Dzięki spryskiwaczom w samochodzie, na szyby rozpylany jest płyn czyszczący, a Wy możecie zachować doskonałą widoczność w trasie. Co zrobić, gdy spryskiwacze odmówią posłuszeństwa? Sprawdźcie najczęstsze objawy awarii i ich przyczyny!
Jakie są rodzaje spryskiwaczy w samochodach?
W samochodach występują głównie cztery rodzaje spryskiwaczy:
Spryskiwacze do przedniej szyby – najczęściej używane, znajdują się z przodu pojazdu, a ich zadaniem jest utrzymanie czystości przedniej szyby. Składają się z dysz, które rozpylają płyn czyszczący na przednią szybę, który w połączeniu z wycieraczkami, pozwala na usunięcie brudu, owadów i innych zanieczyszczeń.
Spryskiwacze tylnej szyby – umieszczone z tyłu pojazdu, zwykle na tylnej klapie, są zaprojektowane tak, aby spryskiwały płynem czyszczącym tylną szybę.
Spryskiwacze reflektorów – można je znaleźć głównie w nowocześniejszych pojazdach i bardziej luksusowych. Pozwalają na utrzymanie czystości soczewek reflektorów i doskonale sprawdzają się w sezonie jesienno-zimowym, w którym brud i błoto mogą ograniczyć skuteczność oświetlenia.
Spryskiwacze bocznych szyb – są mniej powszechne, ale można je znaleźć w niektórych pojazdach. Służą do czyszczenia bocznych okien, zwiększając widoczność wokół pojazdu.
Najczęstsze przyczyny awarii spryskiwaczy samochodowych
Spryskiwacze, jak każdy inny element w samochodzie, mogą ulec uszkodzeniu. Najpopularniejszymi objawami i przyczynami, są:
- Zablokowane lub zanieczyszczone dysze spryskiwaczy – objawami są brak płynu na szybie, nierównomierne rozpylanie lub słaby strumień płynu. Przyczynami takich zjawisk mogą być zanieczyszczenia dyszy spryskiwaczy, spowodowane błotem, pyłem drogowym, resztkami owadów, które blokują rozpylenie płynu.
- Uszkodzenie pompki spryskiwacza – nie ma reakcji na aktywację spryskiwaczy, płyn nie jest pompowany. Możliwe, że doszło do uszkodzenia pompki, w wyniku jej zużycia, niskiej jakości płynu lub zamarznięcia środka w układzie.
- Niedrożność lub uszkodzenie przewodów – płyn czyszczący nie dociera do dysz lub zauważalne są wycieki płynu z przewodów. Przyczyną może być uszkodzenie mechaniczne przewodów lub zablokowanie ich przez zanieczyszczenia lub zastygły płyn.
- Awaria lub błędy w systemie elektrycznym – objawem jest brak reakcji spryskiwaczy na włącznik lub brak działania mimo ich aktywacji. Możliwe, że występują problemy z przekaźnikiem, bezpiecznikiem lub wiązką przewodów albo samym przełącznikiem spryskiwaczy.
- Niewłaściwy poziom płynu lub zamarznięty płyn – środek nie jest rozpylany lub jest w małej ilości. Należy sprawdzić, czy zastosowano odpowiedni płyn lub czy w zbiorniku jest jego wystarczająca ilość.
- Problemy z silniczkami spryskiwaczy – nieefektywne działanie lub brak reakcji spryskiwaczy. Istnieje prawdopodobieństwo, że silniczek spryskiwaczy uległ przeciążeniu lub uszkodzeniu. To możliwe zwłaszcza w sytuacjach, w których spryskiwacze są intensywnie używane.
Co zrobić, gdy dojdzie do awarii spryskiwaczy?
Jeśli dojdzie do awarii spryskiwaczy w aucie, najważniejsze jest szybkie zdiagnozowanie i rozwiązanie problemu, aby nie ryzykować utratą widoczności.
W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić poziom płynu do spryskiwaczy, niekiedy jego brak lub zbyt mała ilość mogą być przyczynami problemów. W drugiej kolejności, należy sprawdzić dysze spryskiwaczy pod kątem zabrudzeń. Jeśli te występują, należy je delikatnie usunąć, aby nie uszkodzić dysz.
Jeśli jednak to nie te elementy powodują brak reakcji spryskiwaczy, to należy upewnić się, czy przewody prowadzące do spryskiwaczy nie są uszkodzone, odłączone lub zablokowane.
Jeśli spryskiwacze nie działają, a płyn jest obecny, problem może leżeć w pompce – trzeba wsłuchać się w jej działanie po aktywacji spryskiwaczy. Jeśli nie ma dźwięku, możliwe że pompka uległa awarii.
Sprawdźcie także bezpieczniki i połączenia elektryczne – być może doszło do przepalenia bezpiecznika i trzeba go wymienić.
Jeśli żadna powyższa czynność nie rozwiąże problemu, to należy udać się do warsztatu samochodowego.
Jak zapobiegać awariom spryskiwaczy w aucie?
Aby nie dopuścić do powyższych problemów ze spryskiwaczami, należy regularnie sprawdzać i czyścić ich dysze, utrzymywać właściwy poziom płynu i stosować zawsze odpowiedni i wysokiej jakości środek. W sezonie zimowym należy pamiętać o doborze płynu, który jest odporny na minusowe temperatury.
Dobrą praktyką jest również kontrolowanie systemu elektrycznego i komponentów, zwłaszcza bezpieczników i przekaźników, które odpowiadają za prawidłowe zasilanie i działanie spryskiwaczy.