20.02.2023

Dlaczego musisz dbać o filtr paliwa zwłaszcza zimą?

To nie legenda, że paliwo w filtrze paliwa zamarza. Fakt, że do takich sytuacji dochodzi rzadko, ale jeśli już się wydarzy, to skutecznie unieruchomi auto. Jak przebiega to zjawisko? Czy można się przed nim ustrzec? Sprawdźcie nasz poradnik!

Przy jakiej temperaturze zamarza filtr paliwa?

Najchłodniejszymi miesiącami w naszym kraju są styczeń i luty, niegdyś rekordowe mrozy wynosiły nawet minus 40 stopni Celsjusza, obecnie najniższe temperatury już nie są tak drastyczne.

  • Benzyna zamarza w temperaturze poniżej 45 stopni Celsjusza.
  • Olej napędowy, zależnie od wersji – olej przejściowy (okres jesienny) może zamarznąć już przy temperaturze -10 stopni Celsjusza, a olej zimowy przy -20 st. Celsjusza do -32 st. Celsjusza.
  • Gaz LPG (propan-butan) – pierwszy zamarza w minus 187 stopniach Celsjusza, a drugi przy minus 140 stopniach Celsjusza. To najbardziej odporne na niskie temperatury paliwo.

Największym problemem jest woda

Bez znaczenia jest to, jakiej klasy paliwo będziecie tankować, gdyż największym zagrożeniem dla układu paliwowego w okresie zimowym jest woda.

Pojawienie się wody to naturalne zjawisko, na które nie ma wpływu żadna stacja. Podczas tankowania paliwa do zbiornika przedostaje się wilgoć z powietrza, a następnie skrapla się na ściankach baku lub w innych punktach.

W paliwie również może się znajdować śladowa ilość wody, która zwykle pochodzi od biokomponentów chłonących parę wodną.

Woda jest efektem ubocznym spalania i pojawia się w silniku w różnych obszarach, w trakcie jego pracy. Na to, co się z nią dzieje, wpływa konstrukcja danej jednostki oraz sposób eksploatacji, który powoduje, że nie zawsze może swobodnie odparować.

Uwaga na chrzczone paliwo

Można je spotkać coraz rzadziej na stacjach benzynowych, ale wciąż istnieje takie ryzyko. Woda nie miesza się tak łatwo z paliwem, gdyż opada na dno zbiornika, a pompy dystrybutorów nigdy nie pobierają paliwa z samego spodu, tylko do pewnego poziomu. Dno zbiorników zawiera nieużywane paliwo, w którym najczęściej gromadzą się zanieczyszczenia.

O wiele łatwiej można oszukać kierowców mieszając tańsze i droższe paliwa ze sobą. Jeśli macie wątpliwości, co do jakości paliwa na danej stacji – możecie ją sprawdzić w aplikacji Yanosik, który ma bieżące informacje z UOKiK.

Zatkany układ paliwowy

Zatory mogą być spowodowane przez korki lodowe lub wytrącającą się parafinę, w przypadku oleju napędowego. Im bardziej spada temperatura, tym mocniej olej napędowy mętnieje i nabiera mlecznej barwy, a także pojawia się na nim biała zawiesina, która przekształca się w gęstą maź, tworząc parafinę. Zwykle opada na dno zbiornika lub filtra, ale niestety czasem również może krążyć po układzie, co doprowadzi do jego zatkania.

W takiej sytuacji większość zmotoryzowanych podgrzewa lub wymienia filtr paliwa, jednak trzeba mieć na uwadze, że taki korek może znajdować się również w innych miejscach.

Czy wiecie, że paliwo podgrzewa się samo?

W  nowoczesnych układach wtryskowych paliwo podgrzeje się samo, w trakcie pracy silnika. W niektórych modelach stosuje się nawet chłodnice paliwa, bo proces jest tak efektywny!

Zimą wystarczy odpalić silnika, a gdy ten chwilę popracuje, wówczas obieg paliwa sam skutecznie ochroni się przed mrozem.

Musicie mieć na uwadze, że paliwo krąży bez przerwy, ze zbiornika do układu wtryskowego, a niewykorzystane trafia ponownie do baku. Niektóre filtry paliwa mają taki specjalny króciec, którym doprowadzają powracające paliwo w taki sposób, by przy okazji podgrzać sam filtr.

Nie czekajcie z tankowaniem!

Odpowiednio wcześnie tankując zimowe paliwo unikniecie ryzyka przykrych niespodzianek. Dotyczy to szczególnie osób, które mało jeżdżą i mało tankują.

Lepiej wyjeździć całkowicie letnie paliwo i zatankować zimowe, gdy tylko pojawi się na stacjach benzynowych!

Dobrze jest nawet zatankować pod korek – niski stan paliwa sprzyja zbieraniu się wilgoci w baku!

Regularnie wymieniaj lub opróżniaj filtry

Filtr paliwa należy wymieniać przed zimą, gdyż są one wyposażone w separator wody i korek spustowy, które służą do odlewania nagromadzonej ilości cieczy. Trzeba w nich regularnie upuszczać nagromadzoną wodę!

W niektórych modelach pojazdów w układzie filtrowania paliwa znajduje się zarówno filtr paliwa oraz odstojnik i separator wody – trzeba pamiętać o opróżnianiu obu!

Co zrobić, gdy paliwo zamarznie?

Najlepiej odholować auto do ciepłego miejsca. Można spróbować również podgrzać newralgiczne punkty lub doraźnie wymienić filtry, jednak trzeba się tutaj liczyć z ryzykiem niepowodzenia.

Dostępne są również na rynku różne środki chemiczne, które rozpuszczają parafinowe korki, ale ich stosowanie nie zawsze jest bezpieczne dla danego pojazdu – trzeba dokładnie sprawdzić w instrukcji, kiedy można je stosować!

Najlepszym sposobem na uniknięcie zamarznięcia paliwa jest przyłożenie się do profilaktyki - regularne wymienianie filtra paliwa, tankowanie dobrej jakości paliw, a także serwisowanie pojazdu w razie potrzeby. 

W Polsce nie mamy do czynienia z tak niskim temperaturami, ale wyjeżdżając w okresie zimowym w góry, za granicę możemy już spotkać się z prawdziwymi mrozami, dlatego zalecamy dobrze się przygotować do wyjazdu!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: