10.09.2021

O co chodzi z tym filtrem DPF? Czy ja mam go w swoim aucie?

Słyszysz filtr DPF w aucie i coś tam, gdzieś tam Ci szumi, ale nie do końca wiesz co? Przychodzimy z pomocą! To urządzenie, które pracuje w układzie wydechowym i jest filtrem cząstek stałych. To nadal za mało wiedzy dla Ciebie? To przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się wszystkiego, co musisz na temat filtra DPF.

 

Co to jest filtr DPF?

Każdy kierowca prędzej czy później spotka się z tą nazwą – filtr DPF. To filtr cząstek stałych, który znajdziesz w najbardziej zanieczyszczonym obszarze, a więc w układzie wydechowym. Jego oryginalna nazwa brzmi Diesel Particulate Filter – filtr cząsteczek stałych diesla. Zbudowany jest z ceramicznego wkładu i obudowy, która jest odporna na wysokie temperatury. Ma ona chronić filtr przed uszkodzeniami mechanicznymi, ale także odpowiada za mocowanie w układzie. Wkład z kolei odpowiada za filtrowanie spalin.

Efektem jego zastosowania jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a to przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza.

Jak wygląda filtr DPF?

Jak już przeczytaliście wyżej, znajdziecie go w układzie wydechowym, zaraz za katalizatorem utleniającym, a przed katalizatorem SCR (jeśli jest) lub tłumikiem. Przypomina wizualnie bardzo duży katalizator albo tłumik. Każdy model filtra DPF jest inny, ze względu na to, że jest projektowany indywidualnie pod dany model samochodu.

Dodatkowo – nie każdy sobie życzy posiadanie filtra DPF, gdyż to dość drogi wydatek, traktowany raczej jako zbędny.

Na jak długo wystarcza filtr DPF?

Wszystko jest uzależnione od producentów tej części. Powinien być sprawny nawet do 250 tys. km, jednak musielibyśmy eksploatować go w idealnych warunkach.

Pomimo tego, że filtry DPF mają funkcję samooczyszczenia i wypalają nagromadzoną w nich sadzę, to jednak poddawane są eksploatacji każdego dnia, zwłaszcza przy niższych prędkościach.

Jak rozpoznać zużycie filtra DPF?

Pierwszym, jasnym sygnałem, będzie nagły wzrost poziomu oleju. Wówczas trzeba sprawdzić stan filtra, który być może potrzebuje czyszczenia i wypalania sadzy w warsztacie. Innym sygnałem może być zapalona kontrolka awarii filtra DPF oraz po prostu przekroczenie czasu żywotności filtra DPF, podanego przez producenta.

Wymieniać czy naprawiać?

Wymiana filtra DPF to bezpieczniejsze i bardziej długotrwałe rozwiązanie, choć niestety droższe. Samo czyszczenie może przedłużyć żywotność filtra, jeśli nie ma on żadnej usterki, a jego zapchanie zostanie przez nas szybko zdiagnozowane.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: