11.02.2022

Jaki akumulator będzie najlepszy na krótkie trasy?

Duża część kierowców podróżuje swoim samochodem na krótkich dystansach. Problemem wówczas jest nieproporcjonalnie duże obciążenie akumulatora, z powodu rozruchu silnika i zasilania odbiorników elektrycznych. Na krótkich trasach alternator musi sprostać wyzwaniu pełnego doładowania akumulatora w małym czasie. Starsze akumulatory rozruchowe nie podołają temu zadaniu w długotrwałej eksploatacji na krótkich trasach. Jaki sprzęt wybrać, jeśli jeździmy głównie krótkimi trasami?

 

Wiek akumulatora ma ogromne znaczenie

Z czasem pojemność akumulatora spada, a opór wewnętrzny rośnie. Skutkuje to zmniejszeniem zdolności przyjmowania ładunku. Jeśli podróżujemy dużo, ale krótko, to będziemy mieli do czynienia z ujemnym bilansem energetycznym, czyli akumulator w aucie będzie zużywał więcej energii, niż otrzymuje z alternatora.

Problem najczęściej pojawia się w zimowych miesiącach, kiedy rozruch silnika wymaga większej mocy, a wszelkie elektryczne odbiorniki w aucie pracują podczas jazdy. Mowa o światłach, podgrzewanych siedzeniach, czy też ogrzewaniu tylnej szyby. Tradycyjny akumulator w takiej sytuacji nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy przy rozruchu.

Bardzo ważny jest dodatni bilans energetyczny

Pojazd, który używamy na krótkich trasach, musi mieć również zapewniony dodatni bilans energetyczny, który przekłada się na odpowiednio wysoki stan naładowania akumulatora.

Kierowcy preferujący jazdę na krótkich trasach powinni wybrać akumulator o zbyt dużej, niż zbyt małej, mocy. Mocniejszy akumulator nie wpłynie na proces ładowania, ale zapewni większą rezerwę do czasu pełnego doładowania w czasie dłuższej podróży.

Podczas jazdy akumulator musi być uzupełniony o energię zużytą do uruchomienia silnika. Na krótkich trasach można to osiągnąć poprzez rezygnację z korzystania z podzespołów, które zużywają dużą ilość energii.

Wtedy alternator będzie przekazywał więcej energii do akumulatora w krótkim czasie, co rekompensuje wcześniejszą utratę ładunku. Trzeba też pamiętać o tym, że nawet gdy pojazd nie będzie użytkowany przez dłuższy czas, to niektóre urządzenia powodują jego stopniowe rozładowywanie.

Jaki akumulator wybrać?

Jeśli należycie do grona kierowców jeżdżących często, ale w krótkie trasy, to powinniście wybrać akumulator o dużej mocy, który ma niski opór wewnętrzny utrzymujący się w czasie całej eksploatacji. 

W takim sprzęcie elektrolit jest uwięziony w macie, która jest wykonana z włókna szklanego, a to z kolei zapobiega rozwarstwieniu i uszkodzeniu masy czynnej. Pozwala to na wysoką zdolność przyjmowania ładunku i jest istotnym czynnikiem dla zachowania dodatniego bilansu energetycznego i dłuższej żywotności akumulatora.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: