraz piaskuje i maluje elementy. Często regeneruje się także układ wtryskowy (pompy i wtryskiwacze) i układ doładowania (turbosprężarka ze stałą geometrią).
Elementy nadwozia, takie jak reflektory czy inne plastikowe detale można poddać regeneracji, a nawet spróbować samodzielnie przywrócić je do sprawności i lepszego wyglądu.
Ile kosztuje regeneracja części samochodowych?
Cena regeneracji części samochodowych jest zależna od kilku czynników. Niemniej jest to bardzo często najtańszy sposób na naprawę auta lub przywrócenie fabrycznie nowego stanu oryginalnych części.
Można założyć, że regeneracja części będzie kosztować o co najmniej połowę mniej niż zakup oryginalnych elementów.
Korzyści z regeneracji części do auta
To sposób na zaoszczędzenie pieniędzy, bowiem pozwala na wymianę zużytych elementów na takie, które są idealnie dopasowane do danego modelu pojazdu i znacznie tańsze niż oryginalne.
Części poddane regeneracji są identyczne jak nowe elementy, a do tego bardzo często objęte gwarancją.
Czy regeneracja części samochodowych się opłaca?
Zdecydowanie tak! Zwłaszcza, gdy rozważacie zakup tańszych i słabych jakościowo zamienników.
Główną zaletą regeneracji części jest cena. Usługa będzie o wiele tańsza niż zakup nowych, oryginalnych elementów.
Dodatkowo, proces przywracania sprawności zużytym elementom ogranicza zaśmiecanie środowiska, proces generuje o 90% mniej surowców, niż wyprodukowanie nowego elementu.